V úterý 18. února začala dvoutýdenní schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, která může ovlivnit podobu českého tabákového trhu, včetně postavení Philip Morris ČR (PM ČR) na něm. Sněmovna by totiž měla projednávat změnu těchto zákonů:
* o regulaci reklamy,
* o spotřebních daních.
Navrhovaná změna zákona o regulaci reklamy (iniciátoři jsou poslanci) je zaměřena na zpřísnění reklamy na tabákové výrobky a sponzorování tabákovými firmami. Podle návrhu by byla nově povolena reklama pouze v místech prodeje tabákových výrobků a ve formě prezentace ochranné známky tabákového výrobku, která je ale používána na reklamu jiných než tabákových produktů či služeb.
Vliv tohoto zákazu lze rozdělit na přímý a nepřímý. Přímým dopadem by bylo snížení nákladů tabákových firem na public relations (lze ale předpokládat částečný přesun prostředků do jiných forem PR, které nebudou omezené zákonem). Nepřímý dopad by byl poměrně komplexní a jeho odhad závisí do značné míře na posouzení účinnosti reklamy. Pokud budeme předpokládat, že reklama primárně slouží k přerozdělováni tržního podílu, pak jde o změnu, která je spíše ve prospěch velkých hráčů na trhu (tedy PM ČR, který ovládá cca 80 % trhu), neboť menším firmám ubude nástroj, kterým by mohly ukousnout větší část z tržního koláče. Pokud budeme předpokládat, že primárním cílem a efektem reklamy je získávání nových spotřebitelů, pak jde negativní posun pro všechny hráče na trhu, neboť to povede k rychlejšímu smrskávání celého koláče.
Navrhovaná změna zákona o spotřebních daních (iniciátorem je vláda) by vedla ke zvýšení spotřebních daně na tabákové výroby, což by nepochybně ovlivnilo i cenu cigaret pro konečného spotřebitele.
Návrh předpokládá zvýšení efektivní daňové sazbě z cca 40 % na 44 % z ceny nejprodávanějších cigaret v ČR (Petra) pro konečného spotřebitele (fixní část daně by se měla zvýšit o 22 % na 8,80 Kč a procentní o 50 bps na 22,5 %), a to od 1. dubna 2003. Odhadujeme, že by tato úprava vedla ke zdražení krabičky Peter o 14 % na 45 Kč. Zvyšovaní daně se obecně očekává a stejně tak i jeho negativní vliv na hospodářské výsledky tabákových firem.
Jan Hájek, Patria Finance