Jak a do čeho Češi investují? Trendy (nejen) v online investování přiblížil v burzovním studiu Seznam.cz ředitel makléřské společnosti Patria Finance Tomáš Jaroš. Hovoří o atraktivních dividendách na pražské burze i o robotickém investování s Patrií pod značkou Indigo.
„V Česku investuje asi jen patnáct procent dospělé populace, z toho online téměř 0,5 procenta, tedy okolo padesáti až sta tisíc lidí. Češi - když už investují na burze – mají rádi investování online, jen v naší společnosti je takových přes devadesát procent, zbytek obchoduje po telefonu,“ popisuje zkušenosti s českými investory Tomáš Jaroš. Češi se častěji bojí ztrát a proto často hledají investice, u nichž je zaručena hodnota vstupní investice, což je u dynamičtějších investic problematičtější.
Hodně českých investorů začíná na pražské burze, která je považována za dividendový ráj. Dividendový výnos na našem trhu činí přes pět procent, což je mnohem více než v celé Evropské unii, kde je průměr okolo tří procent. Navíc zde odpadá nutnost měnové konverze či kurzové riziko.
Nicméně s tím, jak investoři hledají nové příležitosti, podíl investic do akciových titulů v zahraničí postupně roste. „Mezi nejpopulárnější akcie našich klientů patří na Wall Street obchodované technologické tituly skupiny FAANG, tedy , , , a Alphabet. V západní Evropě obchodování vévodí německé banky a nebo francouzský mobilní operátor ,“ doplňuje Tomáš Jaroš.
Rozhovor sledujte na Seznam.cz (klikněte na foto):

Co se týče způsobu investování, dávají čeští investoři přednost online obchodování. „Češi mají rádi investování online. Jen v naší společnosti je takových přes devadesát procent, zbytek obchoduje po telefonu,“ popisuje zkušenosti s českými investory Tomáš Jaroš. Přesto jsou i tací, kteří svá investiční rozhodnutí rádi konzultují. „Makléř je pro investora často jazýčkem na vahách před samotným rozhodnutím, jakou investici koupit nebo prodat,“ dodává Tomáš Jaroš.
Velkým globálním investičním trendem je robotické poradenství. „Na základě investičního profilu a horizontu klienta se algoritmus snaží namíchat portfolio z burzovně obchodovaných fondů (ETF) tak, aby co nejlépe odpovídalo požadavkům a představám investora. Na denní bázi pak algoritmus hlídá, zda požadavky klienta stále korespondují s jeho profilem,“ vysvětluje jednu z velkých výhod robotického poradenství Patrie pod značkou Indigo Tomáš Jaroš, ředitel společnosti Patria Finance.