V uplynulých týdnech jsme viděli jak výsledky (ještě s Paypalem), tak . Plody svého snažení předvedla taktéž Alibaba. Jak to spolu souvisí? Poměrně markantně. Ebay oznámil oddělení Paypalu do samostatné společnosti a odůvodnil to se slovy, že se každé firmě bude dařit lépe, pokud budou jako oddělené entity zaměřené na svůj obchodní model, než jak tomu bylo doteď.
Ať se na to budeme dívat z jakéhokoliv úhlu pohledu - odděleně nebo ještě inkorporovaně, a Paypal budou v následujících několika letech čelit řekněme velkému tlaku od očekavaných konkurentů - a Alibaba.
Byl to David, ale teď je možná silnější než Goliáš
Ano, Alibaba byl pěkný start-up jednoho Číňana, který začal podnikat ze svého bytu po internetu. Ale tahle legrace si v největším IPO všech dob došla pro úctyhodných 25 mld. USD a na tohle IPO se jen tak nezapomene. Byla to jedna z TOP událostí minulého roku. A nezdá se, že by Alibabě po vstupu na trh došel dech. Sice zklamala ve 3Q15 co se tržeb týče (26,17 mld. USD vs. oč. 27,63 mld. USD), zato u zisku předvedla EPS na úrovni 5,05 USD na akcii, tedy o 8 % více než se čekalo.
Ebay má málo času nějakým způsobem zareagovat, jeho brand je znám jako místo, kde můžete sehnat to nejbizarnější zboží na světě, ale zatím žádné eso z rukávu nevytáhlo a po oddělení Paypalu není vůbec jasné jestli vůbec bude dál využívat jeho služby, protože už při oznámení o oddělení Paypalu vytvořilo divizi “mobile payments” na vytvoření platebních metod pro Ebay. Najat byl Pittman, který je v oboru již dlouho, když pracoval jak pro , tak pro na podobných projektech. Ebay na změnu statusu quo ještě čas má, ale jeho opravdu málo. Alibaba se primárně soustředí na čínský trh, ale je jen otázkou času než svou pozornost obrátí přes moře na bohatého amerického zákazníka.
Ten, kdo to dokázal
Na druhé frontě se nachází Paypal a Pay. Všichni bez dechu očekávali, jak se chytne systém s nakousnutým jablkem v logu. Pay má za sebou velmi slibný start. 2 ze 3 USD placených v USA během 4Q14 přes mobilní platební systémy šly přes službu Pay. Wallet a další konkurenční systémy mají přitom před Pay náskok v řádu let. Ale nyní se zdá, že jsou smazány. Říká se, že by se nemělo volat hop, dokud člověk nepřeskočil, ale start od Pay vypadá suverénně nejlépe proti ostatním platebním metodám. Počkejme si však na potvrzení během následujících několika čtvrtletí, kdy by mohl sdílet více informací o výsledcích Pay.
Retaileři jsou také zatím skoupí na slovo. Jediný, kdo otevřeně odpověděl na to, jak se projevilo spuštění Pay na chování zákazníků byl Whole Foods, což je řetězec s potravinami. Během 17 prvních dnů bylo zprocesováno 150 000 plateb, což odpovídá 1 % všech plateb ve Whole Foods. Je třeba si ovšem uvědomit, že 1 % je v takové fázi provozu velmi vysoké číslo pravděpodobně způsobené značným překryvem zákazníků a Whole Foods. Nicméně dává to napovědět něco i o věkové složení těch, kteří Pay budou používat nejdříve a to generace Milenians a mladší. Takže pokud se spuštění, jaktožto nejrizikovnější část povede, dá se v delším horizontu očekávat kontinuální růst celého systému díky přicházejícím mladším generacím zákazníků.
PayPal se nevzdává bez boje, dokázal zvýšit objem plateb o 24 % ve 4Q14 na solidních 2,2 mld. USD a získat dalších 4,6 mil. nových aktivních uživatelů. Za celý rok přidal 18,9 mil. uživatelů (+13 % yoy) na celkových 162 milionů. Paypal také investoval do inovací a zjednodušení svého platebního systému, což vyústilo ve zvýšení rychlosti růstu počtu transakcí o 25 % v posledním čtvrtletí roku na celkových 3,6 mld. operací za rok 2014.
V budoucnu nás, zdá se, čekají zajímavé bitvy Ebay vs. Alibaba a Paypal vs. Pay. Navíc do nich může stále ještě promluvit černý kůň zvaný bitcoin vytažený z hlouby podceňované internetové komunity.
Zdroj: firemní data, Reuters, Bloomberg