(DIP) za první čtvrtletí ohlásil meziroční růst tržeb o 2 % na 35,05 mld. EUR, čímž zaostal za očekáváním položeným na hladině 36,2 mld. EUR. A to navzdory poměrně solidnímu nárůstu prodaných vozidel (y/y +7 %). Z diference v tempech je tedy patrné, že produktový mix byl vychýlen spíše k levnějším modelům. To není nikterak dobrá zpráva. Levnější modely tradičně nesou taktéž nižší marži. Patrné je to například v klíčovém segmentu vozidel Mercedes-Benz, kde provozní marže klesla na 7,1 % (proti 9,6 % v 4Q15). Nicméně samotná příčina menšího zájmu o dražší vozidla je nasnadě. Váže se totiž k uvedení nových modelů tříd S a E. Právě sedan třídy E (v únoru začala výroba) představuje vůbec nejvýznamnější model, jeho uvedení tak logicky odložilo nákupní tendenci zákazníků směrem ke starším verzím a vyžádalo si taktéž dodatečné marketingové náklady. Solidní čtvrtletí za sebou má divize dodávek (M-B Vans), která se pochlubila nejen meziročním nárůstem prodejů a tržeb, ale taktéž zlepšením marže. Přispěla tomu robustní poptávka na klíčovém západoevropském trhu, ale také v Severní Americe. Celkově provozní zisk EBIT z pokračujících operací dosáhl 2,68 mld. EUR a mírně předčil očekávání, za což společnost vděčí zejména úspěchu segmentu dodávek.
Je patrné, že čtení čísel za 1Q je poměrně smíšené. Vyzdvihnout lze momentum v rámci divize Vans, naopak výkonost segmentu osobních aut nikterak zvlášť neoslnila. Klíčovou neznámou do budoucna je v tomto směru úspěch nového sedanu, který by dal zapomenout na nižší marže v divizi.
Zastavme se ještě na chvíli u výhledu na letošní rok. Prodeje osobních vozidel by měla táhnout zejména Čína, kde spotřebitelům nahrává nižší daň na nákup menších vozidel (motory do 1,6 l). taktéž počítá s pokračujícím oživením poptávky v Evropě. Na něm by se mělo dařit i nákladním vozidlům či dodávkám. Celkově tak výrobce vyhlíží výrazný meziroční nárůst prodaných vozidel při mírném růstu provozního zisku, což je v souladu s dříve komunikovanou vizí.
S ohledem na smíšená čísla přičítáme dnešní propad akcií (-5 %) zejména separátní informaci týkající se interního vyšetřování německé automobilky, které se váže k možnému porušení emisních standardů v USA (obdobně jako tomu bylo u VW).