Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo jednou sedne na Amazon, již nikdy nesleze. Musí čekat, jestli nezdechne

Kdo jednou sedne na Amazon, již nikdy nesleze. Musí čekat, jestli nezdechne

12.09.2018 12:30

Dough Stephens se s tím na stránkách The Business of Fashion nemaže. Neptá se, zda Amazon jednou náhodou nepadne, ale klade si rovnou otázku, kdy tomu tak bude. Základem jeho úvahy je srovnání Amazonu s jinou společností, která byla ve své době také vysoce inovativní, ničila řadu zaběhnutých pořádků a zaměřovala se přímo na zákazníka. Řeč není o žádné jiné než o Walmartu.

O této dvojce Amazon – Walmart tu občas píšu s tím, že pokud má několik málo firem dost zdrojů na to, aby dokázalo Amazonu alespoň částečně „vrátit úder“, je to právě tradiční maloobchodní gigant z USA. Stephens poukazuje na to, že Walmart od roku 1962 až do přelomu století v podstatě vládl americkému maloobchodu a ještě v roce 2010 otevíral 4 393 nových obchodů.

V roce 2015 ale už vykázal první pokles tržeb od chvíle, kdy se vstoupil na akciový trh a nyní „musí vyvíjet frenetickou aktivitu, aby udržel krok se světem, který se kolem něj mění“. To, zda nakonec přežije ve formě blízké té současné, je otázkou. Jisté ovšem je to, že pád tohoto gigantu jasně ukazuje, že na kolena se mohou dostat i ti největší z největších.

Stephens tvrdí jednu věc, se kterou se ztotožňuji a kterou v obecné podobě můžeme vidět všude kolem nás: To, co pomohlo Walmartu k úspěchu, je zároveň tím, co jej nyní tíží a stává se jeho slabou stránkou. Možná bychom to mohli považovat za jeden z hlavních principů (korporátní) evoluce. A může se nám v této souvislosti vybavit třeba i současný boj německých automobilek o své místo na vycházejícím slunci elektromobility. Klasickým historickým příkladem tohoto cyklu „vzestup a pád díky těm samým přednostoslabostem“ pak může být třeba Kodak.

Co by nakonec mohlo být silnou stránkou Amazonu postupně se měnící ve slabost? Stephens jich jmenuje několik. Firma je prý „efektivní, ale bez zábavy“. Amazon se totiž nyní soustřeďuje na prodej maximálního objemu zboží s co největší efektivitou a rychlostí doručení. Pokud ale nakupujeme pro zábavu a nemáme jasnou představu, co přesně chceme, začínají se podle Stephense objevovat slabé stánky tohoto přístupu. K tomu se může přidat negativní dopad změny ve vrcholném vedení firmy, ke kterému dříve či později (a skokově či postupně) bude muset dojít. Přesně něco takového se mimochodem stalo Walmartu. A když jsme u lidí, v Amazonu se prý začíná masově projevovat deprese a psychologické problémy u managementu a vedení a toxické pracovní prostředí, kde se s lidmi jedná jako stroji.

Stephens pak poukazuje i na zdánlivý rozpor ve strategii Amazonu – na jednu stranu se snaží k sobě natáhnout známé značky, jako třeba Nike, a na stranu druhou investuje do rozvoje vlastních produktů a značek. Vysvětlit se dá ovšem možná jednoduše: Amazon chce spoluprací s existujícími „brandy“ získat zkušenosti a komoditu stále více ceněnou, to jest data. A pak budou zákazníkovi vedle tradičních značek stále více nabízeny ty amazonovské.

Což doposud zní jako další mistrný predátorský tah Amazonu, kdy nutí zaběhnuté firmy, aby si ho hřály jako hada na prsou. Zda se to nakonec změní ve slabost, rozhodnou právě ony tradiční značky – zda nakonec spolupráci s Amazonem radši neukončí. Jenže v této souvislosti se mi vybavuje jedno známé čínské přísloví, které vlastně dobře charakterizuje přátelsko – rivalský vztah, který s Amazonem má dlouhá řada firem: Kdo jede na tygru, už nemůže slézt. Jak jsem zmínil, je ale možné, že tenhle tygr jednou padne sám pod tíhou svých dřívějších předností. Otázka je, jestli na něm tou dobou ještě někdo pojede. Příště se podíváme na srovnání finanční síly Amazonu a Walmartu.

