Nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese méně. Problémy na tamním trhu se nevyhýbají ani největší americké automobilce . Domácí prodeje jí od začátku roku klesly o více než 18 procent, navzdory tomu ale v jarním čtvrtletí dokázala vytvořit zisk, který překonal tržní odhady. Akcie v premarketu obrátily směr a v úvodu řádné obchodní seance rostly zhruba o 0,4 procenta.
Čistý zisk ve druhém čtvrtletí klesl o 42 procenta na 1,7 miliardy USD, když se do něj promítly ztráty spojené s prodejem evropské divize a mimořádné náklady související s odchodem z některých trhů. Do čísla je ovšem zahrnuta ztráta 770 milionů USD z prodeje evropské divize francouzské automobilce PSA Group. Dalších 655 milionů USD musela firma zaúčtovat kvůli restrukturalizaci v Indii a kvůli prodeji aktivit v Jihoafrické republice.
Bez vyloučení evropské divize výsledky ovšem překonaly odhady analytiků. Zisk z běžné činnosti klesl o 12 procent na 2,4 miliardy USD. Zisk na akcii pak činil 1,89 dolaru, zatímco analytici v průměru čekali 1,68 USD na akcii. Příjmy se mírně snížily a dosáhly 37 miliard USD v porovnání s příjmy 37,4 miliardy USD před rokem. Analytici čekali naopak růst příjmů, a to na 40,1 miliardy USD.
Výsledky přicházejí v době, kdy se analytici obávají, že americký automobilový trh vstupuje do fáze poklesu. Prodej automobilů v USA se v prvním pololetí meziročně snížil o 2,1 procenta na 8,45 milionu vozů. Jde o první pokles za první pololetí od finanční krize v roce 2009. Podle některých názorů ale není důvod k panice, protože poptávka stále zůstává na relativně silné úrovni a nic nesignalizuje, že by měla v brzké době zažít prudký propad.
pod vedením Mary Barraové mění strategii a namísto mohutného prodeje zlevněných sedanů firmám jako Hertz a dalším půjčovnám aut se zaměřuje na lukrativnější dodávky sportovně užitkových vozů a pick-upů americkým zákazníkům.
Desítka jejích továren na nějaký čas přeruší výrobu, aby se připravily na výrobu novějších modelů. Výroba v Severní Americe bude ve druhé polovině roku o zhruba 150 000 vozidel slabší než v té první, což by firmě mělo odpomoci od vozidel, která vyrobila navíc. Vedení ale připouští, že automobilku nečeká snadné pololetí.
„Zisky v druhém pololetí budou nižší než v prvním, což je plně v souladu s prognózou, kterou jsme předložili dříve v průběhu roku,“ uvedl finanční ředitel Chuck Stevens podle Bloombergu. Slabší než v prvním pololetí bude také výroba. Automobilka zároveň potvrdila, že za celý letošní rok očekává zisk v rozmezí 6,0 až 6,50 dolaru na akcii.
Akcie letos zatím vzrostly o 2,8 procenta, a zaostávají tak za zhruba 10procentním nárůstem širšího akciového indexu S&P 500.
Zdroje: BBG, ČTK