Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
CNBC: Po útocích v Rudém moři sílí zájem o dopravu po železnici, i přes Rusko

CNBC: Po útocích v Rudém moři sílí zájem o dopravu po železnici, i přes Rusko

01.02.2024 15:55
Autor: ČTK

Kvůli útokům Húsíů na lodě v Rudém moři se dopravci snaží najít alternativní způsoby přepravy zboží z Číny do Evropy. Speditéři hlásí vysokou poptávku po přepravě zboží po železnici, zvláště trasou přes Rusko, případně alternativní trasou přes Kazachstán, upozornila server zpravodajské televize CNBC.

Organizátoři přepravy zboží hlásí prudký nárůst poptávky a rezervací pro přepravu kontejnerů mezi Dálným východem a Evropou po železnici přes Rusko. Zatím je to sice jen malý objem kontejnerů, avšak železnice je pro dopravce atraktivní, protože je levnější než letecká doprava a rychlejší než doprava po moři.

Cesta po železnici přes Rusko trvá 14 až 25 dní, v závislosti na místě původu a určení, uvedla ředitelka pro rozvoj obchodu ve skupině RailGate Europe Julija Ščiglaiteová. Skupina z Číny do evropských zemí organizuje přes Rusko přepravu zboží, včetně nábytku, hraček, oblečení nebo automobilových součástek. Doba přepravy zboží je tak výrazně rychlejší než při dopravě po moři. Po moři trvá cesta z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam přes Rudé moře zhruba 27 dní. Přesměrování přes jihoafrický mys Dobré naděje pak cestu prodlužuje o deset až 12 dní. Například německá společnost Hapag Lloyd minulý týden uvedla, že bude své lodě přesměrovávat až do odvolání.

Podle Ščiglaiteové se řada firem kvůli válce na Ukrajině bála posílat své zboží po železnici přes Rusko. "Od začátku války na Ukrajině se počet rezervací přes Rusko výrazně snížil, ale za poslední rok se zájem o tuto trasu obnovuje díky příznivé době přepravy a cenám," uvedla. Poptávka pak prudce vzrostla ke konci loňského roku po útocích na plavidla v Rudém moři. Plný dopad na poptávku však podle ní bude znám až za několik měsíců.

EU povoluje, aby zboží podléhající sankcím bylo převáženo přes Rusko po železnici, zatímco silniční doprava sankcionovaného zboží je zakázána. Vojenské zboží je ale zakázáno přepravovat jakýmkoliv druhem dopravy.

Generální ředitel nizozemské logistické společnosti Rail Bridge Cargo Igor Tambaca uvedl, že rezervace na železniční trase Čína-Evropa vzrostly za poslední čtyři týdny o 37 procent. Důvodem jsou právě problémy v Rudém moři, ale také blížící se oslavy lunárního Nového roku v Číně. Rail Bridge Cargo přepravuje širokou škálu zboží, od strojních součástí přes potraviny až po elektroniku.

"Přepravu přes Rusko odmítají pouze ti zákazníci, kteří mají s Ruskem etický problém. Většina zákazníků se o etiku nestará, když pro svůj dodavatelský řetězec potřebuje rychlé a spolehlivé řešení dopravy do Evropy," uvedl Tambaca a dodal, že společnost na této trase nabízí také pojištění.

Firmy, které nechtějí posílat zboží po železnici přes Rusko, mohou využít střední koridor, který vede z Číny přes Kazachstán do Turecka přes Kaspické moře. Tato cesta trvá 26 až 29 dní, uvedl Tambaca.

Na střední koridor se zaměřuje hlavně rakouská železniční společnost ÖBB Rail Cargo Group kvůli obavám zákazníků ze sankcí, řekla mluvčí firmy Maria Magdalena Pavitsichová. V posledních týdnech podle ní firma zaznamenala obrovský nárůst poptávky od zákazníků z Evropy a z Asie. Jedním z důvodů podle ní je, že ceny námořní dopravy prudce vzrostly. Očekává se přitom, že ještě porostou, a ještě více se tak přiblíží cenám železniční dopravy.

