.com minulý týden oznámil, že se dohodl na převzetí obchodů s biopotravinami Whole Foods Market za 13,7 miliardy dolarů. Transakce může otevřít dveře dalším podobným akvizicím, ale také pozměnit způsob, jakým se v současné době (nejen ve Spojených státech) nakupují potraviny.
Největší internetový obchod světa .com dokázal v krátké době vybudovat ohromující logistickou síť. V sedmnácti městech včetně San Franciska nabízí dodání zboží do jedné hodiny a u Paříže otevírá výzkumné středisko, které má zkoumat, jak zajistit hladký průběh dodávek prostřednictvím dronů. E-commerce ale není to, na čem firma vydělává. V zisku je hlavně díky svým segmentům služeb, z nichž zásilková Prime Service (nabízející výhody za předplatné) začala s dodáváním potravin flirtovat ještě před koupí Whole Food Market.
Studujeme drony. A kupujeme stovky prodejen
Potraviny jsou přitom jedním segmentů, které měl zakladatel .com Jeff Bezos vždycky rád. O potravinách se říká, že jsou svatým grálem maloobchodu, a Bezos se, jak známo, poohlíží po něčem, co se tolik nemění.
Koupí bezmála 40 let staré americké společnosti teď získává 460 prodejen na domácím trhu, v Kanadě a v Británii. A kamenné prodejny potravin jsou něčím, co může zásilkovému byznysu Amazonu pomoci s další expanzí. Akcie Amazon.com v pátek stouply o 2,44 procenta a v první polovině dnešního newyorského obchodování rostly o dalších 1,2 procenta. Vývoj titulu za posledních 5 let do minulého pátku ukazuje následující graf:

Jak se z toho vyhrabat
„Retailový sektor zažívá v posledním čase bouřlivé období. Chybějící organický růst tržeb, smrskávající se marže, zavírání prodejen. V takovémto napjatém prostředí jsou akciové tituly velice volatilní a na každou zprávu reagují prudce. Jeden příklad za všechny - po uveřejnění posledních kvartálních výsledků se akcie řetězce Macy’s propadly o 15 %. V takovémto prostředí je v podstatě jedno, co Amazon udělá, a stejně to vyvolá požár, který sežehne akcie celého sektoru,“ říká analytik Patria Finance Ján Hladký. Bezos tak nejnovější akvizicí podle něj potvrdil, že drží tradiční prodejce pevně pod krkem, „zatímco oni visí nad okrajem útesu a přemýšlejí, jak se z této šlamastiky vyhrabat“ .
„Velkou hrozbou je to, co může (Amazon) udělat dalšího,“ domnívá se podle webu USA Today analytik Joe Agnese ze společnosti CFRA. „V maloobchodu je teď zastoupen více než 400 prodejnami a dlouhodobě může expandovat,“ říká analytik. Firma podle něj také může vyvíjet tlak na ceny, nebo je rovnou snížit. Všichni ji budou muset následovat, jinak přijdou o podíl na trhu,“ dodává také.
Technorivaly nevidět
Potravinářský sektor je se svými ultratenkými maržemi zároveň možná jediným trhem s hodnotou přes bilion dolarů, který je zralý na zásadní technologickou proměnu. Konkurenci z řad technologií přitom nevidět. O sektor se uchází jako jediný z pětice technologických gigantů: , Alphabet, ani na dohled nejsou a logistika Amazonu už stojí v pozoru, uvádějí zahraniční analytici.
Koupí Whole Foods by se jeho akviziční apetit Amazonu vyčerpat nemusel, míní někteří. Akcie britského on-line supermarketu Ocado v dnešním evropském obchodování zamířily nahoru poté, co banka Exane zvýšila doporučení pro tento titul na „outperform“ a cílovou cenu na 3,25 GBP, což je 18 procent nad zavírací cenou z posledního obchodního dne. Vynořily se spekulace, že právě Ocado by mohla být dalším akvizičním cílem Amazonu. Samotná Exane ale vidí jako pravděpodobnější scénář spíše nějakou formu partnerství.
Poslední obchod - na jak dlouho?
„Nemyslím si, že to je poslední nákup Amazonu,“ říká o koupi Whole Foods Rafael Romero retailové divize floridské retailové společnosti CREC. „Jasně si uvědomují, že kamenný a online maloobchod znamená veškerý maloobchod a že potřebujete obojí.“
Podle analytiků společnosti Bernstein by mohla být na pořadu dne také případná fúze mezi Ahold Delhaize a Kroger. Takovýmto obchodem by vyrostl nový neopominutelný konkurent americkému , aktuální jedničce na americkém trhu s potravinami, protože by spojil dva z největších hráčů na tamním trhu.

Synergie z takového spojení by mohly dosáhnout 1,2 miliardy USD. Vedení Aholdu ale takovému kroku, objeví-li se, nemusí být zcela nakloněno.
Zdroje: Bloomberg, Whole Foods, Finance, USA Today, Business Insider, Patria.cz