Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva

Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva

23.08.2017 15:25
Autor: Pavel Daniel

Dieselové motory jsou v posledních měsících roku 2017 dost v nemilosti. Ze všech stran se na spalovací motory chrlí kritika o emisích, čistotě motorů a zatěžování životního prostředí. Všímají si toho média snad ze všech koutů světa. Poslední hřebík do rakve naftových pohonných jednotek se tento týden rozhodlo podle komentářů zatlouct německé ministerstvo životního prostředí, které oznámilo, že chce urychlit přechod země na elektrická auta.

Politici mají jasno. Angela Merkelová považuje úsilí ukončit výrobu a instalaci dieselových motorů za správnou cestu. Řada médií připomíná, že viditelné kroky k omezení naftových motorů se v jiných státech, například Velké Británii či Francii, dočkaly na rozdíl od Německa, konkrétních časových termínů. Velká Británie prohlásila, že auta s naftovým či zážehovým motorem se nebudou prodávat od roku 2040. Norsko má v plánu zakázat je za osm let. Čína se rozhodla prosadit pravidlo o tom, že domácí výrobci aut budou muset mít na celkovém objemu prodaných vozů určitý podíl elektro aut. A to už od roku 2018. Přestože zatím nebyla zveřejněna oficiální čísla, spekuluje se, že automobilky v Číně budou muset vykázat z objemu prodaných aut osmiprocentní podíl elektro vozů. A Indie chce zastavit prodej automobilů s klasickým pohonem v roce 2030.

Najdou se ovšem hlasy, které se nebojí nahlas říct, že podobné aktivity nejsou ničím jiným, než líbivou politikou, která nemůže dojít reálného naplnění. Ba co víc, může i uškodit. Například bavorský premiér Horst Seehofer považuje záměry oznámené německým ministerstvím životního prostředí za nerealistické. Podle slovenského online deníku aktuality.sk se mu dokonce podařilo získat pro takové prohlášení podporu z vědeckých kruhů. „Diskuse o ukončení používání spalovacích motorů je naprosto absurdní," konstatoval Robert Schlögl, vedoucí Institutu Maxe Plancka pro konverzi chemické energie, který je i zástupcem Německé akademie věd (Acatech).

Robert Schlögl přišel na aktuální dobu s doslova kacířskou myšlenkou, totiž zjednodušeně řečeno - zachránit nejen spalovací, ale i benzínové pohony. A co je klíč, který k tomu otevře příslušné dveře? Syntetické palivo. Podle něj je nutné k cíli dojít snížením množství znečišťujících látek ve výfukových plynech vozidel, nastavit a zpracovat motory na regenerační energii a dosáhnout změny energie snížením emisí oxidu uhličitého.

Je tu ale i jiný, a reálně mnohem závažnější problém: Co se stane s jednou miliardou již používaných aut ve světě, ke kterým se každých 2,5 sekundy přidává další. A vůbec, co kamiony, autobusy, stavební stroje a letadla? Pro ně je například stále intenzivněji globálně prosazovaná vize bateriového pohonu ještě na dlouhou dobu neuskutečnitelný projekt. Nemluvě o tom, že ani bateriový pohon není z pohledu znečišťování životního prostředí zcela bez poskvrnky.

 
 

Čtěte více:

Zvoní práci kvůli robotům hrana? Ne, ale trh se rozhodně změní
12.08.2017 12:18
Většina mladých lidí bude v budoucnu zastávat pracovní místo, které v ...
Auta sbírají data o lidech. Kam až to zajde?
09.08.2017 15:23
Na přelomu července a srpna vyšlo v USA několik zajímavých článků, týk...
Summary: Fiat Chrysler odmítl nabídku na převzetí, výrobci polovodičů mají žně
14.08.2017 17:57
USA: Fiat Chrysler (DIP) Akciím americko-evropské automobilky dnes p...
Největší palírna peněz na světě
17.08.2017 18:40
Automobilky to nemají jednoduché. V jejich odvětví panuje ostrá konkur...
Jak rychleji nahradit lidi stroji? Zvyšujme minimální mzdu
17.08.2017 13:02
Nový výzkum ukazuje, že zvyšování minimální mzdy může poslat některé ...
Převrat v automobilovém průmyslu? Hyundai chystá elektro auto s dojezdem 500 km
18.08.2017 10:48
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Co. to označila za zprávu, kter...
Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?
21.08.2017 9:50
Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040...
Dva útoky Fordu: šrotovné v Británii a elektroauta v Číně
22.08.2017 16:13
Americká automobilka Ford v Británii nabídne prémii 2000 liber, v přep...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data