Loňský rok byl pro společnosti z luxusního sektoru v Číně velice těžký. Na prodeje luxusního zboží doléhal tvrdý zásah čínské vlády proti úplatkům a značně extravagantním výdajům tamních státních úředníků, letní kolaps čínského akciového trhu nebo devalvace jüanu. Na hospodářských výsledcích společností z odvětví tak byl vloni propad čínských tržeb více či méně znát s ohledem na míru vystavení druhé největší ekonomice světa. Na samém konci loňského roku se však podle britské Brurberry a luxusního holdingu Richemont vrátil trh luxusního zboží na pevninské Číně k růstu.
Ačkoliv pevninská Čína se možná vrací k růstu, situace v Hongkongu, který býval baštou luxusu, se ani koncem roku 2015 nelepšila. Luxusní holding Richemont, do jehož portfolia značek se řadí proslulý klenotník Cartier, uvedl, že tržby v regionu Asie Pacifik v posledním čtvrtletí 2015 sice klesly o 9 procent, nicméně to bylo o dost méně než počítali analytici. Ti sázeli na dokonce 16procentní propad. Britská známá svým tak typickým kostkovaným vzorem ohlásila za tři měsíce do loňského prosince růst tržeb v regionu Asie a Pacifik vyjma Hongkongu a Macau v řádu středních jednociferných procent. Ke zlepšení situace na čínském trhu pomohlo , jejíž tržby jsou zrovna Číně poměrně silně vystaveny, právě oživení poptávky druhé největší ekonomiky světa.
Za zlepšením čínských tržeb na sklonku roku však může stát několik faktorů. Jednak může být způsobeno tím, že potenciální čínští turisté, kteří nakupovali dříve spíše v zahraničí, přesunuli své nákupy ve větší míře zpět na domácí trh. Anebo čínský trh s luxusními produkty dosáhl dna, od kterého se může odrazit. Tyto dobré zprávy by mohly částečně zmírnit obavy o osud luxusních prodejů v Číně, která roste nejpomaleji za poslední čtvrtstoletí a podle informací tamního státního poradce z počátku tohoto týdne v následujících 4 letech jen obtížně překoná 6,5procenntí tempo růstu. Luxusní průmysl se soustředí na spotřebu bohatých konzumentů luxusu. V posledních letech kupříkladu zhruba polovina světových výdajů na švýcarské hodinky pocházela právě z Číny. I proto se výpadek na pevninském trhu a v Hongkongu vloni citelně podepsal na švýcarském hodinářském exportu.
Zpomalující poptávka po luxusních produktech dává britské zabrat
Růst tržeb na srovnatelné bázi včetně očekávané výkonnosti v roce 2016..
Maloobchodní tržby britského výrobce kostkovaných šátků a plášťů za tři měsíce do prosince zůstaly na srovnatelné bázi beze změny, analytici nicméně počítaly s jejich 2procentním propadem. Příjmy z retailu tak ve sledovaném období činily 603 milionů liber. Oříškem však nejen pro zůstává právě Hongkong, kde prodeje klesly o více než 20 procent. Největší britský výrobce luxusního zboží očekává, že jeho zisky druhým rokem v řadě klesnou, osekává tak butiky, snižuje bonusy a konsoliduje produkty pod jednou značkou.
Akcie (bíle) Za poslední rok ve srovnání s britským akciovým indexem FTSE 100
Akcie kvůli těžkostem na čínském trhu v loňském roce odepsaly více než 40 procent hodnoty a zůstaly pod výkonností britského akciového indexu FTSE 100. Dnešní zveřejněné tržby za třetí fiskální čtvrtletí však dnes akciím britského výrobce luxusního zboží přinesly v Londýně růst o až 5,5 procenta. V návaznosti na propad hlavních evropských akciových indexů však tyto zisky posléze titul snížil na zhruba procento.
Zdroj: BBG, FT