Největšímu světovému výrobci potravin a nápojů stoupl v uplynulém roce zisk o téměř 45 % na 14,5 miliardy švýcarských franků. Hospodaření podpořil prodej podílu v kosmetické společnosti L'Oréal a zhodnocení podílu v dermatologické firmě Galderma. Společnost se ale loni musela vypořádat se zpomalující poptávkou v Asii a deflací v Evropě, což se odrazilo na jejích tržbách. Společnost hospodařila ve FY14 s upraveným ziskem na akcii (ukazatel EPS) ve výši 3,44 CHF, trh očekával hodnotu 3,372 CHF.
Tržby výrobce zmrzlin Haagen-Dazs a kávy Nescafé loni dosáhly 91,6 miliardy CHF, což po očištění o vliv směnných kurzů a akvizice představuje nárůst o 4,5 procenta. Dlouhodobým cílem je dosahovat růstu těchto organických tržeb o pět až šest procent, což podle pozorovatelů loni nesplnilo druhým rokem v řadě. Při zohlednění nepříznivého vývoje směnných kurzů byly tržby meziročně nižší, a to o 0,6 procenta.
Relativně slabý růst tržeb zažil v Evropě. Firma dnes poznamenala, že podmínky činnosti zde loni byly nadále nestálé, deflační tlaky během roku rostly, důvěra spotřebitelů byla velmi křehká a prostor k úpravě cen omezený.
"Očekáváme, že rok 2015 bude podobný jako 2014 a naším cílem je dosáhnout růstu kolem pěti procent," uvedl v prohlášení výkonný ředitel Paul Bulcke. Rozsah produktové nabídky , které vyrábí i třeba balenou vodu či krmivo pro domácí mazlíčky, mu umožňuje přestát většinu bouří s relativně stabilními výsledky. I na švýcarskou firmu ale tlačí pokles spotřebitelských cen, horší vývoj ekonomiky na některých trzích a konkurence v podobě zdravějších potravin, podotkla agentura Reuters. Společnost tak již začala měnit podobu svého portfolia a zaměřovat se na produkty s vyšší marží a větším potenciálem růstu, které mají ohlas u spotřebitelů.
Zdroj: RTRS, ČTK