Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pokud je Tesla bublina, pak o Netflixu to platí dvojnásob

Pokud je Tesla bublina, pak o Netflixu to platí dvojnásob

24.10.2018 14:00

Na FTAlphaville si všímají mimořádné citlivosti akcií Netflixu na vývoj počtu uživatelů. Přesněji řečeno citlivosti na rozdíl mezi skutečně dosaženým počtem a počtem očekávaným. Když tak firma před nedávnem zveřejnila překvapivě pozitivní vývoj počtu uživatelů ve třetí čtvrtletí, akcie skokem posílila o 8 %. Naopak předchozí čtvrtletí bylo v tomto ohledu zklamáním a cena reagovala 5% oslabením. Kdy má ale tato honba za uživateli, která není ani zdaleka typická jen pro Netflix, vlastně smysl?

TIP: Analytik Patria Finance Ján Hladký: Trhy zajímají noví uživatelé Netflixu, jeho kumulující se dluh přehlíží

Teoretická odpověď vedená z pohledu investorů je jednoduchá: Smysl má ve chvíli, kdy další uživatelé zvedají hodnotu společnosti. Což znamená, že současná hodnota hotovosti, kterou firmě přinesou, převyšuje současnou hodnotu výdajů potřebných na jejich získání/udržení. Na FTAlphaville spáchali podobou úvahu a převedli jí do konkrétních čísel:

Za prvé odhadli výši průměrných nákladů na získání jednoho zákazníka v daném čtvrtletí, a to jako podíl marketingových nákladů a počtu nových platících uživatelů. Pro poslední čtvrtletí jim vyšlo, že tento náklad je u amerických uživatelů na cca 180 dolarech, u zahraničních kolem 50 a celkově kolem 70 dolarů. Čísla jsou přitom vyšší než v roce 2017 a příčinou nebude pravděpodobně nic jiného než konkurence, třeba od Amazonu. Tedy nutnost přitlačit na marketingovou pilu.

Tato čísla je samozřejmě třeba vnímat s rezervou – marketing tady i jinde má za cíl nejen expanzi klientské báze, ale i udržení té stávající. Je třeba možné, že v budoucnu budou tyto výdaje stejné, ale firma přidá jen jednoho uživatele a bylo by absurdní tvrdit, že náklad na jeho získání dosahuje milionů dolarů. A hlavně: Musíme mít na paměti, že jde jen o „akviziční“ výdaje, které můžeme považovat za přímé. Za nimi jsou ale výdaje na chod firmy, a zejména na obsah.

Za druhé kolegové z FTAlphaville odhadli výši průměrných příjmů na uživatele: Mezinárodní nyní kolem 26 dolarů na čtvrtletí, američtí kolem 34 dolarů, celek na 30 dolarech. Trend do druhého čtvrtletí je rostoucí, nyní ale u mezinárodních i u celku obrátil.

TIP: Netflix nabírá rekordním tempem uživatele. Také si ale hodně půjčuje

Za třetí za pomocí hrubé marže odhadli hrubé zisky na uživatele: 7, 11 a 16 dolarů na čtvrtletí, trend ve třetím čtvrtletí otáčí dolů.

Za čtvrté spočítali současnou hodnotu těchto zisků.

Za páté spočítali poměr mezi touto hodnotou a oněmi náklady na akvizici uživatele. Výsledkem je následující graf. Poměr „hodnoty zákazníka“ a nákladů na jeho získání vychází u Američanů kolem jedné, u mezinárodních a u celku se pohybuje pod hodnotou 2. Pokud by tedy všechny předpoklady, které FTAlphaville použil, byly relevantní, v podstatě by už nemělo smysl snažit se získávat další americké uživatele, pokud by neklesly náklady na jejich akvizici, či se nezlepšily příjmy z nich generované. U mezinárodních uživatelů při současných parametrech snaha o další růst smysl má. Buckingham Research Group ale poukazuje na to, že další zahraniční expanze už bude probíhat spíše na rozvíjejících se trzích, kde poměr hodnoty příjmů ze zákazníka k výdajům na jejich získání bude znatelně horší než třeba v Evropě.

0

Výše uvedená úvaha je zajímavá, pro vykreslení celkového obrázku ale postrádá pár podstatných věcí. Ty jsou zřejmé z následující tabulky s celkovými výsledky firmy. Její provozní ziskovost se postupně zlepšuje a za posledních 12 měsíců (TTM) dokonce prudce. Jenže o skutečné schopnosti generovat hotovost platí opak, a to již na provozní úrovni. Za posledních 12 měsíců firma prodělala téměř 2 miliardy dolarů a pokud ještě odečteme investice, jsme nad 2 miliardami dolarů ztráty:

0
Zdroj: Morningstar

Tento obrázek toku hotovosti je samozřejmě odrazem růstu firmy a ze stejného důvodu můžeme chápat, že se investoři zaměřují zejména na hmatatelné věci jako je počet (nových) uživatelů. Nicméně tato firma má kapitalizaci ve výši 145 miliard dolarů, kterou „neuživí“ počty klientů, ale jen hotovost, kterou by tyto počty měly dříve, či spíše později, generovat. A abychom měli trochu perspektivu: Takových 145 miliard dolarů lze podle mých hrubých výpočtů ospravedlnit například tím, že by firma pro akcionáře už nyní (!) generovala hodně přes 10 (slovy deset) miliard dolarů ročně. Tedy v podstatě to, co nyní vytváří na tržbách.

Netflix bývá kvůli svému „vzorci“ toku hotovosti někdy přirovnáván k Tesle – investuje se nyní, žně budou v budoucnu. U Tesly moc velkým investičním optimistou nejsem: Jde jistě o pozoruhodný výtvor jak z hlediska produktu, tak z pohledu korporátního, ale podle mne je stále dost sporný koncept samotné elektromobility jako nástroje boje s klimatickými změnami. A pak (možná hlavně) je tu otázka konkurence, kdy Tesla může skončit jako ten, kdo ostatním prošlapal cestu a poté vyčerpán sledoval, jak jej ostatní předbíhají. A právě tento faktor je dalším rysem, který je plně relevantní i pro Netflix. Nějakou nepřekonatelnou bariéru vstupu či nezkopírovatelnou konkurenční výhodu u něj nevidím.

Nedávno na CNBC hovořil bývalý ředitel BBC o tom, že Netflix „dělá všechny správné kroky“. Jeho projev se týkal „provozu“, ale ne finanční stránky věci. Včera na CNBC hovořil valuační guru Aswath Damodaran, podle kterého je model Netflixu naopak neudržitelný. Poukazoval i na to, že investice budou muset být vysoké i poté, co firma přejde na stagnaci, či nízké tempo růstu. Kloním se k němu.

 

Čtěte více:

Druhá polovina roku bude možná těžká, odolají akcie se skutečně silnou rozvahou
04.07.2018 18:15
Stratég Goldman Sachs David Kostin se domnívá, že druhá polovina roku ...
Netflix si další perfektní skóre nezapsal, jeho růst ale pokračuje (komentář analytika)
17.07.2018 14:32
Akcie Netflixu byly v prvním pololetí tohoto roku nejvýkonnějším titul...
Netflix nabírá rekordním tempem uživatele. Také si ale hodně půjčuje
17.10.2018 9:44
Největší placená internetová televize Netflix ve třetím čtvrtletí zvýš...
Trhy zajímají noví uživatelé Netflixu, jeho kumulující se dluh přehlíží (komentář analytika)
17.10.2018 17:40
Výsledky Netflixu by se daly v podstatě okomentovat jednou větou: výsl...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data