Obchod se po rozvolnění vrací do normálu. Tak se dají hodnotit květnové výsledky maloobchodu zveřejněné dnes ráno.
Tržby obchodníků (bez motoristického segmentu) ve srovnání s dubnem vzrostly o 11,6 % a přispělo k tomu především otevírání provozoven včetně nákupních center, ke kterému právě v květnu došlo. A tak po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů se dokonce maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 2 %. Bez očištění, což je v našem případě nejčastěji používané číslo, se snížily o necelé jedno procento.
Největší nárůst zaznamenaly i tentokrát internetové obchody, jejichž reálné tržby se reálně zvýšily o více než třetinu. Pro ně byla koronavirová uzávěra ekonomiky jednoznačně vzpruhou, protože umožnily zákazníkům nakupovat bez toho, že by museli opustit pohodlí svého domova. Navíc v posledních letech tyto obchody expandovaly i do dříve téměř nedotčených segmentů trhu, a to se jim právě v době koronavirové jednoznačně vyplatilo.
Znovuotevření obchodů s výrobky pro domácnost zvedlo vlnu zákaznického zájmu a umožnilo realizovat odloženou poptávku z předchozího měsíce. Nižší byly naopak prodeje IT techniky ve specializovaných prodejnách, což je ovšem oblast, která se stále více posouvá od kamenných obchodů do těch virtuálních, které zažívají raketový nárůst.
Co čekat od dalších měsíců? Asi pokračující nicméně velmi pozvolný nárůst maloobchodních tržeb, který ještě zpočátku budou ovlivňovat nákupy odložené v době pandemie. V každém případě jejich růst nedosáhne dříve odhadované úrovně, ať už z důvodu pomalejšího růstu reálných výdělků, ale i vyšší nezaměstnanosti. Doba nebude přát především nákupům zboží dlouhodobé spotřeby.
Zvýšenou poptávku zaznamenali i prodejci v motoristickém segmentu obchodu. Při pohledu na loňská čísla jsou však ta letošní stále ještě velmi slabá a příliš nelze počítat s tím, že by se v brzké době přehoupla z červených do černých. Doba prodeji zvláště nových aut příliš nepřeje, ať už z důvodu škrtů firemních investic nebo opatrnějšího postoje domácností.