Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Philip Morris ČR v 1Q zvýšil tržby o 16 %, tržní podíl klesá pomaleji než cigaretový trh (+ komentář)

Philip Morris ČR v 1Q zvýšil tržby o 16 %, tržní podíl klesá pomaleji než cigaretový trh (+ komentář)

18.5.2012 9:09, aktualizováno: 18.5. 9:47
Autor: Josef Němeček, Patria Finance

Aktualizováno

Tuzemský tabákový výrobce Philip Morris ČR dosáhl za první čtvrtletí roku 2012 meziročního růstu konsolidovaných tržeb o 16,0 procenta na 2,9 miliardy korun. Tržní podíl klesl o 2,3 procenta na 51,1 procenta při poklesu celkového cigaretového trhu o 2,9 procenta na 4,6 miliardy kusů cigaret. Akcie Philip Morris ČR v úvodu pražského obchodování rostou o 1,5 % na 11641 Kč/akcie.

„Nárůst tržeb byl způsoben zejména příznivým vývojem cen v České republice a na Slovensku, vyšším objemem prodejů a poměrem zastoupení jednotlivých značek v prodejích na Slovensku společně s příznivým vývojem měnového kurzu a vyšším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině PMI,“ uvedla firma s tím, že naopak částečně eliminován byl nižším objemem prodejů a poměrem zastoupení jednotlivých značek v prodejích v České republice.

Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí roku 2012 se v porovnání se stejným obdobím roku 2011 mírně zvýšily o 0,9 %, dle PM ČR zejména díky příznivému vývoji cen cigaret, který byl částečně eliminován nižším objemem prodejů a poměrem zastoupení jednotlivých značek v prodejích v důsledku zvýšení cen společností Philip Morris ČR a.s. v roce 2011.

Pokles tržního podílu mezikvartálně zastaven, meziročně pomalejší proti cigaretovému trhu

Podle odhadů společnosti Philip Morris ČR a.s. došlo k poklesu celkového trhu cigaret v České republice za první čtvrtletí roku 2012 o 2,9 procenta na 4,6 miliardy kusů cigaret v důsledku dopadu nárůstu cen.

Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen poklesl tržní podíl společnosti Philip Morris ČR na českém trhu za první čtvrtletí roku 2012 o 2,3 procenta na 51,1 procenta, což bylo zapříčiněno především pokračujícím poklesem tržního podílu místních značek v levném cenovém segmentu, který byl částečně kompenzován nárůstem podílu značky Marlboro, benefitujícím z uvedení Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch na trh v dubnu 2011. Společnost ve zprávě uvedla, že tržní podíl v České republice byl v roce 2011 upraven z důvodů změn v maloobchodním panelu, ve kterém agentura ACNielsen Czech Republic provádí výzkum. Významné je, jak předznamenala již čísla mateřské skupiny PMI, že se zastavil pokles tržního podílu ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2011.

Vývoz výrazně roste

Objem domácího odbytu Philip Morris ČR se snížil v prvním čtvrtletí roku 2012 o 6,0 procenta ve srovnání se stejným obdobím roku 2011. Toto snížení bylo dle firmy způsobeno poklesem celkového trhu a nižším tržním podílem.

Tržby z vývozu se za první čtvrtletí roku 2012 v porovnání se stejným obdobím roku 2011 zvýšily o 38,1 %, a to zejména v důsledku vyššího objemu prodeje cigaret a ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI. Při vyloučení příznivého vlivu měnového kurzu se celkové tržby z vývozu zvýšily o 34,2 %, dodala firma.

Komentář analytika

"Celkový cigaretový trh v ČR klesl o 2,9 % zřejmě v důsledku zpomalení české ekonomiky a kombinace vyšší DPH a spotřební daně od ledna 2012. Zastavení poklesu tržního podílu společnosti (vůči 4Q11) na českém trhu vnímáme pozitivně. Pozitivně překvapily i výnosy z vývozu, avšak připomínáme, že se jedná o segment s nízkou marží, a proto celkový pozitivní dopad na provozní úrovní úrovni by měl být jen marginální. Celkově tak hodnotíme čísla jako mírně pozitivní pro akcie Philip Morris ČR," uvedl analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.

