Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Už se připravujte na svět bez ropy

Už se připravujte na svět bez ropy

4.2.2015 6:00
Autor: Redakce, Patria Online

Saúdská Arábie není právě ideálním spojencem Spojených států. Před několik dny tam byl například potrestán bloger bičováním za to, že vytvořil stránky podporující svobodu projevu. Nejde tedy zrovna o režim, který by Američané chtěli v úzkém kruhu svých přátel. Do válek se ale chodí se spojenci, kteří existují, ne s těmi, které bychom chtěli mít. V globální ropné válce proti Rusku a Íránu je Saúdská Arábie nenahraditelná. Pokračuje ve zvýšené těžbě a znovu používá trik, ke kterému přikročila v polovině osmdesátých let. I tehdy nechala ceny ropy klesnout v reakci na zvýšenou těžbu na Západě. Zbavuje tak své rivaly (Írán) a rivaly Spojených států (Rusko) příjmů z ropy. A také přechodně způsobuje problémy americkým těžařům.

Bylo by krásné, kdybychom se celé této hře mohli vyhnout, ale ropa je stále nenahraditelná a bez ní by se celá civilizace vrátila do doby uhlí nebo ještě dál. Vše by vyřešil skutečný Iron Man a jeho magický zdroj energie. Existuje ale muž, který se mu v některých ohledech blíží. Je to Elon Musk, zakladatel společnosti Tesla. Ten sice nemá zázračný zdroj, ale jeho firma dělá rychlé pokroky u lithium-iontových baterií. Plánované „gigatovárny“ v Nevadě a možná i New Yorku budou nevídaným způsobem využívat úspory z rozsahu a dosavadní technologický pokrok v technologiích skladování energií.

Futurista Ramez Naam odhaduje, že mezi lety 2010 a 2013 klesly náklady na výrobu baterií v elektromobilech o 40 %. Tesla je v nových továrnách sníží ještě větším tempem. Na rozdíl od současného poklesu cen ropy přitom půjde o trvalý jev. Probíhá na pozadí rostoucí poptávky, zatímco u ropy ceny klesají kvůli vyšší nabídce. Zde se také používají nové technologie, ale těžba z nových ložisek je vždy spojena s vyššími náklady. U baterií je tomu naopak. Společnost McKinsey v roce 2011 odhadovala, že baterie budou konkurenceschopné při cenách benzínu 2,5 dolaru za galon. S tím, jak rychle ceny baterií klesají, by jejich konkurenceschopnosti mohlo být dosaženo za méně než deset let.

Přechod na nové energie bude samozřejmě vyžadovat úplně jinou infrastrukturu, namísto čerpacích stanic budeme potřebovat stanice dobíjecí. Proto Musk umožnil jiným firmám bezplatný přístup k jeho patentované technologii. Pokud se k výrobě elektromobilů přidají jiné firmy, jako to například učinil General Motors, motivace k budování nové infrastruktury poroste. A obratem se bude zase zvyšovat poptávka po elektromobilech.

Elektromobily nás nezbaví naší potřeby používat ropu, kterou využíváme i k výrobě plastů či na topení. Rovněž v této oblasti ale dojde ke změně, topit se bude za pomoci solárních panelů a i zde budou využity Muskovy baterie (sbohem celému odvětví veřejných služeb!). Ropu nebude lehké nahradit u leteckých paliv, ale pozemní přeprava je tím nejvýznamnějším faktorem. Až budou baterie tak rozšířeny, že už nebudeme používat ropu v autech a nákladních vozech, Saudská Arábie, Rusko i Írán budou najednou nabízet něco, co už bude jen specialitou. Spojené státy, Evropa a Japonsko budou osvobozeny od prudkých pohybů cen ropy. Stane se tak za méně než dvacet let.

Autorem je ekonom Noah Smith.


Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Handelsblatt: ECB zvažuje odchod z trojky mezinárodních věřitelů
3.2.2015 10:55
Evropská centrální banka uvažuje o tom, že opustí takzvanou trojku mez...

