Čínský e-commerce gigant Alibaba (DIP) dnes představil sadu hospodářských čísel za první čtvrtletí fiskálního roku 2016.
Celkový objem transakcí dosáhl 673 mld. CNY, což představuje meziroční nárůst o 34 % . Jedná se nicméně o slabší dynamiku, než kterou vyhlížel konsensus (38 %) a zároveň jde o pokračující trend ochlazení růstu (v předchozím čtvrtletí +40 %). Příznivě se v meziročním srovnání projevil přírůstek aktivních klientů (q/q +5 %) a jejich počet vyšplhal již na 367 mil. (anualizovaně). U klientské základny stojí za pozornost ještě počet mobilních uživatelů, kterých je nyní již 307 mil. (q/q +6 %). Rozšiřování jejich počtu pak nahrávají vylepšované mobilní aplikace (především Mobile Tabobao App). Dobrou zprávou je také rostoucí průměrná hodnota objednávek jednotlivých zákazníků, která podporuje celkový objem zpracovaných transakcí. I tentokrát jde kredit především za růstem mobilních transakcí, ty už tvoří 55 % celkového objemu (371 mld. CNY, proti 51 % v předchozím čtvrtletí).
Celkové tržby společnosti dosáhly 20,25 mld. CNY proti odhadům na úrovni 20,94 mld. CNY. Hlavní složka v podobě e-commerce příjmů – retailová divize – přinesla tržby ve výši 15,712 mld. CNY, což představuje meziroční nárůst o 24 %. Přesun k mobilním nákupům potvrzuje také narůstající podíl mobilních retailových příjmů (poprvé v rámci divize tvořily více než 50 %).
Míra mobilní monetizace (mobilní tržby v podobě reklamy a poplatků/objem transakcí) vyšplhala k 2,16 % (y/y +67 bps). Připomeňme, že mobilní reklama ve srovnání s desktopy nese nižší míru monetizace, s přesunem marketérů tedy souvisí tlak na hodnotu celkového ukazatele/tržeb. I proto negativně vyznívá skutečnost, že je hodnota ukazatel stabilizována a nevykazuje růstové prvky. Ještě poznámka k zahraniční expanzi – ta nadále zpomaluje svou růstovou dynamiku. Tržby z retailu stouply y/y o 40 %, proti 53 % v prvním čtvrtletí letošního roku. Na vině je především oslabená poptávka na ruském a brazilském trhu.
Nákladová stránka
Poněkud negativně vyznívají také vyšší náklady prodeje (cost of revenues). Ty ve čtvrtletí tvořily 33 % tržeb (y/y +400 bps). Na vině jsou vyšší TAC, tedy náklady utracené v partnerských sítích ve snaze přilákat uživatele stránek. Jejich růst lze ospravedlnit snahou Alibaba rozšířit klientskou síť, nicméně zvyšuje obavy o samotný organický růst. Jinými slovy vyvstává otázka, na kolik je čínský gigant schopný udržet růstové momentum bez dodatečných nákladů doléhajících negativně na profitabilitu podnikání. Obavy na první pohled přiživuje pohled na provozní náklady, které ve čtvrtletí představovaly 11 % tržeb (proti 8 % v minulém roce). V hlavní míře za to však mohou kompenzace v rámci vydaných zaměstnaneckých akcií. Jejich hodnota se příliš nelišila od úrovně předchozího kvartálu, pročež není důvod obávat se dodatečného růstu nákladů v příštích letech (neplatí to v případě hospodářský úspěchů Alibaba, na které jsou odměny vázány; s úspěchy by však ruku v ruce souvisel růst hodnoty akcií, tedy stav, který investor do akcií Alibaba vyhlíží).
Čistý zisk dosáhl 0,59 USD a naplnil očekávání. Společnost dnes autorizovala program zpětného odkupu akcií v celkovém rozsahu až 4 mld. USD v průběhu následujících dvou let. Objem odpovídá zhruba 2 % tržní kapitalizace.
Celkově výsledky vnímáme negativně. Další ochlazení dynamiky růstu a potřeba vydávat dodatečné náklady na rozšíření klientské sítě v prostředí obav o zdraví čínské ekonomiky pouze přiživí negativní sentiment. Rostoucí mobilní aktivita pak sice působí příznivě, neboť je s ní spojen vyšší objem transakcí, avšak naopak nevýhodou mobilní aktivity je vyšší přesun marketérů k levnější mobilní reklamě. Jednu z výzev Alibaby tak představuje schopnost zvýšit míru mobilní monetizace, čemuž by mohlo dopomoci osekání reklamního prostoru (obdobnou strategii úspěšně implementoval Facebook). Akciový odkup sice může vyznívat příznivě, svou velikostí však nikterak neohromil. Částečnou výhodou může být jeho pravděpodobné zapojení v brzkých týdnech, neboť v prostředí probíhajícího tlaku společnost získá prostor pro získání vlastních akcií za příznivějších podmínek. Akcie v premarketu ztrácí 5 %.