Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?

Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?

21.08.2017 9:50
Autor: ČTK

Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Stále více vlád navrhuje právě to. Jak vážně ale máme tyto termíny brát? Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli skandálu, který odstartovala německá automobilka Volkswagen, když se v USA přiznala k podvádění při testech emisí naftových motorů. Dalším krokem byl požadavek měst v Německu, a nejen tam, nepouštět do centra vozy s naftovým motorem.

Politické ideje ale přinášejí překážky do reálného světa. Za prvé je třeba vybudovat zásadně víc nabíjecích stanic, což si vyžádá nemalé náklady. Když k tomu připočteme miliony pracovních míst spojených s výrobou spalovacích motorů, je v řadě ohledů nesmírně těžké udělat politické rozhodnutí.

"Domnívám se, že většina lidí, zejména ve městech, chce změnu," říká podle agentury AP člen Zelených Dieter Janacek, jehož strana požaduje ukončit prodej benzinových a naftových aut do roku 2030. Řada lidí podle něho pohlíží na spalovací motory skepticky právě proto, že s emisemi musí žít. Více než polovina obyvatel širšího centra Mnichova, kde Janacek žije, ani nemá vlastní auto.

Zatím však neexituje dostatek veřejných nabíjecích stanic, takže delší výlet elektromobilem je prakticky nemožný. Podle odborníků se elektřina v pohánění automobilů vyrovná benzinu a naftě co do nákladů a pohodlí někdy kolem roku 2020. To už by měla existovat lepší infrastruktura a baterie by měly mít větší výdrž.

A pak je tu dopad na výrobce benzinových a naftových motorů. Pokud nebudou smět do prodeje od roku 2030, zákaz bude mít v Německu přímý i nepřímý dopad na více než 600.000 pracovních míst, což představuje deset procent práceschopného obyvatelstva. Vyplývá to ze studie Sdružení automobilového průmyslu. Možná právě proto jsou vládní termíny ukončení prodeje tradičních motorů tak vágní, podotýká AP.

Průbojné je v tomto směru Norsko, ale i tam je termín 2025 definován jako cíl, kterého má být dosaženo, nikoli jako pevné datum zákazu. Norsko chce v té době zakázat prodej benzinových a naftových vozů, hybridních aut se týkat nemá. Francie a Británie koketují s rokem 2040. To je ale za tak dlouho, že u moci bude jiná politická garnitura, navíc vývoj technologie je dnes těžké předpovědět.

"Je snadné něco říct, zvlášť když v roce 2040 už dnešní politici nebudou rozhodovat. Realita je ale jiná," prohlásil Brett Smith z michiganského Střediska pro výzkum v automobilovém průmyslu.

Co se stane s hodnotou aut se spalovacím motorem, která budou jejich majitelé muset prodat? Co se stane s čerpacími stanicemi a jejich vlastníky? "To všechno jsou stěžejní otázky, na které politici při vyslovení termínů ve skutečnosti ani nechtějí myslet," říká Smith.

Stejně jako termíny jsou důležité i pobídky, které vlády nabízejí automobilovému odvětví a spotřebitelům. V Norsku není elektřina zatížena 25procentní daní z přidané hodnoty ani jinými poplatky. Nutno podotknout, že valná část produkce elektřiny v Norsku pochází z vodních elektráren, nikoli ze spalování fosilních paliv. To znamená, že vyšší poptávka automobilistů po elektřině neznamená více emisí.

Výrobci automobilů v současné době investují jak do modernizace tradičních motorů, tak do nových technologií. Například německý Daimler vynaložil tři miliardy eur (78 miliard Kč) na vývoj nového nízkoemisního dieselového motoru, který je již v některých sedanech třídy E. Současně dává deset miliard eur (260 miliard Kč) do vývoje vozů s elektrickým motorem a do technologie autonomního řízení.

Definovaná data jsou "spíše pokyny, a teprve když se termín přiblíží, zjistíme, co dělat. Není to nerozumný přístup," soudí Smith. A jak v této souvislosti uvedl ředitel Střediska pro výzkum automobilového průmyslu při univerzitě v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer, stanovení termínů je pro podniky přínosné. Jasné datum znamená, že si pro budoucnost mohou vytvořit jasný plán.

 

Čtěte více:

Generální ředitel Shellu: Moje příští auto bude elektrické
27.07.2017 13:00
Svět energií se mění, a Shell s ním. Spotřeba ropy by podle šéfa těže...
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?
03.08.2017 20:11
Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěši...
Teslu čeká šestiměsíční výrobní peklo. Německé automobilky opak?
06.08.2017 12:50
Po novém vozu Tesla 3 je velká poptávka a otázkou je pouze to, zda ji ...
Slabší, ale stále pozitivní průmysl: Zakázky automobilek stagnují
07.08.2017 9:19
Slabší, i když stále pozitivní jsou výsledky tuzemského průmyslu. Mez...
Volkswagen v Německu: Až 10 tisíc eur na nové auto za dieselgate. A v Česku?
08.08.2017 17:38
Německá automobilka Volkswagen poskytne slevu až 10 tisíc eur těm zák...
Auta sbírají data o lidech. Kam až to zajde?
09.08.2017 15:23
Na přelomu července a srpna vyšlo v USA několik zajímavých článků, týk...
Zdarma na dálnici i do centra města, výhodnější odpisy. Stát podpoří elektroauta
14.08.2017 16:17
Vláda chystá sérii opatření na podporu elektromobilů. Navrhuje, aby ne...
Převrat v automobilovém průmyslu? Hyundai chystá elektro auto s dojezdem 500 km
18.08.2017 10:48
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Co. to označila za zprávu, kter...

Váš názor
  •  
    21.08.2017 13:11

    Autor by si minimalne mel opravik nesmysl kde tvrdi ze 600K lidi je 10% praceschopne populace Nemecka (ve skutecnosti je to cca 1%) a take zapomel zminit ze zatimco vyroba spalovacich motoru by sla do kopru, tak by naopak soucasne museli vzniknout tovarny na elektricke motory a baterie, takze cisty efekt by byl vyrazne nizsi. Co se tyce nabijecich stanic, tak v Norsku take pred 10ti lety prakticky neexistovali a dneska jsou prakticky vsude (a jejich instalace netrvala moc dlouho a nebyla nijak extra draha)
    Rebel44
Aktuální komentáře
22.09.2025
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data