Váš názor
  •  
    9.2.2015 10:37

    Chtěl bych naše patenty prodávat do světa, z litru benzínu se totiž platí spotřební daň 12,5Kč, proto stále jezdíme na ropu, a proto se po 2WW válce zakázalo využívání konopí, z něhož jde vyrobit takřka vše, nevíte jak to pak bude z cenami elektřiny, když na ně budou muset uvalit spotřební daň na 100km 100Kč, z elktřiny plasty nevyrobíš, ropu budeme dovážet vlaky ?, demontujeme ropovody ? když se už nevyplatí ? budeme ropu vyrábět z elektřiny :-) ?
    Robert
  •  
    4.2.2015 22:19

    auto má vrčet a ne bzučet a basta :o)
    Mike
  • Elektroauta
    4.2.2015 22:09

    TO :tl555 Ano, je možné, že spotřeba elektřiny stoupne o 25 % při provozu elektroaut. Dnes asi 20 % vyrobené elektřiny v ČR vyvážíme, tedy stačí stopnout vývoz a některá auta nabíjet v noci, kdy se záměrně zatím snižuje výkon našich elektráren o 30 %, protože není odběr elektřiny. Když bude v noci silnější odběr, tak výkon elektráren snížíme už jenom o 10 % a ne o 30 %. Celé síti to může jenom prospět.
    xiluodu
    • Re: Elektroauta
      4.2.2015 22:15

      asi budu prekupnikem baterii..
      Azb
  • ... Ukrajinci kupují Teslu S
    4.2.2015 15:22

    http://auto.ria.com/car/tesla/model-s/
    ☺lolek☺
    • )))
      4.2.2015 15:24

      prvne by si meli koupit elektrinu
      Mezernik
      • Re: )))
        4.2.2015 17:00

        ... na tu už jim nezbejvá.
        ☺lolek☺
  • Pravidla valky
    4.2.2015 15:14

    Cim je elektronickx system protivnika slozitejsi, tim je nachylnejsi k ruseni nebo poskozeni. )))
    Mezernik
    • Re: Pravidla valky
      4.2.2015 15:16

      ... co je na elekromobilu, prosimTebe, složitý?
      ☺lolek☺
      •  
        4.2.2015 15:18

        jakem elektromobilu, rec je o bezkontaktnim platebnim terminalu na rychlonabijeci pumpe vedle stanku s burcakem
        Mezernik
  •  
    4.2.2015 15:09

    nevím ... ale nás učili +25% spotřeby elektřiny navíc, pokud by se jezdilo na elektriku ... -).
    tl555
  • Elektroauta
    4.2.2015 15:03

    Čína právě dokončila výstavbu elektrických nabíjecích stanic pro auta na své dálnici Peking- Šanghaj. Je jich tam 50 , tedy asi po každých 30 km jedna. Čína bude brzy první zemí v provozu elektroaut. My jsme 100 let za opicema.
    xiluodu
    • Re: Elektroauta
      4.2.2015 16:11

      Víš proč je mají na každém 30 kilometru? Aby auto vydrželo do dalšího nabití :-))
      Jesse
    • Re: Elektroauta
      4.2.2015 15:14

      ... nenazývej Číňany opicema.
      ☺lolek☺
  • Slunickovy svet
    4.2.2015 14:20

    No, a az bude vsechno na elektrinu a bezdratove, slunickove ekologicke, tak Rus odpali atomovku nad evropou nebo vyhodi do vzduchu elektrarnu. Ano, ja vim, zcela nerealna situace, teda, pro nas, pro obyvatele Ukrajiny denni chleb - jidlo se vari v kotliku na ohnisti a v noci se zatapi drevem v hlavnim meste :-) Tak hlavne ze budeme mit nejnovejsi iPad s drzackem na kafe Late Cappucino Frappucino v nasem ekologickem TeslaS v pastelove barvicce :-))))
    Mezernik
  •  
    4.2.2015 14:12