Slovenský cigaretový trh roste

Tržby dceřinné společnosti Philip Morris Slovakia bez spotřební daně a DPH se za první čtvrtletí roku 2012 v lokální měně zvýšily o 11,4 % v porovnání se stejným obdobím roku 2011. Podle odhadů Philip Morris Slovakia vzrostl celkový trh cigaret ve Slovenské republice v prvním čtvrtletí roku 2012 o 0,9 % na 1,6 miliardy kusů cigaret, zejména díky příznivému vývoji zásob zmíněnému výše, který byl částečně kompenzován vlivem zvýšení spotřební daně od 1. února 2011 a od 1. února 2012, zohledněným v prodejních cenách v roce 2011 a prvním čtvrtletí roku 2012.

Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen se tržní podíl společnosti Philip Morris Slovakia na slovenském trhu zvýšil o 2,1 procentního bodu na 50,7 % v prvním čtvrtletí 2012, především díky nárůstu podílu L&M v levném cenovém segmentu. Objem domácího odbytu se pak v prvním čtvrtletí roku 2012 zvýšil o 4,2 % vlivem nárůstu celkového trhu a tržního podílu Philip Morris Slovakia, uvedla firma.

Celá skupina PMI na českém trhu obrací pokles tržního podílu

Tabákový koncern Philip Morris International, který je mateřskou společností tuzemského Philip Morris ČR, vykázal v prvním čtvrtletí roku 2012 meziroční růst čistého zisku na akcii na 1,25 USD z 1,06 USD před rokem a předčil očekávání trhu na úrovni 1,19 USD, zveřejnil již 19. dubna. Tržby očištěné o daně ve čtvrtletí dosáhly úrovně 7,45 miliardy dolarů a také překonaly očekávání 7,21 mld. USD. Celkové dodávky cigaret PMI vzrostly o 5,4 %.


Proti dobrému 1Q hovoří zhoršení výhledu ziskovosti pro celý rok 2012. Zatímco dosud PMI očekávala zisk na akcii 5,25 až 5,35 dolaru na akcii, po 1Q hovoří o 5,20 až 5,30 USD/akcie, což se dostalo pod tržní konsensus 5,29 USD/akcie.

Již data koncernu PMI pak ukázala na pokles celkového cigaretového trhu v ČR o 2,9 procenta na 4,6 miliardy jednotek. Dodávky skupiny PMI na český trh poklesly o 6,0 procenta. Tržní podíl celé skupiny PMI na české trhu pak klesl meziročně o 1,4 procenta na 43,6 procenta. Jeho pokles je odrazem pokračujícího ztrácení tržního podílu zejména u značek v nižším cenovém segmentu, tedy Petra a Sparta, kde v kombinaci ztráta dosahuje 1,5 procenta. Ústup doplňuje o 0,4 % na 12,7 % značka Red & White. Tyto poklesy jsou z části kompenzovány růstem o 1,0 % na 7,5 % u vlajkové lodi skupiny Marlboro po dubnovém (2011) uvedení Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch. „Tržní podíl (PMI) ale vykazuje zlepšení oproti poslednímu čtvrtletí roku 2011 o 1,5 procenta a to díky značce Marlboro a vlastní značce Philip Morris,“ dodala firma.

(Zdroj: PM ČR, PMI)


Čtěte více:

PMI v 1Q potěšil ziskem i tržbami, zhoršil ale celoroční výhled. V ČR láme pokles tržního podílu (+komentář)
19.4.2012 13:27
Tabákový koncern Philip Morris International, který je mateřskou spole...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y