Sociální síť Facebook během svého vstupu na burzu nabídne o 85 milionů akcií více, to je o čtvrtinu vyšší objem, než původně plánovala. Podle informací od nejmenovaného zdroje by tak měl Facebook v pátečním IPO nabídnout zhruba 422 milionů kusů akcií, jejichž prodej by mohl při stanoveném cenovém rozpětí vynést až 16 miliard dolarů.
Tato informace přišla jen krátce poté, co společnost včera oznámila navýšení rozmezí pro upisovací cenu akcií na 34 – 38 USD z původních 28 – 35 USD. S akciemi Facebooku se na newyorské technologické burze Nasdaq začne obchodovat pravděpodobně v pátek. Firma také v dnešním sdělení pro americkou burzovní komisi uvedla, že bude mít navíc připraveno dalších 60 milionů akcií k pokrytí převisu poptávky.
Vzhledem k plánovanému objemu prodeje lze vstup Facebooku na Nasdaq označit za doposud největší primární nabídku internetové firmy. Internetový vyhledávač získal v roce 2004 z primární nabídky 1,67 miliardy USD. V hypotetickém případě, že by Facebook upsal všechny akcie v IPO na horní hranici cenového rozpětí (38 dolarů/akcii), překonal by vstup automobilky na burzu v listopadu 2010, která získala 15,8 mld. USD. Největší IPO v historii pořádala v roce 2008, s objemem 17,9 mld. USD (později navýšen na 19,7 mld. USD).
Investoři nyní řeší otázku, zda se Facebooku pod vedením Marka Zuckerberga podaří zvrátit zpomalující tempo růstu tržeb. Celková poptávka již však údajně přesáhla původně nabízený objem podílu společnosti. „Stále více institucionálních investorů sleduje nejen dnešní hodnotu podnikání, ale zabývají se také potenciálem růstu v budoucnu,“ říká Samuel Schwerin z Technology Value Partners.
V průzkumu agentury Bloomberg, jehož se zúčastnilo 1250 investorů, analytiků a obchodníků a která proběhla ještě před navýšením cenového rozpětí, označilo 79 procent z nich valuaci stanovenou pro IPO za příliš vysokou. „Vypadá to spíše na podívanou a mediální a kulturní událost, než na IPO. V této fázi nejde o modely ani fundament,“ hodnotí situaci analytik GreenCrest Capital Max Wolff.
Finální ocenění emise je stanoveno na čtvrtek 17. května, obchodování by pak mělo být zahájeno následující den.
Americká automobilka General Motors (GM) uvedla, že přestane inzerovat na sociální síti Facebook. Údajně se tak rozhodla kvůli tomu, že její reklama zde má jen malý dopad na spotřebitele. Facebookový profil si však společnost ponechá. Podle propočtů deníku The Wall Street Journal investovala loni GM do své přítomnosti na Facebooku zhruba 40 milionů dolarů, jen asi čtvrtina z této částky však směřovala přímo na nákup inzerátů. Zbývajících 30 milionů dolarů bylo určeno na vytváření obsahu facebookového profilu.
Podle analytiků je rozhodnutí GM první významnou ránou pro obchodní model Facebooku. Zvýrazňuje tak pochybnosti o tom, zda je skutečně inzerování na sociálních sítích účinnější než reklama v tradičních médiích. Facebook se k rozhodnutí GM nevyjádřil. Společnost nicméně zatím nemá nouzi o zájemce o reklamu. Sociální síť zvýšila svou nabídku reklamního prostoru o 25 procent a očekává, že jí to přinese tržby až 15 miliard dolarů. Mezi zájemci o inzeráty na Facebooku také zůstávají jiné velké automobilky, například japonská Subaru či americký Ford, který se v letošním roce dokonce chystá výdaje na reklamu na sociální síti zvýšit.
Sociální internetovou síť pro snadnou komunikaci mezi uživateli a sdílení informací a dat Facebook založil v únoru 2004 student Harvardovy univerzity Mark Zuckerberger se svými spolužáky jako místo pro setkávání spolužáků a učitelů z jeho školy na internetu. K Harvardu se nejprve přidaly další vysoké školy, teprve v září 2005 přibyly americké středoškolské instituce a v září 2006 se Facebook otevřel všem zájemcům.
Doména Facebook.com funguje od srpna 2005 a k dnešnímu dni se FB stal největší sociální sítí světa s více než 900 milionů aktivních uživatelů. Nejvíce jich je v USA (asi 153 milionů), v Indii (43,5), Indonésii (43,1), Brazílii (37,9) a Mexiku (32). V ČR má Facebook zhruba 3,6 milionu uživatelů, což Česko řadí na 43. místo na světě. K loňskému roku byl Facebook dostupný v 68 jazycích včetně češtiny. Denně navštíví Facebooku na 250 milionů lidí, denně do sítě přibude 250.000 nových uživatelů, každý den si uživatelé nahrají na své stránky asi 300 milionů fotek.
Loňské tržby společnosti činily 3,7 miliardy dolarů, ke konci března měla společnost asi 3500 zaměstnanců. Podle loňské studie Marylandské univerzity softwarové firmy vytvářející počítačové programy určené pro Facebook vytvořily přímo či nepřímo nejméně 182.000 pracovních míst a vložily do americké ekonomiky miliardy dolarů.
(Zdroj: Bloomberg, AP, ČTK)