komentář doplněn
Maloobchodní tržby se v listopadu loňského roku meziročně zvýšily jen o 0,1% po zvýšení o 1,4% v říjnu. Meziroční srovnání ovlivnila vysoká hodnota tržeb z předloňského listopadu a nižší počet pracovních (a tedy i obchodních) dnů. Navíc nadále klesal zájem o automobily.
Připomeňme, že v listopadu 2001 se maloobchodní tržby reálně zvýšily o 8,7%. To samozřejmě nastavilo laťku pro meziroční srovnání velmi vysoko. A tak i když spotřebitelé loni v listopadu zopakovali stejný vzorec chování jako v listopadu 2001, nemohl meziroční index tržeb vykázat příliš velký přírůstek. Loňský listopad měl o jeden pracovní den méně než stejný měsíc roku 2001, což také významně ukrojilo z meziročního indexu maloobchodních tržeb.
I po zohlednění uvedených statistických a kalendářních faktorů není výsledek nijak oslnivý. Stejně jako po většinu roku snižovaly hodnoty celkových maloobchodních tržeb slabé prodeje automobilů. Tržby z prodeje motorových vozidel v listopadu meziročně klesly o 4,1%. Tento pokles byl ovšem kompenzován růstem tržeb za opravy motorových vozidel a zejména růstem tržeb z prodeje pohonných hmot. Relativně nízké ceny pohonných hmot v listopadu po dvou měsících zlevňování nabízí jedno z vysvětlení. Tento efekt byl v prosinci zesílen očekávaným vzestupem cen a předzásobením se motoristů benzínem a naftou. Navíc podle údajů Svazu dovozců automobilů se v prosinci podařilo významně zvýšit počet prodaných automobilů. Meziroční změna tržeb z prodeje motorových vozidel by tak měla být opět kladná. Že by se automobily staly oblíbeným vánočním dárkem?
Maloobchodní prodej bez automobilů a pohonných hmot v listopadu vykázal pokles tržeb o 0,2%. Zatímco bez potravin se žít nedá, tržby se zvýšily o 1,7%, nákupy elektroniky nebo nového oblečení je možné odložit. Lze předpokládat, že k poklesu tržeb z prodeje nepotravinářského zboží přispěly předchozí nákupy domácností v různých akcích typu otevření ElectroWorldu apod. Vzestup prodeje zboží dlouhodobé spotřeby musel jednou zpomalit (v listopadu dokonce klesnout), novou ledničku či televizor si přeci jen nekupujeme každý měsíc. Ochotě domácností „investovat“ nepřidá ani vzestup nezaměstnanosti a zvýšené obavy o ztrátu zaměstnání. Zato např. drogistické zboží či kosmetiku naprostá většina domácností nakupuje pravidelně. Tržby z prodeje farmaceutického, kosmetického a drogistického zboží vzrostly o 5,2%.
Prosinec by měl přinést podstatně vyšší údaj o růstu maloobchodních tržeb vzhledem k příznivější konstelaci statistických a kalendářních faktorů, ale také s ohledem na výše uvedené možnosti růstu tržeb z prodeje pohonných hmot a motorových vozidel. Za celý loňský rok očekáváme zvýšení tržeb v maloobchodu o 2,9% po růstu o 7,0% v roce 2001. V letošním roce by se mohla situace opět obrátit k lepšímu, zejména zastaví-li se prohlubování negativních tendencí na trhu práce. Prozatím předpokládáme růst tržeb o 4,8%.
David Marek, Patria Online