Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německé automobilky jsou až překvapivě pozadu, Tesla může slavit

Německé automobilky jsou až překvapivě pozadu, Tesla může slavit

20.09.2018 17:47

Pokud bychom si nyní měli nakreslit globální elekromobilní mapu, mohla by zhruba vypadat následovně: Dominantní hybnou silou je stále americká Tesla, kterou se snaží dotáhnout tradiční americké automobilky GM a Ford. Německým automobilkám podle všeho nevyjde jejich sázka na diesel a minimálně podle svých prohlášení již také nabírají pevný kurz směrem k elektromobilitě. Tu pak na nabídkové i poptávkové straně trhu těžce prosazuje Čína (kde je ale kvůli energetickému mixu spíše namístě hovořit o uhlomobilech). Tento týden se pak díky jedné události znatelně vykreslily i detailnější obrysy této mapy.

Audi v pondělí představilo své elektroSUV e-tron (viz níže), které by se mělo začít prodávat na jaře příštího roku. Tento krok byl vedle řidičů pozorně sledován i investory a analytiky, protože má ukázat, jak německé automobilky pokročily v dosud dost zanedbávané oblasti. A zrcadlově samozřejmě i to, jak velkému konkurenčnímu tlaku (ne)začne již v dohledné době čelit Tesla. Mezi oněmi analytiky byl i známý Tesla medvěd Patrick Hummel z UBS, který byl ale podle CNBC z představeného vozu spíše zklamán.

0
Zdroj: Youtube

Hummel konkrétně tvrdí, že e-tron ukázal hlavně následující: Dohnat Teslu bude těžší, než se mnozí obávají. Představení auta od Audi je tak podle něj „dalším kolem, které vyhrála americká automobilka“. Analytik dodává, že dobrý elektromobil není sice jen o dojezdu a akceleraci, ale to, co v této oblasti předvádí auta od Tesly, je stále hodně napřed. Pokud bychom uvažovali o tom, že elektrický pohon projde rychlou komoditizací, a tudíž se tento náskok Tesly brzy smaže, analytik s námi nebude souhlasit. Podle něj tato konkurenční výhoda Tesly ještě nějaký čas vydrží, protože komoditizace neprobíhá zase takovou rychlostí.

E-tron má podle Hummela konkrétně o 30 – 50 mil kratší dojezd než Tesla Model X a jeho akcelerace je „výrazně pomalejší“. Což je zřejmě dost významné, aby se to negativně projevilo na prodejích tohoto vozu a naopak pomohlo Tesle. Zejména pak na čínském trhu (a to samé platí o tamní produkci elektromobilů). Tak nadšen, aby změnil svůj negativní pohled na akcie Tesly, analytik ovšem zase nebyl (je mimo jiné přesvědčen, že ta nebude schopna vyrábět tolik, kolik slibuje).

Z kritických komentářů, kterých ohledně Tesly rozhodně není nedostatek, by se někdy zdálo, že jde o předem ztracený případ. Ale ač má tato společnost i její vedení do dokonalosti daleko (což tu sám občas připomínám), obrázek to evidentně není černobílý. Ani Audi jako firma disponující všemi možnými zdroji totiž není po pár letech schopná přijít na trh s vozem porovnatelným s Teslou v těch nejvýznamnějších kritériích. Což bychom mimochodem měli sledovat i my z pozice jednoho ze článků německé výrobní vertikály.

Shodou okolností se ve středu objevil na CNBC i rozhovor s jedním z bývalých vysoko postavených manažerů GM Bobem Lutzem. Ten mimo jiné tvrdil, že zatímco Tesla stále prodělává peníze, současné vyšetřování ze strany tržního regulátora jí znemožní říci si o nové potřebné peníze od akciových investorů (nedávno jsem tu detailněji hovořil právě o tom, kdy a kolik by Tesla mohla potřebovat peněz).

Lutz také dodal, že automobilka „nemá žádnou technologickou výhodu, žádnou výhodu v softwaru, v bateriích“. Výše uvedené tuhle tezi trochu vyvrací a spíše se nabízí otázka, zda se tu přání člověka spojeného s tradičními automobilkami nestává otcem i matkou myšlenky. Skutečně najdeme minimálně pár relevantních argumentů proti samotné elektromobilitě i třeba proti valuaci Tesly, ale je důležité rozlišovat mezi fundamentem a fundamentalismem.

 

Čtěte více:

Ruská konkurence Tesly je k smíchu a zároveň k zamyšlení
04.09.2018 12:42
„Je jednoduché smát se podivnému prototypu elektromobilu, který předst...
Začal útok na Teslu za 10 miliard eur
05.09.2018 16:02
Mercedes-Benz, největší světový výrobce luxusních automobilů, představ...
Jak bude vypadat Tesla za deset let
06.09.2018 17:56
Goldman Sachs podle CNBC tvrdí, že akcie Tesly mají před sebou 30 % ko...
Tesla čelí kriminálnímu vyšetřování kvůli Muskovým výrokům
19.09.2018 8:14
Americké ministerstvo spravedlnosti vyšetřuje výrobce elektromobilů Te...

Váš názor
  •  
    20.09.2018 22:45

    Myslím, že to je specialita amerického trhu. Nevadí, že plechy nelícují, všechno se na tom s.ere a stojí to jako Lambo. Hlavně že je tam stovka za 2s...
    STX
  • Tož tak
    20.09.2018 19:48

    Nějaká sekunda zrychlení a možná pár desítek km dojezd navíc určitě není důvod koupit Teslu , když už si ji nekoupili teď. Spíš je divné že když ma Tesla tolik zkušeností že ten rozdíl není větší. Audi se bude prodávat až za rok, takže pak se uvidi reálně i tyhle čísilka. Na rozdíl od Tesly má Audi hromadu zákazníků , má skutečně imidž lepší značky, historii, prodejní síť. Nemusí být omezená jen na frykulíny a pozéry.
    HenryFord
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Babcock International Group PLC
Lowe's Cos Inc (10/19 Q3, Bef-mkt)
Target Corp (10/19 Q3, Bef-mkt)
20:00USA - Zápis z jednání FOMC