Na tom, že se firmy snaží napodobovat své nejúspěšnější protějšky, není nic překvapivého. Vyzkoušené postupy jsou často považovány za vhodnější, než vymýšlení něčeho úplně nového, ať již se to týká vývoje nového produktu či organizace dodavatelských řetězců. V 80. a 90. letech se hledání těch nejlepších postupů stalo globálním jevem. Zejména americké a evropské firmy se v té době snažily změnit svůj provoz podle toho, jak fungovaly japonské společnosti. Hrozí ovšem, že u úspěšných firem budeme vše, co udělají, pokládat za vzor pro další. A to aniž bychom zkoumali, v jakém kontextu bylo jejich úspěchů dosaženo. Pokud se přitom budeme snažit o obecné závěry na základě mimořádných okolností, můžeme naše podnikání spíše ohrozit.
Ikonou inovací je v současné době například společnost . Ta má jedinečný mix dobrého vedení, talentu, strategie a technologie, což ji dovedlo k mimořádnému úspěchu. Vyvstává tak otázka, zda nemůžeme tuto firmu považovat za model pro ostatní. Její výjimečnost můžeme posoudit na základě pohledu na faktory, které táhnou její růst. Jen málo společností dokázalo vytvořit nové trhy tím, že přišlo s přelomovou inovací a úplně novým produktem. Náš výzkum dokonce ukazuje, že v letech 1999 – 2008 byla společnost jedinou zavedenou globální firmou, která dokázala opakovaně vytvořit úplně nový trh přelomovou inovací (nepočítáme ale start-up společnosti). Výsledný růst pak byl asi šestkrát vyšší než u dalších dvou společností, které při vytvoření nového trhu také dosáhly úspěchu (Lenovo a Cisco).
Mnohé firmy si z úspěchu společnosti mohou vzít poučení. To se týká například designu produktu, věrnosti značce či způsobu prodeje. Ve snaze o dosažení přelomových inovací je ale zároveň třeba opatrnosti. Alternativu představuje postup, kdy se o zvýšení růstu snažíme tím, že soustavně rozvíjíme jádrovou činnost společnosti a inovace produktů a služeb provádíme v jejím rámci. Společnosti, které se ubírají právě tímto směrem, dosahují podle našeho výzkumu pro své akcionáře průměrné návratnosti ve výši 23,5 %. Firmy, které se podobným inovací věnují často, ale nedaří se jim dosahovat jich každoročně, generují návratnost 10,3 %. Společnosti dosahující jen sporadických úspěchů v inovacích u jádrové činnosti mají návratnost ve výši 7,5 % a společnosti s velmi omezenou mírou inovací generují návratnost ve výši 5,9 %.
Společnost dnes po závěru amerického obchodování zveřejní výsledky za 4Q svého fiskálního roku.
(Zdroj: McKinseyquarterly)