Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Začne Harley Davidson vyrábět růžové mopedy?

Začne Harley Davidson vyrábět růžové mopedy?

23.02.2016 17:45

Společnost Harley Davidson asi není naprosté většině čtenářů a investorů třeba představovat (a v této sérii jsme se na ní před delší dobou už dívali). Výsledky firmy už nějaký čas nejsou takové, jak by si její vedení a akcionáři představovali. To znamená, že situace volá po změně a HD reaguje hlavně tak, že přichází s novými, menšími modely. Cílem je sáhnout si na větší část trhu, to jest zejména na mladší generaci, pro kterou tradiční image strojů HD není zase takové terno.

Motorky HD bývají většinou spojovány s určitou životní filozofií, či alespoň životním stylem, a management firmy se v první řadě snaží o udržení odpovídající prémiové povahy značky. Mohli bychom trochu filozofovat nad tím, zda vlastně zákazníci HD netrpí určitou schizofrenií, když jim kýžený pocit svobody a větru ve vlasech může přinést jen prémiová značka, respektive nákup nějakého produktu. A tento rozpor se netýká jen HD. S dnešní úvahou bych se ale kvůli čistě praktickému aspektu věci vydal spíše jiným směrem:

HD je už nějaký čas v podobné pozici jako řada jiných firem: Má svůj segment trhu, ten je hezky vykolíkovaný, obranné valy jsou poměrně pevné, nic se nehne dovnitř, ale také to nejde moc ven. Vše vydělává peníze, problémy nastávají „jen“ pokud se začne volat po růstu. V hodně podobné pozici je podle mne například Ferrari – prémiová značka, životní styl, pevně bráněný segment trhu, dlouhá tradice, ale také problémy ve chvíli, kdy by firma chtěla začít rychleji růst. Okamžitě se objevuje téma kanibalizace, destrukce značky atd.

Nedovedu si představit, že by HD dokázal udržet svou svobodomyslnou tvrďáckou image, když by začal vyrábět produkty typu růžových mopedů. Do takového extrému jej snad hlad po růstu nenatlačí, ale snažím se tím demonstrovat zmíněné dilema usazených a dobře zavedených značek. Jak ukazuje graf, akcionáře zatím dosavadní pokusy o řešení moc neuspokojují. Není ale možné, že to investoři se svou skepsí už trochu přehnali?

Harley 1.png

Zdroj: FT

Příliš mnoho skepse?

Společnosti ve fiskálním roce 2015 klesly tržby i zisky (analytici čekají mírný růst tržeb v roce 2016 a 2017, zisky by měly růst o něco rychleji). Jak vidíme z následující tabulky, v roce 2015 se provozní tok hotovosti choval podobně, jako tržby i zisky:

Harley 2.png

Zdroj: FT

HD má nyní kapitalizaci na 6 miliardách dolarů. S betou na hodnotě 0,84 (překvapivě nízko) se bude požadovaná návratnost pohybovat kolem 6,4 %. Položme si nyní následující otázku: Jaký tok hotovosti by HD musel svým akcionářům generovat, když by toto cash flow dlouhodobě stagnovalo (tj. udržení tržeb a marží na současné úrovni)?

Na ospravedlnění kapitalizace by takto zadefinované cash flow muselo dosahovat 385 milionů dolarů. Jak na tom firma v reálu je? Pokud vezmeme v úvahu cash flow po CapEx z roku 2015, firma na této úrovni generovala celých 860 milionů dolarů. Pokud bychom ale počítali investice celkové, jsme asi na 180 milionech dolarů. Tyto ostatní investice odráží pohyb finančních pohledávek – i z HD se postupně stává finanční společnost. Počítat je tedy musíme, ale projektovat vývoj těchto pohledávek (vývoj investic do nich) by znamenalo jít daleko za rámec tohoto zamyšlení.

Zůstanu tedy u konstatování, že pokud krátkodobě vyjdeme ze standardu na 180 milionech dolarů volného cash flow, musí tato částka na ospravedlnění kapitalizace dlouhodobě růst o necelých 3,5 %. A tento růst by měl být nakonec podporován i tím, že investice do pohledávek budou jednou klesat. Jinak řečeno, trh nyní po HD chce, aby dokázal své tržby a cash flow zvyšovat asi 1,5 procentního bodu nad inflačními cíly. Na to by snad ani růžové skútry nemusely být potřeba.


Čtěte více:

V případě akcií se dá čekat oživení spíše pozvolné než ve tvaru písmene V
23.02.2016 15:30
Samotná nálada investorů aktuálně vyznívá pro brzké ozdravení akciový...
Švýcarští mistři versus technologičtí dravci: Bitva o místo na hodinářském trhu nabírá na obrátkách
23.02.2016 13:19
Je vůbec možné, že by poptávka po světově uznávané švýcarské hodinářsk...
BoE na koberečku; tlak na libru dostal obrysy, přetrvá do data referenda
23.02.2016 13:56
Guvernér Bank of England Mark Carney a jeho kolegové před britským par...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.12.2025
17:16Míří na trh další překvapení?
15:51Cena stříbra poprvé v historii přesáhla 70 dolarů za unci
15:26Historický milník: Měď vystřelila nad 12 tisíc dolarů, cla převracejí trh vzhůru nohama
15:19Růst ekonomiky USA ve třetím čtvrtletí překvapivě zrychlil na 4,3 procenta
14:12Intel má za sebou rušný rok. Akcie vzrostly o desítky procent, k oživení foundry byznysu ale stále nedošlo
12:40Bloomberg Intelligence: Zisky průmyslu v Evropě porostou příští rok dvakrát rychleji než letos  
11:54Důvěra v českou ekonomiku se v prosinci snížila mezi podnikateli i spotřebiteli
11:52Novo roste díky schválení léku, japonský jen na slovní intervenci. Evropské akcie jsou na tom smíšeně  
11:00Rozbřesk: Atakoval americký růst v uplynulém čtvrtletí čtyři procenta?
10:53MONETA Money Bank, a.s.: Oznámení o výplatě výnosu podřízených Tier 2 dluhopisů
9:46Pilulka na hubnutí od Novo Nordisku dostala v USA zelenou
8:41Google na nákupech, pilulka Wegovy na cestě na americký trh, evropské futures převážně v zeleném  
6:13Eisman: Trhy dnes neřídí Fed, klíčem je budoucnost AI
22.12.2025
22:00Akciové indexy v USA opět rostou směrem k novým maximům  
17:11Trhy se těší na zrychlení americké ekonomiky…
15:15Jan Čermák: Technologie táhnou ekonomiku USA, ale politická rizika zůstávají
13:43Přijde po Trumpově obchodní bouři klid na obzoru, nebo další otřesy?
12:52RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
12:46RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
12:23Americká cla poškodila ze všech německých odvětví nejvíce autoprůmysl

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data