Ve Zličíně byl dnes otevřen nový hypermarket se spotřební elektronikou, který nalákal návštěvníky velmi agresivní cenovou politikou. Do Prahy se dnes sjeli potenciální zákazníci z blízkého okolí hlavního města, ale i z celé ČR. Podle průběžných zpráv ČTK je však situace před hypermarketem téměř krizová - více než 10 tisíc lidí stálo dopoledne dlouhé fronty před vchodem do nové haly, někteří zákazníci čekali před vchodem již včera večer. Doprava v okolí byla téměř celé dopoledne blokována nákupuchtivými motoristy.
Podle ředitele Elecro Worldu zájem předčil očekávání firmy, policie musela volat posily, přestože byla na možnost davového šílenství předem upozorněna. Nebudeme se raději zabývat psychologií a morálkou občana České republiky, který obětuje spánek a volný čas kvůli několika ušetřeným tisícům (každý zákazník může nakoupit jen jeden kus od každého druhu zboží), ta by mj. byla totiž srovnatelná například s Maďarskem, kde k podobnému šílení došlo také, ale zabývejme se například raději ekonomickými otázkami zmíněné "akce".
Co můžeme čekat a o čem spekulovat? Pravděpodobně nejvíce se otevření nového hypermarketu projeví v kategorii maloobchodní tržby, kde by se mohlo jednat o zvýšení výsledku za předvánoční měsíce v řádu desetin procenta. Nový obchod bezpochyby přispěl ke snižování cenové hladiny, v této položce se bude však jednat o snížení v řádu menším než desetiny procenta. Cenová politika nákupního centra donutila snížit ceny konkurentů již několik měsíců před plánovaným otevřením. A konečně, mluvit bychom mohli také o vlivu na obchodní bilanci, odhadujeme, že většinu elektroniky nový subjekt dováží nikoliv z Plzně, Pardubic (Matsushita) nebo Hranic (Philips), ale ze zahraničí. Vezmeme-li v úvahu nutné předzásobení hypermarketu, vyšší dovozy by se projevily již v zářijové obchodní bilanci nebo dříve, nicméně v rámci dovozů celé ČR je vliv Electro Worldu okrajový. Z hlediska HDP za 4Q by se mohly projevit vyšší spotřebitelské výdaje domácností, procentuální příspěvek je opět mizivý.
Kromě toho by mohlo další nákupní centrum pomoci rozhýbat českou spotřebitelskou důvěru a náladu minimálně mezi skupinami obyvatel s podprůměrnými a průměrnými příjmy, kterých je většina, a můžeme se jen dohadovat, zda právě oni v tuto chvíli v dlouhé frontě nečekají. Půjde o to, do jaké míry dokáže nový hypermarket uspokojit zákazníky a dodržet slibnou cenovou politiku - dnes se asi ale na všechny čekající nedostane, dodal ředitel centra.
Radim Krejčí