Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Facebook: Mašinka na zlaťáky

Facebook: Mašinka na zlaťáky

14.05.2015 15:49
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Facebook se narodil na univerzitním kampusu univerzity v Harvadu v roce 2004 tedy na prestižní univerzitě z Ivy League, když Mark Zuckerberg, toho času vášnivý programátor, napsal kód nové sociální sítě se zkušenostmi z prvních dvou experimentů.

V roce 2005 se Facebook začal rozšiřovat mezi další univerzity z Ivy League a následně dorazil i na univerzity do Velké Británie. Po roce 2006 se Facebook, již na originální doméně facebook.com nakoupené za 200 000 dolarů, rozšířil i mimo studentské a univerzitní kruhy pro všechny s platnou mailovou adresou. Tou dobou se už o Facebook zajímal jak Google, tak Yahoo. Nabídka se vyšplhala až k 2 mld. USD. Zuckerberg odmítl. Z dnešní perspektivy to byl mistrovský tah.

Mašinka na peníze
Už od samého začátku se financování točilo kolem reklamy. Jaké aktuálně reklamy na Facebooku generují ona skvělá čísla, kterým se budeme věnovat vzápětí?

Prvním formátem jsou klasické “Facebook Ads”, ty slouží k propagování hlavně externího obsahu, který se nachází mimo prostředí Facebooku. Typicky ho využívají eshopy, webové stránky, blogy, apod. Každý z nás, pokud máme účet Facebook, tak se s nimi běžně setkáváme. Na celý systém se uplatňuje systém aukcí a draží se Cost Per Mile - CPM - neboli za 1000 zobrazení reklamy.

Dalším formátem, který lze využít na FB je “Sponsored Stories” - nebo-li sponzorované příběhy. Jedná se o reklamu, kterou chcete podpořit přísun nových fanoušků například firemní stránky, nebo chcete získat uživatele aplikace na Facebooku (typicky nějaké hry) nebo můžete také propagovat pozvánku na některou z akcí a získat tak více návštěvníků. Výhodou formátu je, že pokud někdo propaguje svou stránku a žádá uživatele o kliknutí na tlačítko “To se mi líbí” a zároveň někdo z facebookových přátel uživatele to již udělal, zobrazí se tato informace v nadpisu reklamy. Taková reklama je pak osobnější a má větší CTR (míru proklikovosti - měří poměr počtu kliků na počet zobrazení). Podobně to platí pro skupiny, události, atd.

Dalším velmi propíraným tématem je aktuálně mobilní reklama v aplikaci Facebook. Ta se zobrazuje také v newsfeedu uživatele. S trendem přechodu na mobilní zařízení se blížíme do stavu, kdy mobilní reklama bude dominovat.

Facebook samozřejmě nespí a přemýšlí jak ještě zvýšit svoje příjmy. V posledním oznámení vyšlo najevo, že příspěvky firem budou mít nižší váhu ve feedu uživatele, jinými slovy nebudou tolik viditelné. Firemní příspěvky nebudou mít tak jednoduchou cestu k očím uživatelů. Jinými slovy se Facebook snaží zvýšit tlak na firmy, aby udržely dosah svých příspěvků - jinými slovy připlatily si za např. sponzorované příspěvky.

Další cestou, kterou Facebook představil již loni je tzv. “Buy Button” nebo-li možnost nakoupit inzerovaný předmět přímo v prostředí Facebooku bez nutnosti ho opouštět. To bude zajímavé zejména pro retailery velkým tahákem jak zvýšit svoje prodeje. Mimochodem Facebook není sám, svoje tlačítko “koupit” má v testování také Twitter. Takže se pravděpodobně nejedná o žádný úlet, ale realitu, která nás možná co nevidět potká.

Dalším a to ještě ne zcela jasným bodem je monetizace Facebook Messengeru, tedy aplikace pro chytré telefony, kde si mohou uživatele vyměnovat zprávy jako klasické SMS. Konkurují další služby jako Google Hangouts, TapaTalk, Line, WeChat a další. Do budoucna se počítá s příspěvkem na zisk i od těchto částech portfolia služeb, které Facebook vlastní.