    No, takze si vsichni koupime elektromobil, na leasing / pujcku, samozrejme. Bude to na jezdeni po meste, protoze jinde nebude nabijeci stanice. Pak ale zjistime, ze chceme jet na hory v zime, obcas na vylet k mori, nekdy na chalupu na tyden. Kdyz zautoci Rusaci, budeme chtit odjet co nejdal, navstivit babicku 150km daleko........no a zjistime, ze ty slunickove elektromobily jsou jako prazska kavarna. hezky se o nich mluvi ale jsou o lejnu.
    Mezernik
    •  
      4.2.2015 14:40

      Pokud budou mít elektromobily dojezd jako tesla tj. 400 km + 300 po 30 minutach na rychlonabijecce. Nevidim problém cesta na lyže na La Grave 1200 km bude na tři max. 4 dobití, což je opruz, ale mezi námi těch 1200 km je opruz už dneska a těch 30-60 minut na cestě navíc už to zásadně nezhorší. (Počítám, že počet zastávek na vyčurání/najedení/kafe a jídlo bude asi tak stejně, ale budou o něco delší.) 3.200 km non-stop z Aljašky do Vancouveru v elekroautě asi nedám, ale stejně už to nehodlám opakovat.
      ..
      • 4.2.2015 14:44

        na to ty chytrolíne, že přijedeš na pumpu a bude před tebou 200 aut a budeš čekat dalších x hodin, než na tebe dojde řada. Kolik si tak myslíš, že bude muset být po cestě nabiječek?
        tk69
        • Re: až
          4.2.2015 14:57

          Počítám, že tak 50-100. Rychlonabíječka na dálnici každých 20 km se určitě uživí.
          ..
          • je to jeden vědecký článek
            4.2.2015 14:59

            Za rok projezdíme v České republice skoro sedm milionů barelů ropy. Pokud bychom se rozhodli přejít na elektromobily plně zásobované energií ze solárních panelů, museli bychom pokrýt přibližně dvacetinu našeho území solárními panely. V sousedním Německu jsou na tom ještě hůře. Solární panely by musely pokrýt dokonce přes deset procent německého území, aby generovaly stejné množství energie, jako se dnes v Německu projezdí. Nahradit celosvětovou energii z ropy elektrickou energií ze solárních panelů by znamenalo pokrýt něco okolo poloviny procenta pevniny solárními panely. Třeba na Sahaře a dalších pouštích by to docela šlo. Problémem však bude zajištění bezpečného a bezporuchového chodu a připojení těchto gigantů do energetické sítě. Je to zatím nezmapovaná a nevyzkoušená oblast. Solární energetika naopak dobře funguje v malém měřítku jednoho domu. Podobně jako v jaderné energetice jsou investice vložené do stavby veliké a energetické návratnost malá. Hodnota ERoEI solární energie se pohybuje v rozmezí 1–5. Technologický pokrok je však v této oblasti značný
            tk69
            •  
              4.2.2015 15:09

              Kde si zas vyhrabal číslo 7 milionů barelů ropy (1,1 mld litrů)? Podle ČSÚ je to asi 3,6 miliardy litrů nafty a 1,8 miliardy litrů benzínu. A mimochodem zastvěnost čeké krajiny (haly, domy, komunikace..) se už blíží 10%. A proč vlastně posouváš debatu k solárům? Aby se nepřišlo an to, že jsi úplný fyzikální diletant?
              ..
  • Elektroauta
    4.2.2015 13:23

    TO :lion Poněkud opravím váš výpočet. Temelín má výkon 2000 MW a stímto výkonem dodá ročně do sítě asi 15 000 000 000 KWh elektřiny. Průměrný řidič u nás ročně ujede asi 10 000 km = 100 x 100 a tedy spotřebje k nabíjení baterek 100 x 13 KWh = 1300 KWh ročně. 15 miliard KWh z Temelína děleno 1300 = asi 12 milionů. Tedy jeden Temelím dokáže zajistit telektřinu pro nabíjení 12 milionů aut = asi dvonásobku aut, než kolik jich u nás dnes jezdí. Ale ani to nebude nutné ! Chytrý řidič si nabije baterky v noci za laciný proud , kdy je v ČR třetina výkonu elektráren odpojených protože fabriky nepotřebují proud a lidé spí. Tedy ,až tu budou elektromobily, tak nebudeme možná potřebovat žádnou novou elektrárnu , případně jeden střední plynový blok. Navíc, dnes jsme jedni z největších vývozců elektřiny v Evropě !!!
    xiluodu
    • Re: Elektroauta
      4.2.2015 13:54

