Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?

Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?

21.08.2017 9:50
Autor: ČTK

Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Stále více vlád navrhuje právě to. Jak vážně ale máme tyto termíny brát? Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli skandálu, který odstartovala německá automobilka Volkswagen, když se v USA přiznala k podvádění při testech emisí naftových motorů. Dalším krokem byl požadavek měst v Německu, a nejen tam, nepouštět do centra vozy s naftovým motorem.

Politické ideje ale přinášejí překážky do reálného světa. Za prvé je třeba vybudovat zásadně víc nabíjecích stanic, což si vyžádá nemalé náklady. Když k tomu připočteme miliony pracovních míst spojených s výrobou spalovacích motorů, je v řadě ohledů nesmírně těžké udělat politické rozhodnutí.

"Domnívám se, že většina lidí, zejména ve městech, chce změnu," říká podle agentury AP člen Zelených Dieter Janacek, jehož strana požaduje ukončit prodej benzinových a naftových aut do roku 2030. Řada lidí podle něho pohlíží na spalovací motory skepticky právě proto, že s emisemi musí žít. Více než polovina obyvatel širšího centra Mnichova, kde Janacek žije, ani nemá vlastní auto.

Zatím však neexituje dostatek veřejných nabíjecích stanic, takže delší výlet elektromobilem je prakticky nemožný. Podle odborníků se elektřina v pohánění automobilů vyrovná benzinu a naftě co do nákladů a pohodlí někdy kolem roku 2020. To už by měla existovat lepší infrastruktura a baterie by měly mít větší výdrž.

A pak je tu dopad na výrobce benzinových a naftových motorů. Pokud nebudou smět do prodeje od roku 2030, zákaz bude mít v Německu přímý i nepřímý dopad na více než 600.000 pracovních míst, což představuje deset procent práceschopného obyvatelstva. Vyplývá to ze studie Sdružení automobilového průmyslu. Možná právě proto jsou vládní termíny ukončení prodeje tradičních motorů tak vágní, podotýká AP.

Průbojné je v tomto směru Norsko, ale i tam je termín 2025 definován jako cíl, kterého má být dosaženo, nikoli jako pevné datum zákazu. Norsko chce v té době zakázat prodej benzinových a naftových vozů, hybridních aut se týkat nemá. Francie a Británie koketují s rokem 2040. To je ale za tak dlouho, že u moci bude jiná politická garnitura, navíc vývoj technologie je dnes těžké předpovědět.

"Je snadné něco říct, zvlášť když v roce 2040 už dnešní politici nebudou rozhodovat. Realita je ale jiná," prohlásil Brett Smith z michiganského Střediska pro výzkum v automobilovém průmyslu.

Co se stane s hodnotou aut se spalovacím motorem, která budou jejich majitelé muset prodat? Co se stane s čerpacími stanicemi a jejich vlastníky? "To všechno jsou stěžejní otázky, na které politici při vyslovení termínů ve skutečnosti ani nechtějí myslet," říká Smith.

Stejně jako termíny jsou důležité i pobídky, které vlády nabízejí automobilovému odvětví a spotřebitelům. V Norsku není elektřina zatížena 25procentní daní z přidané hodnoty ani jinými poplatky. Nutno podotknout, že valná část produkce elektřiny v Norsku pochází z vodních elektráren, nikoli ze spalování fosilních paliv. To znamená, že vyšší poptávka automobilistů po elektřině neznamená více emisí.

Výrobci automobilů v současné době investují jak do modernizace tradičních motorů, tak do nových technologií. Například německý Daimler vynaložil tři miliardy eur (78 miliard Kč) na vývoj nového nízkoemisního dieselového motoru, který je již v některých sedanech třídy E. Současně dává deset miliard eur (260 miliard Kč) do vývoje vozů s elektrickým motorem a do technologie autonomního řízení.