V roce 2018 začala provozovat železniční nákladní dopravu mezi Čínou a Británií firma Davies Turner. Trasa vede přes Rusko, Bělorusko a Polsko do německého Duisburgu, dál se zboží přepravuje na kamionech a trajektech. Loni v září firma označila železniční spojení mezi Čínou a Evropou za "životně důležitý most pro mezinárodní hospodářskou a obchodní spolupráci" a uvedla, že za posledních deset let bylo na této trase vypraveno 77.000 nákladních vlaků.

Ředitel Institutu pro vývoz a mezinárodní obchod Marco Forgione očekává, že narušení dopravy v Rudém moři bude pokračovat několik měsíců, možná i celý letošní rok. Náprava dodavatelských řetězců a uvedení všeho do pořádku pak zabere mnoho měsíců.


Čtěte více:

Jak investovat do nejlepších akcií z nejsilnějších sektorů? WEBINÁŘ s hlavním makléřem Palem Mokošem už DNES od 15:00
06.02.2024 14:46
Chcete být zainvestovaní do nejlepších akciích z nejsilnějších sektorů...
BNP Paribas (-8 %) snížila cíle a utrpěla pokles čistého zisku o 50 %. Čtvrtletí bylo poznamenáno jednorázovými zásahy
01.02.2024 12:29
BNP Paribas snížila výkonnostní cíle pro rok 2025 s odkazem na faktory...
Než otevře Wall Street: Qualcomm, Amplitude
01.02.2024 13:36
Akciové indexy si včera ve druhé polovině obchodování prošly silnou vo...
Musk chce přesunout právní sídlo Tesly do Texasu, nechá o tom hlasovat akcionáře
01.02.2024 15:12
Miliardář Elon Musk chce přesunout právní sídlo automobilky Tesla ze s...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.05.2025
17:45Ziskové žně a chybějící investiční boom
17:14Merz: Německo bude dávat na armádu 3,5 procenta HDP a na infrastrukturu 1,5 procenta
16:47Moody's zlepšila výhled ratingu společnosti ČEZ z negativního na pozitivní
16:23Americké akcie pokračují v pozvolném poklesu  
15:10Morgan Stanley mění pohled na evropské banky, mají potenciál porazit trh
14:47Cena plynu pro evropský trh vystoupila na šestitýdenní maximum
12:53DoubleLine Capital: Pokles sazeb není namístě
11:42Akcie i dluhopisy pod tlakem, ropa stoupá. Izrael údajně zvažuje úder na Írán  
9:08Rozbřesk: Nižší ceny průmyslových výrobců versus vyšší zemědělské ceny = stabilita sazeb
9:06Korejská KHNP podala kasační stížnost na opatření k Dukovanům
8:51Nová cílovka pro Erste od Morgan Stanley, Evropa zahájí poklesem  
20.05.2025
22:09Začíná korekce na akciích v USA?  
17:21Jak akcie reagují na výsledková překvapení…
16:43Pavel: Šéfka EK bude urychleně a transparentně řešit situaci ohledně Dukovan
16:41Stavba větrných elektráren u New Yorku může pokračovat. Akcie firmy Orsted rostou o 14 procent
15:58Nejvlivnější bankéř světa varuje investory. Nálada na trhu neodráží rizika.
13:55Němečtí ekonomové se neshodnou na hodnocení programu nové vlády
13:37Jižní Korea se stává důležitým hráčem v jaderné energetice, píše Bloomberg
13:11EU schválila sedmnáctý balík sankcí proti Rusku za jeho agresi na Ukrajině
12:29Grantham: Nyní je lepší být opatrnější než jindy, trhy ovlivňují tři hlavní faktory

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - Harmonizovaný CPI, y/y