na veletrhu v Detroitu zčeřilo klidnou hladinu odhalením nového vozu Chevrolet Bolt, který by se měl stát prvním elektrickým vozem s dojezdem srovnatelným s aktuálně nejprodávanějším modelem společnosti Motors ovšem s cenovkou kolem 30 000 USD za kus.
vyvijí elektrické vozidlo již od devadesátých let minulého století. A při vývoji až do dnešní dnů čelilo řadě technických a dalších problémů tak, jako kdysi Henry narážel na kapacitní omezení své produkce.
muselo vměstnat rozumný objem bateriových článků do relativně malého prostoru tak, aby byl vyvážený poměr mezi cenou, dojezdem a váhou. Bolt od by měl být schopný na jedno nabití ujet 200 mil bez obtíží. To dává řidičům jistotu, že neskončí někde na kraji silnice s vybitou baterií.
Dalším milníkem je, že auto má stát kolem 30 000 USD. Zatímco i po všech možných slevách a odpočtech pro amerického zákazníka stojí nejlevnější vůz od okolo 74 000 USD. Nissan Leaf sice bez problémů splní hranici 30 000 USD, ale jeho dojezd je pouze 85 mil, což stačí na pohyb po městě.
Samotná nespí, má také v plánu představit vůz masové produkce v roce 2017 - Model 3, který by měl mít cenovku kolem 35 000 USD. má tu výhodu, že je největším prodejcem vozů podle tržeb v USA a může vývoj elektrického vozu vzít smrtelně vážně a hlavně efektivněji a konkurenceschopněji, než Muskův start-up. Produkce vozu by podle CEO Mary Barra měla započít do 18 až 24 měsíců od dneška.
Pro majitele akcií by tohle mohlo být jedno z největších ohrožení - gigant, který představil prototyp vozu masové produkce, kterou zvládá na jedničku. bude muset zněkolikanásobit svou schopnost vyrábět a prodávat automobily každý rok, aby udržela krok s , protože tohle auto může stát v cestě v dalším rozvoji firmy. v roce 2013 prodala přes 22 000 vozů, což ve srovnání s , které prodalo přes 2,7 mil. jen na americkém trhu, je zanedbatelný počet.
Na druhou stranu má takovou pověst, že se mnohdy už lidé nepozastaví nad tím, když mluví o elektrickém voze a vlastně mluví o Tesle. Jsou to pro ně synonyma a si tak vybudovala pověst “toho výrobce elektrických vozů”.
Dalším protiargumentem může být nevadská gigatovárna ve spolupráci s Panasonicem, která by od roku 2017 měla chrlit více baterií než vyráběli všichni dohromady v roce 2013. Tím by se výrazně zvětšilo úzké místo pro samotnou produkci vozů . Za druhé - drasticky to snižuje vstupní náklady na produkci nového masového modelu.
Levná ropa = nižší investice? Kdepak
Mohlo by nás napadnout ve světle událostí, které už s úžasem sledujeme na ropě, že investice do alternativních pohonů a investice do technologií by měly ochabnout s tím, jak konvenční pohonné hmoty padají, jak zralá jablka. Ale opak je pravdou. Automobilky moc dobře ví, že ropa tak levná jako je teď věčně nebude.
Nakonec dojde ke korekci. Zákony trhu jsou silné a jednoho krásného dne se najde někdo, komu se již nevyplatí za daných podmínek těžit a raději vyvěsí bílou vlajku. Otázkou zůstává, zda-li to bude USA, OPEC, Rusko nebo někdo jiný. A také kdy.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, Finance, Inside Monkey, Financial Times