Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Korporace jak je známe - dávám jim tak 10, maximálně 20 let

Korporace jak je známe - dávám jim tak 10, maximálně 20 let

16.9.2005 16:04

Vznikly na konci 19. století na základě modelu pruské armády - jeden velí a určuje směr, méně důležité věci se delegují směrem dolů až po pěšáka, který nemá myslet, ale dělat. S těmito tradičními organizacemi, které jsou v podstatě neměnné od svého vzniku, se pojí následující principy a jevy:

- nejefektivnějším způsobem, jak něco produkovat, je agregace maxima činností pod jeden management. Tím se snižují tzv. transakční náklady, zejména náklady na komunikaci.

- jednotliví lidé potřebují organizaci/korporaci více, než ona je, zejména díky tomu, že korporace vlastní prostředky (stroje, software, zavedenou značku, pověst...), bez kterých si zaměstnanec nemůže vydělávat.

- většina zaměstnanců pracujících pro společnost tak dělá na plný úvazek a jejich plat je jediným, či absolutně nejdůležitějším, příjmem.

- existuje vysoká specifičnost produktů a technologií v jednotlivých odvětvích - jejich přenos mezi odvětvími je minimální.

Výše uvedené se, alespoň podle některých (kteří v podstatě následují myšlenky P. Druckera) již relativně brzy změní. Základem změny je postupný nárůst významu znalostí a tzv. knowledge worker. Nárůst významu specializovaných znalostí (s nutností jejich neustálého obnovování a prohlubování/rozšiřování), které tvoří stále významnější kapitál při samotném produkčním procesu, implikuje:

- zvyšující se mobilitu zaměstnanců mezi společnostmi (alespoň v rámci odvětví);

- jejich zvyšující se význam pro danou korporaci, který implikuje nový pohled na to, jak se s takovými zaměstnanci jedná a jak se organizují;

- přechod z práce pro jednu společnost na práci pro více společností (ze zaměstnance na konzultanta).

Uvedené, spolu se zmenšujícími se transakčními náklady (tj. zejména oněmi náklady na komunikaci díky internetu, e-mailu, rozšiřujícím se telekominikačním službám) povede ke změnám samotného základu toho, jak současné společnosti fungují. V extrémním případě bude společnost tvořit jen značka a top management s podpůrným týmem. Top management bude určovat strategický směr (tj. zejména určovat budování značky), podpůrný tým se bude starat o naplnění strategie tím, že bude provádět outsourcing, subkontraktovat, apod. Vzniká prostor pro syndikáty, kooperace, confederace ... Jinak řečeno, variabilita toho, jak budou společnosti v budoucnu fungovat a na jakém operačním modelu budou založeny, jednoznačně vzroste.

Možná se výše uvedené zdá až moc futuristické, ale za zvážení to jistě stojí na všech stranách korporátních stakeholderů. A opět to naznačuje nutnost flexibility na straně korporací - hlavním faktoru, který dlouhodobě určuje jejich schopnost přežít.


Váš názor
  • This already works in the USA
    19.9.2005 4:53

    I have read your article and I must say you have not told us anything new. This system has been working for couple of years may be longer in the USA. I think that most of corporation in Europe are trying or operating like that. Anyhow keep writing :) CEO Petr Stanek, USA
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m