Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo jednou sedne na Amazon, již nikdy nesleze. Musí čekat, jestli nezdechne

Kdo jednou sedne na Amazon, již nikdy nesleze. Musí čekat, jestli nezdechne

12.09.2018 12:30

Dough Stephens se s tím na stránkách The Business of Fashion nemaže. Neptá se, zda Amazon jednou náhodou nepadne, ale klade si rovnou otázku, kdy tomu tak bude. Základem jeho úvahy je srovnání Amazonu s jinou společností, která byla ve své době také vysoce inovativní, ničila řadu zaběhnutých pořádků a zaměřovala se přímo na zákazníka. Řeč není o žádné jiné než o Walmartu.

O této dvojce Amazon – Walmart tu občas píšu s tím, že pokud má několik málo firem dost zdrojů na to, aby dokázalo Amazonu alespoň částečně „vrátit úder“, je to právě tradiční maloobchodní gigant z USA. Stephens poukazuje na to, že Walmart od roku 1962 až do přelomu století v podstatě vládl americkému maloobchodu a ještě v roce 2010 otevíral 4 393 nových obchodů.

V roce 2015 ale už vykázal první pokles tržeb od chvíle, kdy se vstoupil na akciový trh a nyní „musí vyvíjet frenetickou aktivitu, aby udržel krok se světem, který se kolem něj mění“. To, zda nakonec přežije ve formě blízké té současné, je otázkou. Jisté ovšem je to, že pád tohoto gigantu jasně ukazuje, že na kolena se mohou dostat i ti největší z největších.

Stephens tvrdí jednu věc, se kterou se ztotožňuji a kterou v obecné podobě můžeme vidět všude kolem nás: To, co pomohlo Walmartu k úspěchu, je zároveň tím, co jej nyní tíží a stává se jeho slabou stránkou. Možná bychom to mohli považovat za jeden z hlavních principů (korporátní) evoluce. A může se nám v této souvislosti vybavit třeba i současný boj německých automobilek o své místo na vycházejícím slunci elektromobility. Klasickým historickým příkladem tohoto cyklu „vzestup a pád díky těm samým přednostoslabostem“ pak může být třeba Kodak.

Co by nakonec mohlo být silnou stránkou Amazonu postupně se měnící ve slabost? Stephens jich jmenuje několik. Firma je prý „efektivní, ale bez zábavy“. Amazon se totiž nyní soustřeďuje na prodej maximálního objemu zboží s co největší efektivitou a rychlostí doručení. Pokud ale nakupujeme pro zábavu a nemáme jasnou představu, co přesně chceme, začínají se podle Stephense objevovat slabé stánky tohoto přístupu. K tomu se může přidat negativní dopad změny ve vrcholném vedení firmy, ke kterému dříve či později (a skokově či postupně) bude muset dojít. Přesně něco takového se mimochodem stalo Walmartu. A když jsme u lidí, v Amazonu se prý začíná masově projevovat deprese a psychologické problémy u managementu a vedení a toxické pracovní prostředí, kde se s lidmi jedná jako stroji.

Stephens pak poukazuje i na zdánlivý rozpor ve strategii Amazonu – na jednu stranu se snaží k sobě natáhnout známé značky, jako třeba Nike, a na stranu druhou investuje do rozvoje vlastních produktů a značek. Vysvětlit se dá ovšem možná jednoduše: Amazon chce spoluprací s existujícími „brandy“ získat zkušenosti a komoditu stále více ceněnou, to jest data. A pak budou zákazníkovi vedle tradičních značek stále více nabízeny ty amazonovské.

Což doposud zní jako další mistrný predátorský tah Amazonu, kdy nutí zaběhnuté firmy, aby si ho hřály jako hada na prsou. Zda se to nakonec změní ve slabost, rozhodnou právě ony tradiční značky – zda nakonec spolupráci s Amazonem radši neukončí. Jenže v této souvislosti se mi vybavuje jedno známé čínské přísloví, které vlastně dobře charakterizuje přátelsko – rivalský vztah, který s Amazonem má dlouhá řada firem: Kdo jede na tygru, už nemůže slézt. Jak jsem zmínil, je ale možné, že tenhle tygr jednou padne sám pod tíhou svých dřívějších předností. Otázka je, jestli na něm tou dobou ještě někdo pojede. Příště se podíváme na srovnání finanční síly Amazonu a Walmartu.

 

Čtěte více:

Víkendář: Amazon je závratným úspěchem a také důkazem zmanipulovaného systému
05.08.2018 10:15
Bloomberg minulý měsíc informoval, že zakladatel společnosti Amazon Je...
Jednou Amazon už žádnou revoluci provádět nebude. Pak pozor na falešnou hodnotu
09.08.2018 17:59
Aberdeen Standard Investments před několika dny přišel s novou analýzo...
Je Amazon už mocnější než Fed?
04.09.2018 13:53
David Dayen z The New Republic si všímá ekonomického sympozia pořádané...
Tržní hodnota Amazonu dosáhla hranice bilionu dolarů
05.09.2018 8:23
Tržní hodnota internetového prodejce Amazon v úterý dosáhla jednoho bi...

Váš názor
  • Čím dál tím lepší
    13.09.2018 15:21

    Tak Patrii už nestačí opisovat z pochybných zdrojů jako je Natixis nebo Fool.com, ale přidala do svého arsenálu dokonce módní časopis, kam bezpochyby píší experti na Amazon. Prakticky co věta, to nesmysl. Autor ani neví, že Amazon je především technologická firma a že například 40% příjmů je z datových a cloud služeb. Ani o Walmart se bát nemusí. A co s tím vším má co dělat Kodak? Neskutečné blábolení, které se snaží přesvědčit, že co jde nahoru, půjde nutně dolů. V praktickém časovém horizontu však platí přesný opak. Co jde nahoru, půjde nahoru a naopak. Vůbec nechápu, proč Patria takovýto canc vůbec publikuje.
    Dan
    • Re: Čím dál tím lepší
      14.09.2018 12:45

      Obsah i forma toho, co jste napsal, neříká nic o mém článku, ale jen o vás. Včetně toho, že se do urážek pouštíte schován za nickem. Jiří Soustružník
      jirka002
  •  
    13.09.2018 11:16

    S Amazonom mám veľmi dobré skúsenosti. Nie ako investor, lebo akcie ešte nemám, ale ako zákazník. Stačilo mi zaregistrovať sa v Nemecku a už môžem objednávať aj z iných štátov, je to krásne prepojené. Personál je ochotný a rýchlo reaguje na objednávky aj prípadné pripomienky. Už som objednával veľakrát, hlavne filmy a knihy a nijaké vážne problémy neboli.
    František
Aktuální komentáře
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  
10:14Pro arte, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva k 31. 12. 2023
8:51HSBC: Silná ekonomika bude akciím dál pomáhat, důležitý je příběh klesající inflace
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
21:35SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:25J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:05AMISTA investiční společnost, a.s.: FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva 2023
21:00AMISTA investiční společnost, a.s.: Maloja Investment SICAV a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
20:52AMISTA investiční společnost, a.s.: Outulný investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s - Výroční zpráva 2023
20:44J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
20:42AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:44Footshop a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Nově otevřená prac. místa
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba