Můžeme to nazvat paradoxem podnikání. Ta samá věc, která vaší firmě nejdříve zajistí úspěch, ji nakonec může zničit. Posledních patnáct let jsem se věnovat výzkumu toho, jak lidé začnou podnikat. U naprosté většiny se objevuje jeden rys: Zanícení pro jejich práci. Věří ve své nápady a myšlenky, nechají kvůli nim jinou práci a riskují své životní úspory proto, aby dosáhli svého snu. Jejich nadšení je tak nakažlivé, že k sobě přitáhnou i jiné lidi. To vše je ta pozitivní stránka jejich zápalu. Pak je tu ale stránka negativní.
Pokud něco může úspěšnou firmu rychle potopit, je to také zápal jejího majitele. Oslepuje ho, vede k přílišné sebedůvěře a špatným rozhodnutím. Vášniví podnikatelé se netrpělivě ženou dopředu s dalšími výbornými nápady, hnáni nezměrným optimismem ohledně toho, jak nadšení budou zákazníci a investoři. Když klíčoví spolupracovníci ztratí zájem, nehledí na to. Nechápou, že potřebují podporu a zkušenosti jiných. A nedovedou si představit, že by je investoři chtěli nahradit zkušenějšími manažery.
První moment, kdy nás přílišný zápal může ohrozit, je samotné vytvoření firmy. Můžeme totiž slepě věřit, že nám vše hraje do karet. Včetně toho, že jsme přílišnými optimisty ohledně velikosti potenciálního trhu. Můžeme si například říkat: „Já bych takový produkt hned koupil a takových lidí je jistě spousta.“ Podobně se můžeme mýlit ohledně našich dovedností a zkušeností. Studie od Harvard Business School ukazuje, že podnikatelům ze zpětného pohledu nejvíce chyběly právě zkušenosti, a to zejména z oblasti prodeje, ale i z oblasti technické a manažerské. Další v řadě jsou vazby, a to jak s investory, tak s potenciálními zákazníky. V neposlední řadě nás pak přílišný zápal může vést k tomu, že si neuvědomíme, jak velký tlak vyvolá naše podnikání na rodinu. Steve Blank v této souvislosti hovoří o čtyřech velkých lžích: „Dělám to jen pro rodinu, můj partner to chápe, až se vše rozjede, zpomalím a všechno vám to vynahradím.“
Přílišný zápal se projevuje i na tvorbě podnikatelského plánu. Zaměřujeme se na růžové scénáře, kde se vše rychle a hladce rozjede. Podle Harvard Business School asi 41 % podnikatelů přiznává, že jejich firma nakonec potřebovala minimálně dvakrát tolik času a kapitálu, než na začátku plánovali. Naopak pouze 4 % plánů vyšla podle předpokladů. Pro nahrazení podnikatele zkušeným manažerem existuje řada důvodů. Na rozjetí podniku je třeba jiných dovedností než na vedení firmy, která už má obrat dosahující desítek milionů dolarů. Jestliže se zakladatelé společnosti ale drží své pozice zuby nehty, mohou odradit jak investory, tak lidi, kteří by s vedením společnosti významně pomohli. Vyhnout se této i dalším jmenovaným pastím je těžké. Všichni si říkáme, že nás se to netýká. Ale i Steve Jons říkal: „Poslouchám své srdce, ale cestu nechávám zkontrolovat svou hlavou.“
Autorem je Noam Wasserman z Harvard Business School.
Zdroj: WSJ