 

Čtěte více:

Víkendář: Amazon je závratným úspěchem a také důkazem zmanipulovaného systému
05.08.2018 10:15
Bloomberg minulý měsíc informoval, že zakladatel společnosti Amazon Je...
Jednou Amazon už žádnou revoluci provádět nebude. Pak pozor na falešnou hodnotu
09.08.2018 17:59
Aberdeen Standard Investments před několika dny přišel s novou analýzo...
Je Amazon už mocnější než Fed?
04.09.2018 13:53
David Dayen z The New Republic si všímá ekonomického sympozia pořádané...
Tržní hodnota Amazonu dosáhla hranice bilionu dolarů
05.09.2018 8:23
Tržní hodnota internetového prodejce Amazon v úterý dosáhla jednoho bi...

Váš názor
  • Čím dál tím lepší
    13.09.2018 15:21

    Tak Patrii už nestačí opisovat z pochybných zdrojů jako je Natixis nebo Fool.com, ale přidala do svého arsenálu dokonce módní časopis, kam bezpochyby píší experti na Amazon. Prakticky co věta, to nesmysl. Autor ani neví, že Amazon je především technologická firma a že například 40% příjmů je z datových a cloud služeb. Ani o Walmart se bát nemusí. A co s tím vším má co dělat Kodak? Neskutečné blábolení, které se snaží přesvědčit, že co jde nahoru, půjde nutně dolů. V praktickém časovém horizontu však platí přesný opak. Co jde nahoru, půjde nahoru a naopak. Vůbec nechápu, proč Patria takovýto canc vůbec publikuje.
    Dan
    • Re: Čím dál tím lepší
      14.09.2018 12:45

      Obsah i forma toho, co jste napsal, neříká nic o mém článku, ale jen o vás. Včetně toho, že se do urážek pouštíte schován za nickem. Jiří Soustružník
      jirka002
  •  
    13.09.2018 11:16

    S Amazonom mám veľmi dobré skúsenosti. Nie ako investor, lebo akcie ešte nemám, ale ako zákazník. Stačilo mi zaregistrovať sa v Nemecku a už môžem objednávať aj z iných štátov, je to krásne prepojené. Personál je ochotný a rýchlo reaguje na objednávky aj prípadné pripomienky. Už som objednával veľakrát, hlavne filmy a knihy a nijaké vážne problémy neboli.
    František
Aktuální komentáře
08.12.2025
17:43Jedno americké dluhové finance fiction
15:59PODCAST Týdenní výhled: Fed míří ke snížení sazeb, ECB u nich dosáhla dna a Netflix pod tlakem  
15:29Paramount neskládá zbraně. Učinil nepřátelskou nabídku na koupi Warner Bros. za 30 dolarů za akcii
13:11Magnum Ice Cream se odštěpila od Unileveru a debutuje na amsterdamské burze
12:23Schnabelová: Další krok ECB bude zvýšení sazeb, ale ne brzy
11:54Začátek týdne je pomalý a změnu směru trhům nepřináší  
11:18Odešel Hans-Jörg Rudloff. Osobnost investičního světa stála i u začátků Patria Finance
11:13Čína přehodnocuje ekonomické priority. Domácí poptávka hlavním motorem růstu
10:56Dominik Rusinko: Míra nezaměstnanosti v listopadu stagnovala
10:47Mír na Ukrajině? Pro byznys Rheinmetallu žádný dopad
10:33Primoco UAV SE: Pozvánka na valnou hromadu společnosti
10:18Jan Bureš: Průmysl v říjnu lehce za očekáváním. Konec roku bude slabší
9:56Turecký Pegasus Airlines kupuje ČSA a Smartwings za 154 milionů eur
9:51Dohoda mezi Netflixem a Warner Bros. zdaleka není hotovou věcí. Do schvalování se osobně zapojí i Trump
9:50Říjnový přebytek zahraničního obchodu ČR nejvyšší za poslední měsíce
9:49Stavebnictví od loňska dále roste, ale říjen přinesl slabší tempo
8:54Rozbřesk: Útraty domácností ke konci roku ve „slušné“ kondici
8:41ČNB ponechá sazby beze změny, Trump varuje před akvizicí Warner Bros. Netflixem a Evropa čelí „skutečnému problému“  
5:58Hyperscaleři vydávají dluhopisy za biliony. Banky hledají cesty, jak se zajistit před rizikem
07.12.2025
9:29Víkendář: Má Čína rozumnější přístup k AI než Spojené státy?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
USA - Počet nově zahájených staveb
USA - PPI, y/y
0:50JP - HDP, q/q
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
10:00CZ - Nezaměstnanost