      Ještě jedna věc - od výroby ke spotřebě není účinnost 100%. Značná část energie se v síti ztratí. Účinnost elektromobilů je udávána na 90%, je to však ideální stav v ideálních podmínkách - plynulá jízda, rovina.... Tady je jeden sice starší článek, ale pořád je celkem platný, i když už je částečný posun u elektromobilů dopředu http://www.autorevue.cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1
      tk69
    • Re: Elektroauta
      4.2.2015 13:47

      1. Tvůj výpočet je ideální stav, ten ovšem nebude. 2. Nikdo neumí odhadnou špičku, bude moment, kdy bude na nabiječkách 1000 aut, ale může být moment kdy bude na nabiječkách třeba i 300 tis. aut. 3. Pokud nabiješ baterku, tak po čase její kapacita klesá, takže opět musíš dobít, i když zrovna nepojedeš. 4. V zimě jsou ztráty vyšší i spotřeba aut je vyšší (topení) v létě zase klimatizace 5. Rychlonabiječky mají vyšší potřebu energie jak nabiječky noční (neno klasické, jak to kdo chce pojmenovat). Rozhodně jsem to spíš psal proto, že to není tak jednoduchý, jak to vypadá.
      tk69
  • To je ale rozumných názorů...!?
    4.2.2015 12:54

    Vy byste mohli rovnou nastoupit do nejake poslanecke sněmovny, samí rozumbradkove. Bude to za 10 let (u nejvyspělejších zemí) takto: aut na ropu a elektrinu bude pul napul, to bude trvat 50 let. Pak bude něco nového ( napr. vodik ), nebo vyhraje ta elektřina nadobro. Howk!:) Bude to jako s manuály a automaty, nebo benzínáky a diesely, každý prostě rád něco jiného a nedá na to dopustit, nebo každá vláda, země podporuje něco jiného, každá země je na jiné vývojové úrovni, a taky je jedno v něčem výhodnější a v něčem horší než druhý.
    Katka
    • Re: To je ale rozumných názorů...!?
      4.2.2015 14:27

      Přesně tak.Před nedávnem jsem viděl pořad v telce starý asi 20let,ve kterém se laici i odborníci pokoušeli předpovědět jaký bude pokrok v různých oborech za asi 20 let.Vyšlo to skoro nastejno.Byli úplně mimo.P.S.Největšího technického pokroku lidstvo dosáhlo vždy když byla největší nouze.Lidé na to nejlepší řešení určitě přijdou až budou některé zdroje docházet.
      Mira
    • Re: To je ale rozumných názorů...!?
      4.2.2015 13:19

      Jinak energetická sít v USA je za zenitem (pamatuje i druhou světovou válku), takže by nápor byť jen pár milionů aut vůbec nezvládla - jsou místa, kde jsou ještě dřevěné sloupy.... Dalším problémeme je váha auta, ta se díky bateriíím vyšší o minimálně 300 kilo, což má tajé vliv na bezpečnost.... není to tak jednoduchý jak to vypadá. Neříkám, že je to cesta špatným směrem, ale rozhodně to nebude tak rychlá záležitost. Lithia je sice v současnosti poměrně dost, ale pokud by se začal masívně využívat pro automobilový průmysl, pak ho dost není (možná míň jak ropy). Myslím, že je třetina celosvětových zásob v Kazachstánu, nebo se tam třetina těží. Při vyšší těžbě se dá čekat i vyšší cena...
      tk69
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data