Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Při hledání ještě většího blázna na trhu lehce přehlédneme, že jsme jím my sami

Při hledání ještě většího blázna na trhu lehce přehlédneme, že jsme jím my sami

2.10.2013 15:47
Autor: Redakce, Patria Online

Ekonomové se už dlouho snaží pochopit, proč na trhu vznikají mánie a bubliny. Někteří tvrdí, že k jejich vzniku vlastně nedochází, jiní hledají „racionální“ základ jejich vzniku. Často můžeme slyšet, že základem bublin jsou „neinformovaní obchodníci“ či „hloupé peníze“, protože ty chytré stojí stranou. Poslední výzkum ale ukazuje, že bubliny netvoří obchodníci, kteří mají málo informací, ale ti, kteří jich mají příliš velké množství.

Vědci z California Institute of Technology, Royal Holloway University a University of Utah v čele s ekonomem Colinem Camererem snímali mozkovou aktivitu studentům během simulace obchodování na trhu. Předmětem obchodu byla akcie, jejíž hodnota závisela na očekávaných dividendách, ke konci obchodování tato hodnota klesla až k nule. V polovině případů probíhalo obchodování, které studenti sledovali, bez tvorby bubliny a cena akcie se rychle přiblížila k její fundamentální hodnotě. Ve druhé polovině ale obchodníci vyhnali cenu akcie až na čtyřnásobek hodnoty a vytvořili bublinu, která poté praskla. I samotní studenti mohli během obchodování provést několik transakcí za aktuální ceny.

Testy ukázaly, že během bubliny byla aktivnější část mozku, která je spojena s uvažováním o tom, co dělají druzí. V ostatních případech k tomu nedocházelo. To ukazuje, že během tvorby bubliny se obchodníci mnohem více zaměřují na chování ostatních než v době, kdy je na trhu klid. Navíc se ukázalo, že nejvíce se na chování ostatních zaměřují ti, kdo mají největší tendenci k nákupu akcií, jejichž cena se odtrhává od fundamentální hodnoty. „Zdá se, že lidé nakupují, protože se domnívají, že najdou kupce, který není schopen takového sebeovládání, nebo není tak předvídavý jako oni,“ říká Camerer. Jinak řečeno, s rostoucími cenami stoupá intenzita hledání „většího blázna“ a my můžeme přehlédnout, že jím jsme my sami.

Studie byla založena na omezeném počtu studentů a ne na profesionálních obchodnících. Ačkoliv se nezaměřovala na všechna možné příčiny vzniku bublin, její závěry dávají smysl. Camerer k tomu uvádí: „Pokud se všichni chovají hloupě, možná byste své vazby s nimi měli přerušit.“ A v narážce na Warrena Buffetta, který se záměrně odpoutal od dennodenního chaosu obchodování, dodává: „Místo v New Yorku můžete žít v Omaze. Pokud se vzdálíte od trhu a mediálních bublin, může vám to pomoci vyhnout se finanční bublině.“ K tomu můžeme přidat následující pravidla: Nikdy nekupujte akcii jen proto, že její cena roste. Před nákupem je třeba mít více důvodů, které tuto akcii dělají dobrou investicí. Po každém velkém pohybu ceny nahoru nebo dolů je znovu přehodnoťte. Jednoduše řečeno: Nejlepším způsobem, jak se vyhnout bublině, je přemýšlet nezávisle.

(Zdroj: WSJ)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data