Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

03.08.2017 20:11

Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěšila svými posledními čtvrtletními výsledky. Misku vah škály budoucích scénářů tím možná posunula trochu ve prospěch radikální elektrifikace, ale rozhodnuto ani zdaleka není. Jedna významná bitva na automobilovém trhu ale už v podstatě skončila. Jde o tu, kterou mezi sebou vedou SUV a tradiční auta. Když už i Porsche generuje většinu svých tržeb z prodeje SUV je asi jasné, kdo je vítězem. Jak ale bude vypadat budoucnost?

Odpověď je dost těžké rozvíjet bez toho, abychom se rychle nevrátili k oné elektrifikaci. Jejím centrem a startovním místem budou nevyhnutelně města a kombinace elektřina/město asi SUV formě osobní dopravy nahrávat příliš nebude. Minulý týden jsem se tu ale věnoval „scénáři Exxon“, který počítá s tím, že k nějakým revolučním změnám v dopravě (a ani ve struktuře naší spotřeby energií) docházet nebude. Tento ropně-plynový scénář stojí i na následujících dvou obrázcích, z nichž druhý popisuje historickou a očekávanou strukturu prodejů osobních vozů (v USA).

Z obrázku je zřejmé, k jak velkému posunu směrem od menších aut k SUV v posledních letech došlo. Podle analytiků Exxonu ale tento trend nevydrží a SUV dosáhnou vrcholu své popularity už někdy na počátku dvacátých let. Pak již začnou své pozice dobývat zpět menší auta, z nichž bude mnoho mít pravděpodobně už elektrický pohon. Současný posun k SUV bychom tak mohli vnímat jako slepou evoluční větev. Vnímám tu ale jeden vnitřní rozpor:

Moderní SUV sice většinou nelze vinit z přehnaně vysoké spotřeby, ale o ty úplně neúspornější auta asi také nejde. Scénář popsaný grafem ale vlastně říká, že spotřebitel najednou začne klást mnohem větší důraz na spotřebu. I když mu v tom pravděpodobně pomůže pokles cen elektromobilů, stále se tu implicitně počítá se značnou změnou preferencí. Napadá mě jen jedno možné vysvětlení a tou je regulační tlak. Ono je ale vlastně dost pravděpodobné, že o budoucnosti v této oblasti budou rozhodovat spotřebitelé spíše nepřímo – přes své zvolené i samozvané zástupce.

Soustružník 

Neméně zajímavý je první graf, který popisuje historickou a očekávanou průměrnou spotřebu paliva ve světě a významných zemích a ekonomikách. Jde o odhady reálné spotřeby v mílích za galon. Když jí přepočítáme na naše zvyklosti, tak USA se nyní podle obrázku pohybujeme kolem 9,5 litrů na 100 km. V EU jsme na tom mnohem lépe: kolem 5,8 litrů na 100 km. Graf ale hlavně říká, že potenciál pro snižování průměrné spotřeby není ani zdaleka vyčerpán. V Japonsku by se měla v roce 2040 dostat k 3,4 litru na 100 km a Evropa se této laťce bude blížit. Zbytek světa včetně Číny a hlavně USA už budou trochu zaostávat, ale i zde dojde ke značnému pokroku.

Jak ukazuje následující obrázek, v roce 2017 jsou pozice předních automobilek v počtu prodaných vozů mnohem vyrovnanější, než v roce 2002. Tehdy bylo jasnou jedničkou GM, dnes jsou na tom tato společnost, Toyota, VW a Renault-Nissan hodně podobně. Bude za dalších 15 let kvůli diskutovaným změnám vše zase úplně jinak? Hádám, že ano.

Soustružník 

 

 

Čtěte více:

Co bude náš hlad po energiích uspokojovat v následujících desetiletích?
25.07.2017 18:46
Travis Hoium na stránkách Fool.com poukazuje na to, že ropný gigant Ro...
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
26.07.2017 18:44
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hy...
Neočekávají investoři od ropných gigantů stále příliš mnoho?
27.07.2017 19:14
Podle čerstvých zpráv se společnost Shell ve druhém čtvrtletí tohoto r...
Jaká je pravděpodobnost dalších dluhových krizí, tentokrát zažehnutých centrálními bankami?
28.07.2017 18:44
V řadě ekonomik nyní probíhá těžký test toho, jakého umu jsme dosáhli ...
Tento způsob americké ekonomiky zdá se značně neobvyklý
31.07.2017 19:31
Americká ekonomika dělá ekonomům a investorům starosti. Ne proto, že b...
Skutečná tvář akcie jménem Twitter
01.08.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Atraktivita tabákových akcií a co by mělo být napsáno na krabičkách cigaret
02.08.2017 19:54
Tabákovým akciím se zde věnuji jen velmi výjimečně, protože je považuj...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.05.2024
22:05Warren Buffett výrazněji promluvil do obchodování s Applem  
17:36Likvidita a akcie v letošním roce – jiný a přitom stále stejný příběh
16:58Spotřebitelé čekají vyšší inflaci a kazí tím investorům závěr týdne  
15:15Japonská automobilka Honda zvýšila celoroční zisk o 70 procent na rekord
15:01Počet vážně ohrožených hypoték v USA roste?
13:22Akcie Novavax dramaticky rostou na dohodě se Sanofi na kombinaci vakcíny proti covid-19 a chřipce
12:51Perly týdne: Tři hlavní investiční příběhy současnosti
11:35Výsledky Groupon: Tržby se konečně po 8 letech vrátily k růstu  
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data