Podle 16. května zveřejněného indexu spotřebitelské důvěry v USA tato klesla za poslední měsíc na 28leté minimum. Toto se zdá být zejména odrazem vývoje na trhu práce a růstem cen benzínu. Z celkových ekonomických dat a informací je to pak ta z těch důležitějších:
1.Zatímco rostoucí trh zvyšuje bohatství a následně možnost utrácet, medvědí trh působí obráceně – vnímané i reálné bohatství domácností klesá, stejně jako jejich ochota utrácet. Prvotní oslabení trhu tak v případě poklesu sentimentu a výdajů chytá druhý dech (nyní i díky poklesu cen nemovitostí) a živí sebe samo.
2.Vývoj na trhu zároveň indikuje vývoj v budoucnosti – naznačuje vývoj ekonomiky, platů, zaměstnanosti. I domácnosti neinvestující do akcií tedy vnímají vývoj na trhu a do určité míry se řídí podle něj. Sílu tohoto vlivu přitom nelze posuzovat podle našich standardů nulové akcionářské kultury - studie ukazují, že právě v USA je tento efekt znatelný a dokonce silnější než výše uvedený efekt změny bohatství.
Pokles sentimentu tak jednak bude trh negativně ovlivňovat a jednak je trhem sám vyvolán - sebenaplňující proroctví na něm není ojedinělým jevem. Síla současné krize je přitom dána tím, nakolik se problémy finančního sektoru přelijí do reálné ekonomiky. K tomu, že tu máme znatelné frikce v toku financí, se tedy nyní přidává i výrazně horší sentiment a nižší ochota lidí utrácet – v konečném důsledku nejdůležitější indikátor (ale také ten z nejvrtkavějších).
Stojí pak za to poznamenat, že měřítkem sentimentu investorů je tzv. UBS/Gallup index. Podle „Investor Sentiment Measures“ (L.Qiu, I.Welch;2006) je tento index úzce svázán se spotřebitelským sentimentem. Pokud by tedy sentiment investorů i v tomto případě kopíroval sentiment spotřebitelů, nemůžeme sázet na to, že akcie půjdou nahoru alespoň díky lepšícímu se investorském sentimentu (názoru na dlouhodobější vývoj, klesající averzi vůči riziku, apod.). Jinak řečeno, akcie nahoru nepotáhne ani lepší krátkodobá ziskovost (horšící se výdaje domácností), ani vyšší optimismus ohledně té dlouhodobější a ohledně rizika. Vedle konkrétního vlivu na jednotlivá odvětví je pak poměrně přesvědčivě ukázáno, že na pokles sentimentu nejvíce trpí menší a mladší firmy s malým dividendovým výnosem.
Díky někdy až podivné dennodenní provázanosti trhu USA se zbytkem světa tak investorům po celém světě nezbývá než věřit, že Američané se nakonec nebudou cítit tak špatně, že by přestali trávit víkendy v supermarketech.
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.