Způsobů jak zpeněžit Messenger potažmo WhatsApp, který je také v portfoliu značek Facebook, je řada. Prvním je placená verze Messenger bez reklamy nebo s prémiovými funkcemi, další možností je prodej speciální obrázků, nálepek apod. nebo možnost ověřit si identitu. Možností je řada a Facebook zatím nepřišel s plánem jak miliardu účtů v Messengeru a další stovky milionů uživatelů donutit, aby Facebooku poslaly nějaký ten poplatek či peníz.

Nedávno představil Facebook finanční výsledky za 1Q15. Tržby Facebooku rostly meziročně o 42 %, když se dynamika růstu lehce zpomalila. Tržby ve 1Q bývají nižší než ve 4Q vlivem Vánoc, kdy se retaileři pustili do navyšování marketingových rozpočtů, aby podpořili prodejně nejzajímavější části roku. Negativně se na výsledcích projevilo posilování amerického dolaru.

fb_rev

Tržby z mobilní reklamy rostly o 83 % yoy a jejich podíl na celkových reklamních příjmech vzrostl o 4 %.

Facebook již před časem omezil množství zobrazované reklamy uživatelům. Čímž ztratil velké množství zobrazení, které ovšem velmi pěkně nahrazuje rostoucím objemem ceny reklamní jednotky CPM (tedy 1000 zobrazení). Meziročně se cena CPM zvýšila o 285 %, což je raketový růst hlavně vlivem sníženého objemu zobrazované reklamy.

fb_net

Zdroj: firemní data, Mashable, Goldman Sachs

Pokud vás zaujal obchodní model, jak si Facebook vydělává na svou slávu, přečtěte si ještě další článek tentokrát pojednávající o sektoru IT jako celku a aktuálním výkonu společnosti Facebook - zde.


Čtěte více:

Výsledky Facebook v 1Q15 (komentář analytika + nová cílová cena a doporučení)
27.04.2015 9:44
Společnost Facebook zveřejnila své hospodářské výsledky za první kvart...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.03.2023
12:17Akcie začínají týden růstově spolu s bankami  
11:17Evropské banky jsou na tom lépe, než ty americké, říká šéf Natwest
10:46Podnikatelská nálada v Německu se v březnu pátý měsíc za sebou zlepšila
9:28Vklady a úvěry padlé Silicon Valley Bank přebírá First Citizens
9:21Rozbřesk: MMF varuje před nárůstem finančního napětí. A má pravdu
8:57Akcie v Evropě nastoupí do nového týdne růstem. First Citizens získá většinu padlé banky SVB  
7:24Podcast MakroMixér: Pády bank, koktejl pro centrální banky a jak to celé dopadne na Česko? S Leopoldem Barešem o cestě SIPRAL do Londýna nebo na Champs-Élysées
26.03.2023
14:12Meeks o atraktivitě Googlu, Amazonu a dalších ze skupiny FAAMG
7:25Víkendář: Svět se mění a švýcarské banky by se měly změnit s ním
25.03.2023
15:16Friedman: 2 % nejsou žádné magické číslo
8:17Víkendář: Být akcionářem banky a mít u ní vklad jsou dvě rozdílné věci, ale u obou nakonec rozhoduje to samé
24.03.2023
21:11Ani nervozita z Evropy nestlačila americké akcie do záporu  
17:34PTP: Ropa může jít krátkodobě na 55 dolarů za barel
17:21Turbulentní závěr týdne a padající Deutsche Bank. V čem je problém tentokrát?  
17:00J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Vnitřní informace
16:40Vodíková ekonomika: Reálné kontury legendárního El Dorada  
15:57V turbulencích kolem bank může být Čína bezpečným přístavem
15:55Trhy zase pracují pro Fed. Ale jen na povrchu
15:31MONETA Money Bank, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu 25. 4. 2023 a zveřejnění konsolidované výroční finanční zprávy
14:32Přišla změna investičního režimu. Akcie již mají alternativy, věří investor

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BioNTech SE (12/22 Q4, Bef-mkt)
Carnival Corp (02/23 Q1, Bef-mkt)
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo