Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak bude vypadat Tesla za deset let

Jak bude vypadat Tesla za deset let

06.09.2018 17:56

Goldman Sachs podle CNBC tvrdí, že akcie Tesly mají před sebou 30 % korekci. Jako hlavní příčinu jmenuje banka rostoucí konkurenční tlak a došla k tomuto závěru poté, co obnovila rating Tesly (přerušen byl cca před měsícem, protože GS fungoval jako finanční poradce firmy). Podívejme se na věc trochu detailněji – na jednu stranu mi smysl dává, na druhou stranu ne.

GS ve své analýze zmiňuje rostoucí počet elektromobilů uváděný na trh konkurencí a to jak ze strany tradičních automobilek, tak ze strany nových firem. Nové elektromobily uvádí na trh automobilky jako Audi, Jaguar, Porsche a další – viz například článek „Začal útok na Teslu za 10 miliard eur“. Na straně Tesly pak podle GS zase dochází „k poklesu kadence v nových vozech uváděných na trh“. Negativně se GS dívá i na schopnost firmy generovat hotovost a dosahovat výrobních cílů. 

Proti tezi o konkurenčním tlaku mohou hovořit nové zprávy, že srpen byl, co se týče prodejů Tesly, hodně úspěšný. Nicméně já se s pohledem GS ztotožňuji. Konec konců, Tesla by nebyla první pionýrskou firmou, která se (prošlapujíc cestu k novým zítřkům) postupně vyčerpala a na její místo se nakonec dostali jiní. Klíčová otázku tu zní následovně: Má Tesla nějakou udržitelnou konkurenční výhodu, nezbořitelné bariéry vstupu, či ojedinělý přístup ke zdrojům? Odpověď je podle mne záporná a zejména ony zdroje se pro ni stávají stále více přítěží, než konkurenční výhodou. 

Co mi naopak smysl nedává, jsou hovory o 30 % korekci. Či přesněji řečeno vůbec nějaké úvahy o konkrétní fundamentální hodnotě firem, jako je Tesla. Tedy firem příběhových, někdy dokonce pohádkových, které (i) nyní nevytváří vůbec žádné pozitivní cash flow a dá se realisticky očekávat, že tomu tak bude ještě nějaký čas a (ii) vzdálenější budoucnost je natolik zamlžená, že nelze ani náhodou vytvořit nějaké „správné“ projekce.  

Připomenu v této souvislosti následující tabulku, kterou shodou okolností přinesl právě GS ještě před přerušením pokrývání Tesly. Zaměřme se na řádky FCF a „adjusted FCF“, které ukazují, co firmě zbude po investicích a co by alespoň teoreticky mohla vracet akcionářům. Tedy číslo, které by investory mělo zajímat v první řadě. Podle těchto projekcí se bude tato položka v roce 2020 ještě pohybovat pod nulou (pointou tabulky GS tehdy bylo to, že firma si bude muset říci investorům o další peníze):

001

Tržní kapitalizace Tesly se navzdory zápornému FCF nyní pohybuje na necelých 50 miliardách dolarů a to je přirozeně odrazem očekávání prudkého růstu a mohutného pozitivního toku hotovosti generovaného někdy v budoucnu. Abychom ale získali trochu perspektivy, položme si nyní otázku, jaká společnost může mít fundamentálně ospravedlněnou kapitalizaci v této výši (s předpokladem stejné rizikovosti jakou má Tesla)?

Mohla by to být stabilní společnost, která nyní na volném toku hotovosti FCF vydělává necelé 4 miliardy dolarů ročně a očekává se, že tomu tak bude i nadále. Dejme tomu, že by tato společnost dokázala dosahovat podobně vysokých marží, jako Ferrari (nemístný optimismus). Na generování oněch 4 miliard dolarů by musela tato firma mít tržby ve výši 32,5 miliardy dolarů – trojnásobek tržeb Tesly z roku 2017.

Kapitalizaci ve výši 50 miliard dolarů by také mohla mít společnost, které nyní na FCF generuje necelé 3 miliardy dolarů a ty budou dlouhodobě růst o 2 %. To jsme ale stále vzdáleni od mustru Tesly: nyní nic a o to více v budoucnu. Takže tuto kapitalizaci by mohla mít i společnost, která by až do roku 2021 byla na nule, pak vydělala 1 miliardu dolarů a následně by jí každý rok zvyšovala o 6 %. Pokud by to ale bylo jen o 5 % ročně, kapitalizace už by měla být jen na 30 miliardách dolarů.

Pointou výše uvedeného je názorně demonstrovat, proč jsou nějaké konkrétní projekce a cílové ceny zejména v podobných případech nesmyslné. Či přesněji řečeno, proč je třeba je vnímat jen jako zhuštění jednoho konkrétního scénáře do jednoho čísla s tím, že onen scénář je pouze jeden z mnoha. Již před delším časem jsem tu psal, že proti Tesle hovoří to, že elektromobilita není jako nástroj ochrany životního prostředí ani zdaleka neprůstřelná. A i kdyby byla a my jsme nevratně šli tímto směrem, je tu zejména u Tesly ona otázka konkurence. Dál už se ale podle mne dá už uvažovat spíše v hrubých scénářích: Tesla do 10 let nepřežije, bude jen přežívat, bude prosperovat, či se stane obdobou Amazonu a bude dokonce destruovat řadu dalších odvětví. V tuhle chvíli bych si pravděpodobnosti tipnul zhruba následovně: 30, 30, 30, 9. Co vy?

 

Čtěte více:

Čína dala svému sektoru farmacie novou injekci
06.09.2018 6:17
Čína je domovem 1,4 miliardy lidí. Její obyvatelstvo stárne, a tudíž j...
„Oteplovací“ akcie
05.09.2018 17:41
Rostoucí globální teploty, projevující se v některých zemích a regione...
Začal útok na Teslu za 10 miliard eur
05.09.2018 16:02
Mercedes-Benz, největší světový výrobce luxusních automobilů, představ...
Bitcoin se prudce propadl, Goldman Sachs prý ubírá kyberplyn
05.09.2018 16:39
Největší kybernetické měny se dnes prudce propadly. Bitcoin, který je ...

Váš názor
  •  
    09.09.2018 9:03

    "Pointou výše uvedeného je názorně demonstrovat, proč jsou nějaké konkrétní projekce a cílové ceny zejména v podobných případech nesmyslné." Kvůli tomu jste nemuseli psát článek. Kdyby tomu bylo jinak, každý by si opsal cílové ceny u všech akcií, nakoupil a vystoupil. Jenže by vystoupili všichni a to by za cílovou cenu stejně nešlo. Chyběli by kupci, že...:-) Vzhledem k tomu, že analytici nejsou bilionáři...(viz analytici Patrie) tak je jasné, že cílové ceny nejsou ničím jiným než subjektivním názorem a i ti nejšpičkovější analytici mají úspěšnost kolem 50%
    yossarian
Aktuální komentáře
04.08.2020
9:47Ropný gigant BP má rekordní ztrátu, dividendu snížil na polovinu
9:16Rozbřesk: Evropské firmy čekají výrazné zlepšení situace v průmyslu
9:09Ifo: Německý automobilový průmysl se zotavuje, stoupá poptávka
8:57Trump chce dostat TikTok v USA pod americkou kontrolu, síť by mohl kontrolovat Microsoft
8:47V Evropě se rýsuje převážně zelený začátek obchodování  
03.08.2020
22:04Wall Street zahajuje týden růstem. Microsoft +5,62 %  
19:04Ondřej Martínek: Soudný den pražských bank přijde na konci roku
17:20Jaká je ta nejlepší inflace? A jaká bude?
16:53MPSV: Nezaměstnanost za červenec vzrostla z 3,7 na 3,8 pct
16:40Pozvánka na webinář: Jak využít ETF ve svém portfoliu
16:36První obchodní den srpna přináší sílící dolar a ochotu riskovat
16:17Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Notářské zápisy ze schůze vlastníků
15:56Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o výplatě výnosu kotované emise HZL WHB VAR/22, ISIN CZ0002006034
15:41Bloomberg: Co dokáže zlato a co dluhopisy nesvedou
15:00Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Pololetní zpráva Wüstenrot hypoteční banky a.s.
14:46Schodek rozpočtu stoupl na 205 miliard, dosud nejhorší výsledek
13:53Týdenní výhled: Fiskální pat v USA a Big Tech jako vítěz  
12:36Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem, řekl nový šéf Škoda Auto. Šéf koncernu chce vidět posílení v segmentu cenově výhodných aut
12:12Mankiw: Měly by se firmy starat o něco víc než jen o zisky?
11:10Aktivita továren v eurozóně se v červenci vrátila k růstu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AMC Networks Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
BP PLC (06/20 Q2, Bef-mkt)
Fidelity National Information Services Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
Infineon Technologies AG (06/20 Q3, Bef-mkt)
Intesa Sanpaolo SpA (06/20 Q2)
KKR & Co Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
US Foods Holding Corp (06/20 Q2)
Vulcan Materials Co (06/20 Q2, Bef-mkt)
7:30Bayer AG (06/20 Q2)
7:30HUGO BOSS AG (06/20 Q2)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m