(38,4 USD, -0,88%) přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočili dva američtí technologičtí giganti, (482,75 USD, -0,71%) a (876,39 USD, -0,20%).
se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to (186,92 USD, -1,73%) a (33,27 USD, 1,53%).
Interbrand ohodnotil značku na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.
Mezi největší skokany se letos zařadili (51,24 USD, 1,69%) a . Hodnota značky se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.
Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský (468,7 EUR, 0,50%), který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, (79,51 EUR, -0,74%). K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech (4,86 EUR, -0,82%), která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.
Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.
Nejvíce je v žebříčku automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.
Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla .
Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, které jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek:
1. | | 98,32 | +28 | USA |
2. | | 93,29 | +34 | USA |
3. | | 79,21 | +2 | USA |
4. | | 78,81 | +4 | USA |
5. | | 59,55 | +3 | USA |
6. | (24,05 USD, -0,82%) | 46,95 | +7 | USA |
7. | (97,12 USD, -1,09%) | 41,99 | +5 | USA |
8. | | 39,61 | +20 | Korea |
9. | (22,98 USD, -1,84%) | 37,26 | -5 | USA |
10. | (130,26 USD, -1,30%) | 35,35 | +17 | Japonsko |