Aktualizováno Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz loni více než zšestinásobil zisk na 23 miliard eur z 3,6 miliardy eur v předchozím roce. Na výroční valné hromadě akcionářů navrhne výrazné zvýšení dividendy, a to na pět eur na akcii z 1,35 eura v předchozím roce. Zároveň ale očekává, že ziskovost ve své hlavní automobilové divizi letos klesne kvůli problémům v dodavatelských řetězcích a prudkému nárůstu nákladů na suroviny. Akcie ve Frankfurtu aktuálně klesají o 3 %.
Tržby automobilka loni zvýšila o devět procent na 168 miliard eur. Firma uvedla, že se v letošním roce hodlá zaměřit na prodej dražších modelů a elektromobilů. Plánuje rovněž prohloubit vztahy s výrobci čipů. Snaží se tak získat větší vliv na svůj dodavatelský řetězec v době globálního nedostatku čipů, upozornila agentura Reuters. Nedostatek polovodičů, který sužuje výrobce po celém světě, ale zůstane překážkou, i když se krize zmírní, uvedl Mercedes ve čtvrtek.

Celkový odbyt osobních automobilů Mercedes-Benz vloni kvůli nedostatku čipů klesl o pět procent na 2,05 milionu vozů. Zisky a tržby podniku nicméně podpořil výrazný růst prodeje modelů nejvyšší třídy a prodej elektromobilů.
"Odbyt vozidel nejvyšší třídy se zvýšil o 30 procent, odbyt elektromobilů pak vzrostl o 64 procent," uvedl šéf firmy Ola Källenius. "Kromě nákladové efektivity a správy dodavatelského řetězce nyní stojí v popředí tři priority: rozšiřování naší elektrické ofenzivy, urychlování plánů v oblasti automobilového softwaru a další rozvoj aktivit v segmentu luxusního vybavení," dodal.
Ceny vozidel budou nadále růst, ale „nebudou plně kompenzovat růst cen základních surovin, které v roce 2022 ve srovnání s minulým rokem podle očekávání narostou,“ uvedla společnost v prohlášení. Mercedes měl větší problémy se získáváním čipů než BMW, které loni poprvé od roku 2015 překonalo svého rivala tím, že se lépe vypořádalo s problémy dodávek, které brzdí celosvětovou výrobu automobilů.
Generální ředitel Ola Kallenius také zintenzivňuje úsilí přeměnit automobilku na výrobce elektromobilů, který může konkurovat Tesle. Cílem společnosti je mít letos ve všech svých segmentech modely na baterie a do roku 2030 prodávat pouze elektromobily.
Zdroj: ČTK, Bloomberg, Patria