Zákon o konkursu a vyrovnání je i přes jeho současných 22 novel jedním z nejčastějších terčů kritiky v našem novodobém právním řádu ze strany domácích i zahraničních podnikatelů.
Poukazováno je zejména na zdlouhavost konkursů či na možná "spojení" konkursních soudců a správců konkursní podstaty. Po vícerých nedotažených pokusech, jak danou situaci změnit, prohlásila za jednu ze svých priorit v legislativní oblasti - změnu úpadkového zákona i současná vláda.
Aktuálně připravovaná novela zákona o konkursu a vyrovnání je přitom poslaneckým návrhem (iniciovaným napříč politickými stranami), který je již ve 2. čtení (obecná rozprava), tedy v poměrně pokročilém stádiu projednávání v Poslanecké sněmovně.
Smyslem navrhované právní úpravy je podle důvodové zprávy zejména posílení postavení věřitelů a zvýšení jejich aktivní účasti na konkursním řízení, zjednodušení, zrychlení, zlevnění a celkové zefektivnění konkursního řízení, zvýšení míry právní jistoty jak osob zúčastněných na konkursním řízení tak i třetích osob zavedením insolvenčního rejstříku (veřejného seznamu vedeného elektronickou formou) a odstranění některých aplikačních problémů stávajícího zákona.
Z dílčích vylepšení se do zákona nově zavádí možnost, aby do konkursu přihlásili své pohledávky i tzv. nekonkursní věřitelé, nově se zavádí tzv. žaloba z lepšího práva, tedy nárok na vydání bezdůvodného obohacení získaného zpeněžením majetku, který nepatřil do konkursní podstaty, přímo z podstaty. Vyhovuje se požadavkům Světové banky i Mezinárodního měnového fondu na uspokojení oddělených věřitelů do výše 100% výtěžku (dnes přednostně pouze do výše 70%) zajištění pohledávky. Navrhuje se dále zrušit dosavadní dělení věřitelů do 1. a 2. třídy.
Nově zpracovaná část pátá upravující úpadek institucí poskytujících finanční služby je do zákona vkládána k zajištění implementace směrnic Evropské unie. Především je zde upravován úpadek bank, spořitelních a úvěrních družstev, zahraničních bank a zahraničních osob oprávněných vydávat elektronické peněžní prostředky podnikajících na území České republiky. Doplňuje se ustanovení, kterým se naplňuje požadavek směrnice 2001/24/ES na informaci o opatřeních vůči bance, která se dotýkají klientů pobočky této banky ve členském státě EU. Navrhovaná úprava rovněž obsahuje zmocňovací ustanovení pro ministerstvo spravedlnosti k vydání příslušných prováděcích předpisů.
Závěrem lze konstatovat, že předkládaný návrh novely zákona o konkursu a vyrovnání naplňuje hlavní cíle a požadavky stanovené věcným záměrem zákona o úpadku a oproti dosavadnímu stavu je krokem vpřed směrem k posílení práv konkursních věřitelů a většímu prostoru pro jejich aktivitu v konkursním řízení.
I tolik upřednostňované posílení postavení konkursních věřitelů v celém průběhu konkursu má však již dnes své kritiky. Jejich obava spočívá zejména v tom, že upřednostněni budou v podstatě pouze velcí věřitelé (hlavně banky) sledující své specifické zájmy v konkursu (např. na odkoupení nemovitostí či pohledávek z konkursní podstaty), a to na možný úkor věřitelů malých. Sladění posíleného postavení konkursních věřitelů v připravované novele s nezastupitelným postavením konkursního soudce jako nezávislého orgánu dozorujícího průběh konkursu tak může patřit k dále diskutovaným problémům tolik potřebné rekodifikace našeho úpadkového práva.
Barbora Měchurová