Kolik může stát divize čokoládových tyčinek v éře, kdy cukr se považuje již skoro za veřejného nepřítele? Nápovědu možná nabídne obchod, který by rádo uskutečnilo švýcarské . Potravinářský gigant hledá zájemce pro svoji americkou divizi čokolád a dalších sladkostí napěchovaných cukrem. Její předpokládaná hodnota?
Divize vyrábí tradiční tyčinky Butterfinger s arašídovým máslem a možná ještě tradičnější Baby Ruth, ve kterých Američané najdou kromě arašídů a čokolády třeba také karamel. Oba druhy se vyrábějí od počátku minulého století. Pověst praví, že Baby Ruth byla možná pojmenována po dceři amerického prezidenta Grovera Clevelanda.
Nad možným oceněním této součásti ale visí otazníky. Analytici oslovení Bloombergem vidí možné valuace někde mezi 1 a 3 miliardami švýcarských franků. Rozpětí (viz graf níže) je tak velké proto, že neexistuje jednotný názor na ústřední otázku v tomto příběhu: Jak jsou čokoláda a sladkosti vlastně atraktivní? Optimisté poukazují na popularitu hlavních značek v nabízené divizi. Existují ale i názory, že cukr se stává tabákem 21. století.

Když Světová zdravotnická organizace (WHO) před šesti lety avizovala, že bude s dětskou obezitou bojovat obdobným způsobem, jakým se vede boj proti kouření, málokdo tomu věnoval pozornost, píše web Euractiv. Kampaň proti tabáku (vysoká daně, regulace prodeje, reklamy a omezení spotřeby) ale od té doby nabrala na síle, s čímž máme čerstvou zkušenost i v tuzemsku. A evropské vlády začaly přitvrzovat i v boji proti obezitě.
Své by možná mohli vyprávět výrobci slazených nápojů. Daně na slazené nápoje už zavedlo nebo se chystá zavést nejméně sedm členských států Evropské unie včetně Británie nebo Portugalska. K průkopnickým zemím patří v tomto ohledu Dánsko, kde se daň na limonády objevila už ve 30. letech minulého století. Kodaň ovšem tuto regulaci i nepopulární „daň z tuku“ v minulých letech zase zrušila.
Motivace potravinářského gigantu ale může být jiná než obavy o zdraví spotřebitelů. , pod jehož střechou jsou i tyčinky KitKat nebo nudle Maggi, řeší, jak se vypořádat s pomalým růstem v segmentu balených potravin…a přizpůsobit se měnícímu se apetitu zákazníků. Investoři chtějí od nového generálního ředitele Marka Schneidera navíc vědět, jaké jsou další možnosti růstu.
Proti rozhodnutí dát na prodej americkou cukrovinkovou divizi se tak dnes vynořilo rozhodnutí jiné, a to prakticky opačné. Také se týká amerického trhu s jídlem, tentokrát ale se zdravou výživou. Společnost oznámila, že si během investičního kola pořídila minoritní podíl ve start-upu Freshly, jedné z řady amerických firem nabízejících řešení pro ty, co nemají čas vařit. Dva roky stará společnost dodává zákazníkům předem připravené pokrmy bez umělých barviv, dochucovadel a konzervantů a jí chce pomoci s přípravou či reklamou na trhu, kde je stále tvrdší konkurence.
Nejnověji na americký trh s potravinami skočil internetový obchod se svým plánem koupit prodejny biopotravin Whole Foods Market. Pro ty, kdo ještě nějaký čas za sporákem trávit mohou, existují v USA firmy jako Blue Apron Holdings nebo Sun Basket, které rozvážejí suroviny k přípravě konkrétních pokrmů. Obě dvě přitom hodlají vstoupit na burzu. Zatímco druhá z firem se kvůli možné IPO teprve radí s bankami, prvně jmenovaná si chce z primární veřejné nabídky odnést až více než půl miliardy dolarů.