Rok 2013 je starý jenom několik hodin, a proto je podle mého názoru příliš brzo servírovat světu a investiční veřejnosti názory na téma „co se stalo“, příp. „co se stane“. Sám pro sebe jsem si navíc zakázal účast v mediálních anketách, které se na přelomu každého kalendářního roku objevují jako houby po dešti a kladou před své respondenty fakticky nezodpověditelnou otázku - „na čem se v roce XXYY bude dát nejvíce vydělat“. Žijeme totiž v době, kterou lze ponejvíce charakterizovat ohromující rychlostí změn, které se kolem nás dějí. Nikdo z nás nemá v tomto prostředí nejmenší tušení, co se bude dít v pondělí příštího týdne – tím méně pak, které aktivum bude k poslednímu prosinci tím nejvýnosnějším. Ve světě omezeného počtu obchodovatelných finančních aktiv a neomezeného počtu názorů na jejich budoucí vývoj však musí platit, že „někdo“ se vždy strefí. V tomto ohledu tedy sláva vítězům a čest poraženým… nikdo mi však ještě nevymluvil, že ono „strefení se“ není často spíše výsledkem náhody, než hlubokého (a argumentačně neprůstřelného) vhledu do věcí příštích.
Po velkou většinu loňského roku jsem se zabýval úvahou, proč některé zprávy a komentáře o vývoji na finančním trhu, přinášené nezúčastněným makléřem či analytikem, vzbudí ve čtenářích často velmi emotivně laděné reakce, ventilované pak na nejrůznějších diskusních fórech. Ten nebožák může být přece stěží viněn z toho, že ECB udělala to či tamto, že management nějaké firmy tuto firmu rozkradl či že akcie, obchodovaná na druhé straně Atlantického oceánu, spadla o 15 procent. Stačila však trocha práce s Googlem a hned jsem se upokojil… nejde totiž o jev nový a tendence asociovat obsah zprávy s osobou, která jí přináší, je poměrně stará. Experty byli v tomto ohledu Peršané a jejich kurýři, kteří do hlavního štábu přinášeli zprávy z bojišť. Obsah depeší v okamžiku jejich doručení sice neznali, ale velmi záhy se jej dozvěděli – část z nich byla za dobré zprávy odměněna jídlem, pitím a společností sličných panen, ti ostatní – přinášející zprávy už ne tak pozitivní – přišli o hlavu. Lidstvo od té doby ušlo notný kus cesty a tak dnes makléři a analytici o hlavy nepřichází, jen se jim jejich hlavy „umyjí“ ve webovém diskusním klubu.
Do roku 2013 nemůžeme slíbit, že vám budeme přinášet jenom dobré zprávy. Můžeme vám však slíbit, že se budeme ze všech sil snažit přinášet zprávy v takové formě a v takovém čase, abychom vám vaše investiční rozhodování maximálně usnadnili. Všechno ostatní je – do značné míry – na vás… a na té nekvantifikovatelné veličině, zvané štěstí.
PF 2013 přeje,
Petr Žabža (zabza@patria.cz)