Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily

The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily

17.07.2019 11:05
Autor: Redakce, Patria.cz

Na samém počátku vzniku automobilového odvětví vzbudil muž jménem Ferdinand Porsche senzaci, když na Paris World Fair roku 1900 představil vůz s dvěma elektromotory uloženými do předních kol. Toto řešení automobilu umožňovalo fungovat bez řetězů, řemenů a převodových skříní a dosahovat vyšší efektivity jízdy, připomíná The Economist. Automobilky se nakonec přiklonily ke spalovacím motorům, protože měly delší dojezd a flexibilitu. Nyní se ale koncept elektromobilů vrací zpět a některé společnosti oživují i myšlenku elektromotorů uložených v kolech vozu.

The Economist píše, že popsaná technologie čelí několika překážkám. V první řadě ji brzdí to, že motory v kolech jsou více vystaveny vnějším vlivům než pohonné jednotky uložené pod kapotou. Motor v kole musí být jednak dostatečně robustní, aby zvládl vysoké napětí. A zároveň musí vykazovat odolnost vůči vodě a dalším vlivům, včetně kamení na silnici. Komplikací je i to, že kola s vyšší váhou zvyšují celkovou zátěž vozu, která není za jízdy nijak odpružena. Tím se snižuje komfort jízdy a vůz je hůře ovladatelný.

Popsané komplikace jsou důvodem, proč zatím vítězí tradiční koncept. The Economist ale poukazuje na společnost Indigo Technologies of Cambridge, kterou založil profesor MIT Ian Hunter. Její inženýři pracují na systému uložení motorů v kolech, který má v sobě vlastní pohon, brzdy i odpružení. Jeho předností by mělo být také to, že namísto běžných 400 Voltů používá napětí 48 Voltů, které se stává běžným u jiných systémů v automobilech. Nižší napětí znamená, že motor je lehčí odizolovat a chránit proti vlivům vnějšího prostředí. Celková nižší hmotnost vozu pak omezuje potřebu výkonu, a to i ve srovnání s tradičními elektromobily.

The Economist tvrdí, že Indigo jedná s výrobci automobilů a doufá, že do konce letošního roku se dohodne na výrobě elektromobilu. Zájem by podle vedení společnosti mohl být zejména od firem, které se zaměřují na sdílené jízdy a autonomní řízení vozidel. A pokud se nakonec dostaví úspěch, „pan Porsche by se určitě podivil nad tím, jaký že to nápad tehdy vlastně měl.“

Zdroj: The Economist


 

Čtěte více:

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?
05.06.2019 5:56
Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domn...
BMW a Jaguar Land Rover budou spolupracovat na elektromobilech
05.06.2019 17:07
Německá automobilka BMW a její britský konkurent Jaguar Land Rover bud...
Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy
24.06.2019 8:34
Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná...
Tesla dodala ve čtvrtletí na trh rekordní počet aut
03.07.2019 9:33
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve druhém čtvrtletí dodal na trh ...
Volkswagen prohlubuje spojenectví s dodavateli baterií
08.07.2019 11:36
Německá automobilka Volkswagen (VW) vytvoří společné podniky a pomůže ...

Váš názor
  • Stačí umět násobilku, ale tu velkou!!
    17.07.2019 13:26

    Představuji si sídliště s pěti sty auty, s pěti sty parkovacími místy a pětisty elektrickými přípojkami. Řekněme, že jen polovina z aut se večer nabíjí, aby ráno mohla vyjet. Každé auto cca s odběrem 15 kW, tedy celkový soudobý odběr na relativně malém sídlišti je 3,75MW tedy megawattu. Jak romanticky zelená, ale v mých očích utopická představa.
    Harpagon První
    • Re: Stačí umět násobilku, ale tu velkou!!
      17.07.2019 13:46

      Počítám to jinak z 500 aut na sídlišti ujelo každé v průměru přes den 40 km většinou po městě se spotřebou 15 KWh/100 km a potřebuje tedy během 14 hodin nabít do každého vozu 6 KWh 6*500/14 = 214 KW přípojku pro sídliště. Méně než desetina vašeho nesmyslného čísla.
      ..
      • Dojmy a pojmy prosím neplést
        17.07.2019 14:13

        Jedna veličina je el. práce a druhá veličina je el. výkon.
        Harpagon První
        • Re: Dojmy a pojmy prosím neplést
          17.07.2019 14:27

          Koukám, že jsi objevil Ameriku. Není nutné nabíjet auta maximálním výkonem. Uvedenou práci lze vykonat i v delším čase, ideálně po celou dobu stání vozu na parkovišti. Není důvod počítat s nejkratším možným časem. Ono 15 kW po dobu 14 hodin je 210 kWh a takovou kapacitu baterie ani zdaleka žádný dnešní elektromobil nemá.
          ..
Aktuální komentáře
29.04.2024
6:03Citi: Sazby mohou jít stále dolů už v červnu
28.04.2024
12:33EP Infrastructure, a.s.: Oznámení o splacení emise dluhopisů
12:26J&T FINANCE GROUP SE: Výroční zpráva za rok 2023
8:35Víkendář: Fiskální politika drží sazby nahoře, u akcií je tak lepší zaměřovat se na kvalitu
27.04.2024
8:31Víkendář: Podle Morgan Stanley je ekonomika stále v pozdní fázi cyklu s odpovídajícími důsledky pro akciový trh
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y