Americký výrobce letadel (73,18 USD, -1,51%) zvýšil odhad růstu prodeje letadel na příštích 20 let. Firma nyní čeká, že se do roku 2031 prodá 34 tisíc letadel v hodnotě 4,5 bilionu USD. Loni ještě firma čekala pro příštích dvacet let prodej 33.500 letadel v hodnotě čtyři biliony dolarů. K růstu poptávky přispějí rozvíjející se země a zájem aerolinek o úspornější letadla vzbuzený vysokými cenami pohonných hmot.
Letecká přeprava osob by v příštích 20 letech měla růst o pět procent ročně a nákladní přeprava o 5,2 procenta. Celosvětová flotila letadel v provozu se pak má podle odhadu do roku 2031 zdvojnásobit. Boeing očekává růst dodávek hlavně do Asie a Tichomoří, v čele s Čínou a Indií.
ve své každoroční prognóze dodal, že zvlášť vysoký je zájem o letadla, která by nahradila stárnoucí, méně úsporné stroje. Výměna strojů by se na celkových nových dodávkách letadel měla podílet 41 procenty.
Největší poptávku očekává u menších letadel s jednou uličkou, která se používají na lety pro kratší vzdálenosti, jako jsou 737 a Airbus A320. Těch se má prodat 23.240. U obřích letounů A380 a 747 očekává prodej 790 letadel a u letounů se dvěma uličkami jako 787 Dreamliner prodej 7950 kusů. Asijské aerolinky se mají na poptávce po širokotrupých letounech s dlouhým doletem podílet dvěma pětinami.
však snížil odhad poptávky po letadlech pro nákladní přepravu, i když také zde očekává téměř zdvojnásobení flotily z 1740 na 3200 letadel. Loni firma čekala prodej 3500 letadel pro přepravu nákladu, napsala agentura Reuters.
Akcie společnosti včera na Wall Street ztratily skoro 1,5 procenta a v dosavadní letošní bilanci se tak přehoupnuly do neznatelné 0,23% ztráty, dnes však v předobchodní fázi rostou skoro o půl procenta na 73,50 USD.
Pro letošní rok si Boeing v červnu si stanovil za cíl získat zakázky na nejméně 1000 letadel. Tím by se na světový trh velkých dopravních letadel v hodnotě 100 miliard dolarů ročně vrátil na první místo před evropský Airbus. Šéf divize komerčních letadel Jim Albaugh před necelým měsícem uvedl, že hlavním nástrojem k dobytí ztracených pozic bude nový letoun 737 MAX, které je obdobou modelu A320neo od Airbusu. Na stroj, který začala americká firma prodávat loni v září. chce do konce roku získat zakázky na celkem 1000 kusů. Albaugh slíbil, že bude bránit svůj poloviční podíl na trhu úzkotrupých letadel, což je největší segment trhu o předpokládané hodnotě dvou bilionů dolarů během příštích 20 let.
Na první příčku se chce vrátit poté, co zaváhal s rozhodnutím o komerčně klíčovém novém produktu. Loni prodala firma 921 letounů proti 1608 zakázkám Airbusu, který využil vysoké poptávky po jeho úsporné nové verzi modelu A320. Loni kvůli tomu podíl na trhu letadel klesl nejníže v historii. Letos Airbus počítá se zakázkami jen na 600-650 letadel. V prvním čtvrtletí společnost získala objednávky na 440 letadel, zatímco Airbus jen na 100 letounů. Airbus překonával v prodeji v deseti z posledních 11 let.
(Zdroj: AP, , ČTK)