Komentář doplněn
Index průmyslové produkce se v prosinci zvýšil o 0,2% ve srovnání s listopadem, resp. 7,1 % v meziročním srovnání. Za celý loňský rok by mělo zvýšení výroby v průmyslu dosáhnout 5,7 %. Rok předtím přidal průmysl 9,9 %. Nejvíce dynamickými sektory průmyslu loni byly výroba dopravních prostředků, výroba strojů a zařízení, gumárenský a plastikářský průmysl, koksování a rafinérské zpracování ropy.
Rozbor prosincových dat by se příliš nelišil od popisu listopadových výsledků. Základní ukazatele dosáhly podobných hodnot. Nabízí se ovšem celoroční zhodnocení vývoje v sektoru, který představuje třetinu českého hospodářství. Z polovinu k růstu průmyslové produkce přispěla výroba dopravních prostředků, která zaznamenala téměř dvacetiprocentní nárůst. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 500.000 automobilů, kolínská TPCA prozatím 100.000 vozů. Produkce z Kolína ještě nedosáhla svého maxima, a proto můžeme očekávat další svižný růst produkce v této oblasti. Výrazným impulsem by byl samozřejmě příchod automobilky Hyundai. Dalo by se říci, že se české hospodářství vrací ke svým kořenům. První samohyb se po cestách zemí koruny české proháněl už v roce 1815 a do roku 1939 v Čechách existovalo více než sto automobilek. Jenže moderní ekonomika nežije v minulosti. Již nyní jsou na místě úvahy co dál, až odejde Toyota a Hyundai dále na východ nebo omezí produkci levných a technologicky jednoduchých vozů. Paralela s výrobou klasických CRT obrazovek a LCD či plazmových displejů je nasnadě.
V současné fázi vývoje české ekonomiky expanze automobilového průmyslu prospěla. Kromě příspěvku k růstu průmyslové produkce, vznikly zakázky pro navazující odvětví (výroba pneumatik, plastů, klimatizačních jednotek, elektroinstalace, …), zahraniční obchod se přehoupnul z deficitu do přebytku a tempo růstu HDP zdolalo hranici pěti procent. Zároveň se ovšem zvýšila koncentrace ekonomiky a citlivost na vývoj poptávky po automobilech. S ekonomikou je podobné jako s portfoliem cenných papírů. Rizika lze omezit diverzifikací. Na jednostranné zaměření na výrobu automobilů v minulosti například doplatil americký severovýchod.
Z ostatních oborů se dařilo zejména těm, které souvisí s automobily. V rafinérské zpracování ropy a koksování se produkce zvýšila o 12,6 %, v gumárenství a plastikářství o 11,5 %. Dařilo se také strojírenským firmám, kde se výroba zvýšila o 13,3 %. Naopak z dlouhodobého útlumu se nevymanily textilní a kožedělný průmysl.
Tržby průmyslových firem stouply ještě výrazněji než produkce. Celkové tržby vzrostly o 8,0 %, tržby z přímého vývozu o 6,8 % (vše v běžných cenách). Zvýšení produkce zajistila především rostoucí produktivita práce, neboť průměrně byla zaměstnanost v loňském roce o 0,1 % nižší než v roce 2004. Produktivita práce (počítaná z vývoje tržeb a zaměstnanosti) se meziročně zvýšila o 8,1 %. Při růstu průměrné mzdy v průmyslu o 4,6 % se jednotkové mzdové náklady snížily 3,3 %. Tedy podobně jako v předchozích dvou letech.
V letošní roce počítáme s mírným zrychlením růstu průmyslové výroby. Katalyzátory by se měly stát další náběh produkčních kapacit dokončených v posledních měsících a oživení poptávky v západoevropských zemích.