Akcionáři světové dvojky trhu s pivem - NV – mohou být spokojeni. Díky hospodářským výsledkům totiž vedení společnosti navrhne navýšení dividendy o 3 procenta, ve srovnání s loňským rokem, a to na 1,34 eur za akcii. Může za to navýšení celoročního zisku a příjmů společnosti. A to i přes měnové výkyvy, se kterými se musel potýkat.
Spotřebitelé Heinekenu se mění. Rostl hlavně v Asii
Čistý zisk za rok 2016 vzrostl o 8,5 procenta na 2,10 miliardy eur, a mírně tak překonal odhady analytiků. Firma uvedla, že prodeje piva rostly hlavně v Asii, si ale vedl dobře i na velkých evropských trzích. Celosvětový odbyt piva skupiny se zvýšil o tři procenta a nadprůměrným tempem rostl prodej klíčové značky skupiny - . Ve světě se firmě dařilo například v Mexiku nebo ve Vietnamu, ale odbyt rostl i ve Francii, Itálii, Španělsku a Polsku. Klesl naopak v Nigérii, což je pro jeden ze čtyř největších trhů, nebo v Rusku.
„Výsledky hospodaření za loňský rok odráží „jasnou nadprůměrnou výkonnost" portfolia značek Heinekenu, stejně jako diverzifikovaná geografická přítomnost skupiny,“ řekl Jean-Francois van Boxmeer, generální ředitel společnosti NV. Provozní zisk pivovarské skupiny bez započítání jednorázových položek vzrostl o deset procent na 3,5 miliardy eur, což bylo také mírně nad očekáváním analytiků. Celkové tržby dosáhly 20,8 miliardy eur a o zhruba jedno procento předčily odhady.
Dvojka světového trhu s pivem chce zvýšovat provozní marži
se stal dvojkou světového trhu piva po loňském spojení firem Anheuser-Busch InBev a SABMiller. Jeho ztráta na globálního lídra AB InBev se ale kvůli spojení těchto dvou pivních gigantů ještě zvětšila. se ale od té doby dohodl na expanzi v Brazílii a Británii, do níž vloží celkem asi 1,4 miliardy dolarů. V ČR vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno. Na českém trhu si drží třetí pozici.
Heineken NV bude muset, podle generálního ředitele Boxmeera, v roce 2017 čelit pokračujícímu poklesu poptávky v USA. Chce ale pokračovat v rozšiřování značky Lagunitas na dalších globálních trzích, a zdvojnásobit růst značky v USA. Skupina by také měla dosáhnout v roce 2017 zlepšení provozní marže v souladu se střednědobou prognózou, a to o 40 bps, nepočítaje do toho nové akvizice a nepředvídatelné události.
Podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance, hospodařil Heineken v roce 2016 s provozním ziskem 3,54 miliardy eur, což značí organický růst na úrovni 10 % při tržním konsensu 3,47 mld. EUR. "Provozní marže se rozšířila meziročně o 54 bps na 17 procent a zásluhu na tom nese zejména region Asie-Pacifik, kde rostla spotřeba piva Tiger až o 18 procent na 24,5 mhl," konstatoval Ján Hladký. Důvodem tohoto rychlého tempa je podle něj rozšiřující se střední třída obyvatelstva a její nově nabytá kupní síla. Západní Evropa, pro Heineken největší trh generující téměř 50 % tržeb, vykázal organický růst prodeje piva na úrovni 0,7 % v celkovém objemu 79 mhl. Heineken globálně prodal 200 mhl piva s 3% organickým růstem. Prémiový segment rostl o 4 % na 32 mhl.
"Do dalšího roku očekává management rozšíření provozní marže o přibližně 40 bps v linii se střednědobými cíli. Měnové výkyvy by měly mít podobný dopad jako v předešlém roce 2016, kdy byl provozní zisk zatížen 75 mil. EUR. Výše kapitálových výdajů se změní jen mírně, držet by se měly těsně pod 2 mld. EUR, přičemž v roce 2016 dosáhly 1,8 mld. EUR. Heineken v současnosti rychle expanduje – v Brazílii jedná o odkupu aktivit svého rivala Kirin, v UK probíhá akvizice sítě hospod Punch Taverns a ve Vietnamu vyjádřil zájem o podíl v Saigon Beer Alcohol Beverage Corp., což je největší tamní prodejce piva. Akcie zareagovaly na oznámení 4,5% růstem ceny," uvedl Ján Hladký.
(Zdroj: Reuters, Bloomberg, ČTK)