Pokud bychom si nyní měli nakreslit globální elekromobilní mapu, mohla by zhruba vypadat následovně: Dominantní hybnou silou je stále americká , kterou se snaží dotáhnout tradiční americké automobilky a . Německým automobilkám podle všeho nevyjde jejich sázka na diesel a minimálně podle svých prohlášení již také nabírají pevný kurz směrem k elektromobilitě. Tu pak na nabídkové i poptávkové straně trhu těžce prosazuje Čína (kde je ale kvůli energetickému mixu spíše namístě hovořit o uhlomobilech). Tento týden se pak díky jedné události znatelně vykreslily i detailnější obrysy této mapy.
Audi v pondělí představilo své elektroSUV e-tron (viz níže), které by se mělo začít prodávat na jaře příštího roku. Tento krok byl vedle řidičů pozorně sledován i investory a analytiky, protože má ukázat, jak německé automobilky pokročily v dosud dost zanedbávané oblasti. A zrcadlově samozřejmě i to, jak velkému konkurenčnímu tlaku (ne)začne již v dohledné době čelit . Mezi oněmi analytiky byl i známý medvěd Patrick Hummel z UBS, který byl ale podle CNBC z představeného vozu spíše zklamán.

Zdroj: Youtube
Hummel konkrétně tvrdí, že e-tron ukázal hlavně následující: Dohnat Teslu bude těžší, než se mnozí obávají. Představení auta od je tak podle něj „dalším kolem, které vyhrála americká automobilka“. Analytik dodává, že dobrý elektromobil není sice jen o dojezdu a akceleraci, ale to, co v této oblasti předvádí auta od Tesly, je stále hodně napřed. Pokud bychom uvažovali o tom, že elektrický pohon projde rychlou komoditizací, a tudíž se tento náskok Tesly brzy smaže, analytik s námi nebude souhlasit. Podle něj tato konkurenční výhoda Tesly ještě nějaký čas vydrží, protože komoditizace neprobíhá zase takovou rychlostí.
E-tron má podle Hummela konkrétně o 30 – 50 mil kratší dojezd než Model X a jeho akcelerace je „výrazně pomalejší“. Což je zřejmě dost významné, aby se to negativně projevilo na prodejích tohoto vozu a naopak pomohlo Tesle. Zejména pak na čínském trhu (a to samé platí o tamní produkci elektromobilů). Tak nadšen, aby změnil svůj negativní pohled na akcie Tesly, analytik ovšem zase nebyl (je mimo jiné přesvědčen, že ta nebude schopna vyrábět tolik, kolik slibuje).
Z kritických komentářů, kterých ohledně Tesly rozhodně není nedostatek, by se někdy zdálo, že jde o předem ztracený případ. Ale ač má tato společnost i její vedení do dokonalosti daleko (což tu sám občas připomínám), obrázek to evidentně není černobílý. Ani jako firma disponující všemi možnými zdroji totiž není po pár letech schopná přijít na trh s vozem porovnatelným s Teslou v těch nejvýznamnějších kritériích. Což bychom mimochodem měli sledovat i my z pozice jednoho ze článků německé výrobní vertikály.
Shodou okolností se ve středu objevil na CNBC i rozhovor s jedním z bývalých vysoko postavených manažerů Bobem Lutzem. Ten mimo jiné tvrdil, že zatímco stále prodělává peníze, současné vyšetřování ze strany tržního regulátora jí znemožní říci si o nové potřebné peníze od akciových investorů (nedávno jsem tu detailněji hovořil právě o tom, kdy a kolik by mohla potřebovat peněz).
Lutz také dodal, že automobilka „nemá žádnou technologickou výhodu, žádnou výhodu v softwaru, v bateriích“. Výše uvedené tuhle tezi trochu vyvrací a spíše se nabízí otázka, zda se tu přání člověka spojeného s tradičními automobilkami nestává otcem i matkou myšlenky. Skutečně najdeme minimálně pár relevantních argumentů proti samotné elektromobilitě i třeba proti valuaci Tesly, ale je důležité rozlišovat mezi fundamentem a fundamentalismem.