Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

03.08.2017 20:11

Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěšila svými posledními čtvrtletními výsledky. Misku vah škály budoucích scénářů tím možná posunula trochu ve prospěch radikální elektrifikace, ale rozhodnuto ani zdaleka není. Jedna významná bitva na automobilovém trhu ale už v podstatě skončila. Jde o tu, kterou mezi sebou vedou SUV a tradiční auta. Když už i Porsche generuje většinu svých tržeb z prodeje SUV je asi jasné, kdo je vítězem. Jak ale bude vypadat budoucnost?

Odpověď je dost těžké rozvíjet bez toho, abychom se rychle nevrátili k oné elektrifikaci. Jejím centrem a startovním místem budou nevyhnutelně města a kombinace elektřina/město asi SUV formě osobní dopravy nahrávat příliš nebude. Minulý týden jsem se tu ale věnoval „scénáři Exxon“, který počítá s tím, že k nějakým revolučním změnám v dopravě (a ani ve struktuře naší spotřeby energií) docházet nebude. Tento ropně-plynový scénář stojí i na následujících dvou obrázcích, z nichž druhý popisuje historickou a očekávanou strukturu prodejů osobních vozů (v USA).

Z obrázku je zřejmé, k jak velkému posunu směrem od menších aut k SUV v posledních letech došlo. Podle analytiků Exxonu ale tento trend nevydrží a SUV dosáhnou vrcholu své popularity už někdy na počátku dvacátých let. Pak již začnou své pozice dobývat zpět menší auta, z nichž bude mnoho mít pravděpodobně už elektrický pohon. Současný posun k SUV bychom tak mohli vnímat jako slepou evoluční větev. Vnímám tu ale jeden vnitřní rozpor:

Moderní SUV sice většinou nelze vinit z přehnaně vysoké spotřeby, ale o ty úplně neúspornější auta asi také nejde. Scénář popsaný grafem ale vlastně říká, že spotřebitel najednou začne klást mnohem větší důraz na spotřebu. I když mu v tom pravděpodobně pomůže pokles cen elektromobilů, stále se tu implicitně počítá se značnou změnou preferencí. Napadá mě jen jedno možné vysvětlení a tou je regulační tlak. Ono je ale vlastně dost pravděpodobné, že o budoucnosti v této oblasti budou rozhodovat spotřebitelé spíše nepřímo – přes své zvolené i samozvané zástupce.

Soustružník 

Neméně zajímavý je první graf, který popisuje historickou a očekávanou průměrnou spotřebu paliva ve světě a významných zemích a ekonomikách. Jde o odhady reálné spotřeby v mílích za galon. Když jí přepočítáme na naše zvyklosti, tak USA se nyní podle obrázku pohybujeme kolem 9,5 litrů na 100 km. V EU jsme na tom mnohem lépe: kolem 5,8 litrů na 100 km. Graf ale hlavně říká, že potenciál pro snižování průměrné spotřeby není ani zdaleka vyčerpán. V Japonsku by se měla v roce 2040 dostat k 3,4 litru na 100 km a Evropa se této laťce bude blížit. Zbytek světa včetně Číny a hlavně USA už budou trochu zaostávat, ale i zde dojde ke značnému pokroku.

Jak ukazuje následující obrázek, v roce 2017 jsou pozice předních automobilek v počtu prodaných vozů mnohem vyrovnanější, než v roce 2002. Tehdy bylo jasnou jedničkou GM, dnes jsou na tom tato společnost, Toyota, VW a Renault-Nissan hodně podobně. Bude za dalších 15 let kvůli diskutovaným změnám vše zase úplně jinak? Hádám, že ano.

Soustružník 

 

 

Čtěte více:

Co bude náš hlad po energiích uspokojovat v následujících desetiletích?
25.07.2017 18:46
Travis Hoium na stránkách Fool.com poukazuje na to, že ropný gigant Ro...
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
26.07.2017 18:44
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hy...
Neočekávají investoři od ropných gigantů stále příliš mnoho?
27.07.2017 19:14
Podle čerstvých zpráv se společnost Shell ve druhém čtvrtletí tohoto r...
Jaká je pravděpodobnost dalších dluhových krizí, tentokrát zažehnutých centrálními bankami?
28.07.2017 18:44
V řadě ekonomik nyní probíhá těžký test toho, jakého umu jsme dosáhli ...
Tento způsob americké ekonomiky zdá se značně neobvyklý
31.07.2017 19:31
Americká ekonomika dělá ekonomům a investorům starosti. Ne proto, že b...
Skutečná tvář akcie jménem Twitter
01.08.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Atraktivita tabákových akcií a co by mělo být napsáno na krabičkách cigaret
02.08.2017 19:54
Tabákovým akciím se zde věnuji jen velmi výjimečně, protože je považuj...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  
16:33Zlomový okamžik na evropském EV trhu? Čínská BYD poprvé poráží Teslu
16:12Jak Microsoft přemýšlí o AI? Základem jeho filosofie je paradox z 19. století
14:48Braňo Soták: Advance Auto Parts ukázala první světlo na konci tunelu, akcie prudce rostou  
14:48UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:55OPEC+ zvažuje třetí navýšení těžby. Akcie ropných těžařů dál klesají
12:53Trumpův návrh daňového zákona prošel Sněmovnou reprezentantů
11:07Dluhový problém v USA a Japonsku sráží dolů dluhopisy i akcie  
10:39Ifo: Podnikatelská nálada v Německu se v květnu zlepšila, index je na 87,5 bodu
10:38Bankovní asociace zhoršila odhad letošního růstu HDP ze 2,1 na 1,7 procenta
9:36Jakub Blaha: Colt CZ poráží výhled i odhady a slibuje zdvojnásobení tržeb  
9:10Rozbřesk:Od cel k rozpočtu. Nervozita na amerických trzích znovu stoupá
8:59ČEZ, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
8:53Evropa míří k červenému zahájení, výsledky zveřejnil Colt  
8:46Kofola odhaduje letošní růst tržeb o tři procenta, navrhne dividendu za rok 2024 ve výši 21 Kč
8:21Skupina Colt CZ v prvním čtvrtletí meziročně výrazně zvýšila výnosy i čistý zisk
6:15Budou trhy zase výrazně levnější?
21.05.2025
22:02Z růstu do propadu: Technologické hvězdy Wall Street nestačily na tlak z výnosů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - HDP, q/q
16:00USA - Prodeje nových domů