Hospodářské výsledky mediální společnosti v 1Q10 výrazně zaostaly za očekáváním jak v položce EBITDA, tak co se čistého výsledku týče. Čistá ztráta činila 42,3 mil. USD, oproti konsensuálnímu odhadu agentury Reuters, jenž počítal se ztrátou 21,8 mil. USD, a odhadu KBC, jenž činil 10,6 mil. USD.
Podle analytiků KBC Securities, jejichž zprávu má Patria Online k dispozici, lze za hlavní příčiny horšího čistého výsledku (ztráty) označit: 1) Vyšší než očekávané investice do programového schématu (+36 % meziročně), které společnost realizovala v očekávání, že na trhu v následujících čtvrtletích dojde k oživení, a které dolehly na EBITDA na trzích jako například Slovensko a Rumunsko; 2) Velmi neuspokojivý příspěvek společnosti Media Pro (ztráta 2,0 mil. USD, oproti zisku 2,2 mil. USD prognózovanému KBC); 3) Vyšší korporátní náklady (+154 % meziročně a 35 % nad odhadem KBC); 4) Mnohem méně kvalitní výkon položky čistá finanční aktivita – velmi skromné zisky z kurzových pohybů oproti očekávání.
Tržby ve sledovaném čtvrtletí dosáhly 143,6 mil. USD (+5,4 % meziročně), což zhruba odpovídá prognóze KBC a lehce (o 3 %) zaostává za konsensuálním odhadem. „Poptávka po televizní reklamě ve sledovaném čtvrtletí v regionu stále klesá, i když menším tempem. Společnost očekává, že se trh letos bude dále vymaňovat z krize a pro druhou polovinu roku počítá s jednocifernými tempy růstu. Navzdory kladnému ekfektu pohybů kurzů lokálních měn (apreciace vůči USD v meziročním srovnání) tržby na hlavních trzích stále klesají. Jedinými trhy, které v 1Q10 vykázaly meziroční růst tržeb, byly Slovinsko a Chorvatsko, uvádí se ve zprávě KBC pro investory.
EBITDA v 1Q10 činil 0,8 mil. USD (-97 % meziročně) a výrazně tak zaostal za konsensuálním odhadem analytiků dotazovaných agenturou Reuters (18,6 mil. USD) i za prognózou KBC (13,4 mil. USD). Hlavními důvody neuspokojivého vývoje EBITDA podle KBC jsou: 1) Mnohem slabší výsledky na Slovensku a v Rumunsku způsobené investicemi do programového schématu v očekávání, že na trhu dojde k oživení; 2) Velmi neuspokojivý příspěvek společnosti Media Pro, která v základním období v účetních výkazech chyběla; 3) Vyšší než očekávané korporátní náklady. „Vývoj ve společnosti Media Pro, kterou odkoupila minulý rok od svého výkonného ředitele, by měl být podle našeho názoru pro investory obzvlášť znepokojující,“ uzavírá svoji zprávu Leszek Iwaszko, analytik KBC.