I v březnu se nákupní apetit českých spotřebitelů nijak nezměnil, a tak silný nárůst tržeb obchodníků pokračoval i v tomto měsíci. V maloobchodě bez motoristického segmentu se tržby tentokrát zvýšily o 5,1 %, při zohlednění vlivu rozdílného počtu pracovních dnů o 4,3 %.
Chuť nakupovat českým spotřebitelům rozhodně nechybí. Ostatně téměř rekordní optimismus, menší strach ze ztráty zaměstnání a pozitivní očekávání jak ohledně ekonomického vývoje, tak vlastní finanční situace jsou hlavními důvody, proč se spotřebitelé v letošním roce neomezují. Napomáhá jim v tom klesající nezaměstnanost a zrychlující růst reálných mezd.
Zapomenout však nemůžeme ani na pro spotřebitele pozitivní vývoj cen v obchodech. Podle statistického úřadu totiž aktuálně ceny na pultech obchodů klesají o 2,6 % a to rozhodně pozitivně ovlivňuje i chuť nakupovat. Ostatně na růstu prodejů pohonných hmot je to vidět asi nejjasněji.
Nic se nemění ani na atraktivitě nakupování na internetu. E-shopy zažívají dvouciferné nárůsty tržeb, které rozhodně nejsou zdaleka u konce. Češi se do internetových obchodů zamilovali, nicméně tak vlastně výrazně brzdí vznik jakýchkoliv poptávkových inflačních impulsů. Internet drží v šachu i kamenné obchody a navzdory rekordní poptávce a tržbám zůstává prostor pro růst cen značně omezený.
S nadsázkou se dá říct, že internet se stal deflačním fenoménem, jenž může připomínat někdejší nástup hypermarketů na český trh. Jak se zdá, může mít mnohem větší a delší dosah, s nímž se jen stěží mohou poprat makroekonomické modely inflace.
Pro úplnost jen dodáváme, že prodeje nových aut v březnu rostly velmi solidním tempem, nicméně už první čísla za duben naznačují, že další čísla mohou být ještě silnější.