Definovaná data jsou "spíše pokyny, a teprve když se termín přiblíží, zjistíme, co dělat. Není to nerozumný přístup," soudí Smith. A jak v této souvislosti uvedl ředitel Střediska pro výzkum automobilového průmyslu při univerzitě v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer, stanovení termínů je pro podniky přínosné. Jasné datum znamená, že si pro budoucnost mohou vytvořit jasný plán.

 

Čtěte více:

Generální ředitel Shellu: Moje příští auto bude elektrické
27.07.2017 13:00
Svět energií se mění, a Shell s ním. Spotřeba ropy by podle šéfa těže...
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?
03.08.2017 20:11
Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěši...
Teslu čeká šestiměsíční výrobní peklo. Německé automobilky opak?
06.08.2017 12:50
Po novém vozu Tesla 3 je velká poptávka a otázkou je pouze to, zda ji ...
Slabší, ale stále pozitivní průmysl: Zakázky automobilek stagnují
07.08.2017 9:19
Slabší, i když stále pozitivní jsou výsledky tuzemského průmyslu. Mez...
Volkswagen v Německu: Až 10 tisíc eur na nové auto za dieselgate. A v Česku?
08.08.2017 17:38
Německá automobilka Volkswagen poskytne slevu až 10 tisíc eur těm zák...
Auta sbírají data o lidech. Kam až to zajde?
09.08.2017 15:23
Na přelomu července a srpna vyšlo v USA několik zajímavých článků, týk...
Zdarma na dálnici i do centra města, výhodnější odpisy. Stát podpoří elektroauta
14.08.2017 16:17
Vláda chystá sérii opatření na podporu elektromobilů. Navrhuje, aby ne...
Převrat v automobilovém průmyslu? Hyundai chystá elektro auto s dojezdem 500 km
18.08.2017 10:48
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Co. to označila za zprávu, kter...

Váš názor
  •  
    21.08.2017 13:11

    Autor by si minimalne mel opravik nesmysl kde tvrdi ze 600K lidi je 10% praceschopne populace Nemecka (ve skutecnosti je to cca 1%) a take zapomel zminit ze zatimco vyroba spalovacich motoru by sla do kopru, tak by naopak soucasne museli vzniknout tovarny na elektricke motory a baterie, takze cisty efekt by byl vyrazne nizsi. Co se tyce nabijecich stanic, tak v Norsku take pred 10ti lety prakticky neexistovali a dneska jsou prakticky vsude (a jejich instalace netrvala moc dlouho a nebyla nijak extra draha)
    Rebel44
Aktuální komentáře
02.05.2024
18:48Návrat hodnotových akcií a důležitost definic
17:32Wall Street se před Applem a daty zvedá, koruně pomáhá ČNB  
17:14Technická analýza S&P 500: Čekání na signály, které naznačí konec konsolidační fáze  
16:50Jan Bureš: ČNB snižuje sazby na 5,25 %, ale jejich trajektorii reviduje prudce vzhůru
16:13Výsledky AMD (-2 %): Sice rychlý progres, ale přemrštěná očekávání  
14:40ČNB podle očekávání snížila sazby o 50 bazických bodů na 5,25 %
14:19Než otevře Wall Street: Carvana, DoorDash  
12:53Aktuální výsledková sezóna značí, že konec hospodářské recese v Evropě je na dohled
12:50Farmaceutická firma Novo Nordisk zvýšila čtvrtletní zisk a zlepšila výhled
11:49OECD zlepšila výhled růstu globální ekonomiky na letošní rok na 3,1 procenta
11:39Námořní dopravce Maersk má nižší čtvrtletní zisk, zlepšil ale celoroční výhled
11:34Energetické firmě Shell klesl čtvrtletní zisk o pětinu, překonal však očekávání
10:56Co si bereme z mixu dat, výsledků a jednání Fedu?  
9:45Setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v Olomouci v pondělí 6.5.
9:08Rozbřesk: ČNB představí novou prognózu a “prověrku” přirozené úrokové míry
8:55ČNB dnes nejspíše opět sníží sazby, Fed signalizoval obavy z inflace a futures jsou v zeleném  
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.