Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Máme vakcínu proti covid? Pfizer, BioNTech a akcie jako celek letí vzhůru

Máme vakcínu proti covid? Pfizer, BioNTech a akcie jako celek letí vzhůru

09.11.2020 14:01, aktualizováno: 9.11. 16:12
Autor: Josef Němeček, Patria Finance

Aktualizováno

Nejprve futures a akciové indexy v Evropě a následně také úvod obchodování ve Spojených státech jsou prostoupeny prudkým růstem po zprávě o úspěchu vakcíny, vyvíjené proti onemocnění covid společnostmi Pfizer a BioNTech. Ta na vzorku z desítek tisíc dobrovolníků vykázala více než 90% úspěšnost. Futures pro americké indexy rostly až o více jak 5 % a v úvodu řádného obchodování vidíme index DJIA posilovat o 4,9 % a index S&P 500 zpevňovat o 3,5 procenta. V Evropě zpevňuje německý akciový index DAX až o 6 %, francouzský CAC o více jak 8 procent, britský FTSE indexu o více jak 5 procent. Pražský index PX roste o více než 3 %, rakouský ATX o zhruba 8 %. 

Vakcína, vyvíjená ve spolupráci firem Pfizer a BioNTech, uspěla proti více než 90 % infekcí ve studii, provedené na vzorku z desítek tisíc dobrovolníků. Jde o dosud nejpřesvědčivější posun v honbě za vakcínou proti covidu. Zpráva vyhnala akcie Pfizer v předobchodn fází o více jak 15 % výše, akcie BioNTech - přesněji jejich americké ADR - o více jak 20 % výše. celkově vakcína popohnala na nová intradenní maxima celosvětový akciový index MSCI World. Vzestup dále podpořila slova respektovaného amerického zdravotnického experta Anthony Fauciho, který uvedl, že vakcína Pfizeru je mimořádným úspěchem a bude mít pozitivní dopad na vše, co jsme dosud na tomto poli podnikli. Do budoucna očekává podobný efekt u vakcíny od společnosti Moderna, která je vyvíjena na shodném mRNA principu.

Možná překvapivě přenáší vakcína růst také do ropy. Dnešní nárůst je nejprudší za více než šest měsíců. Surovina zdražuje zejména díky zprávám o postupu ve vývoji vakcíny proti koronaviru, vliv ale mají i signály ze strany Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a jejích spojenců. Tato skupina, označovaná jako OPEC+, by mohla pokračovat v omezování těžby. Ropa podobně jako akcie reaguje na zprávu americké farmaceutické společnosti Pfizer, že její experimentální vakcína proti covidu-19 vykázala více než 90procentní účinnost. Investoři si od vakcíny slibují rychlejší postup v boji s novým koronavirem a s tím související ekonomické oživení, což by mělo zvýšit zájem o ropu. "V očích obchodníků vakcína pomůže zajistit, že nebudou potřeba žádné další plošné uzávěry, a že přivede lidi zpět do ulic, což umožní, aby se zotavila silniční a letecká doprava," citovala agentura Reuters analytika společnosti Rystad Energy Bjornara Tonhaugena. K růstu cen ropy ale přispívá i slabší dolar, který reaguje na vítězství Joea Bidena v amerických prezidentských volbách. Saúdskoarabský ministr energetiky princ Abdalazíz bin Salmán pak dnes uvedl, že stávající dohodu v rámci skupiny OPEC+ o omezení těžby je možné upravit podle situace na trhu, pokud se na tom shodne většina zúčastněných států. Princ tam reagoval na dotaz, zda organizace neodloží od ledna plánované zvýšení těžby o dva miliony barelů a raději stávající škrty neprodlouží.

A na druhé straně: Prudce doků zamířily v americkém premarketu na příklad akcie Zoom Video. Ztrácejí také hvězda e-commerce Amazon či Netflix, tedy tituly, kterým delší pobyty lidí v domácnostech hrály do noty. Zoom Video Communications odepisovaly i 15 %, Netflix padá o více než 5 %, u Amazonu je pokles mírnější, naposledy kolem -2,5 %.

Zjištění o efektivitě vakcíny jsou zatím postavena na bázi mezitímní analýzy na 94 konkrétních účastnících testu a jejich rozdělení na ty, kterým byla podána vakcína a ty, kterým bylo podáno placebo. Test pokračuje do celkem 164 případů. Pokud bude dosavadní trend dat potvrzen při bezpečném průběhu testu, svět by se mohl začít bavit o novém nástroji kontrolu šíření pandemie, poznamenává agentura Bloomberg. Celosvětově pandemie koronaviru dosud vzala asi 1,2 milionu životů. 

Efektivita vakcíny byla předem odhadována v rozmezí 60 až 70 %, více než 90% úspěch je proto zásadním, uvedl šéf BioNTechu Ugur Sahin. "Naznačuje to, že covid je možné dostat pod kontrolu a na konci dne je to velké vítězství pro vědu," uvedl.

Data o testu - je třeba poznamenal - zatím nemají komplexní hloubku, co do například podskupin testovaných osob a výsledků v nich (například u starých). 

Test může být povzbuzením pro další výzkumy. Jak poznamenává agentura Bloomberg, na podobné bázi je vyvíjena vakcína proti covid-19 společností Moderna. 

Pfizer v tuto chvíli avizuje zhruba další dva měsíce sběru navazujících "bezpečnostních" dat a snahu o autorizaci vakcíny u amerických regulátorů v průběhu měsíce listopadu. Americká farmaceutická společnost a její německý partner se mohou stát lídrem pelotonu, který se snaží vakcínu proti covid úspěšně dotáhnout do cíle. 

Pfizer a BioNTech chtěli původně první výsledky zveřejnit na vzorku 32 případů, což se setkalo s odporem odborné komunity. Po diskusi s regulátory obě společnosti přistoupily na posun na nejméně 62 vzorků.

Testy započaly v červenci a většina participujících dostala dosud nejvýše druhou dávku léčiva. Není tak zatím prokázáno, jak dlouhou ochranu je lék schopen poskytnout. Již v polovině října šéf Pfizeru Albert Bourla uvedl, že firma bude usilovat o nouzové schválení vakcíny v průběhu listopadu, pokud výsledky budou bezpečné a efektivní. 

 
 

U Patrie obchodování v USA zdarma 

 

 


 
 

Čtěte více:

Kde se Jack Ma a Ant přepočítali? Čína si nechce rozbořit svůj růstový model
09.11.2020 12:33
Jack Ma se pouhé tři dny před plánovaným IPO společnosti Ant Group doz...
Nadšení z voleb se přenáší do nového týdne, pozornost by měly upoutat i virus a vakcína
09.11.2020 11:14
Nový týden přináší novou vlnu dobré nálady, která posílá hlavní evrops...
Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny podruhé za sebou klesla
09.11.2020 11:31
Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny v listopadu druhý měsíc za sebou...
Týdenní výhled: Trump ještě může citelně zasáhnout do hry, více pozornosti nyní získá boj virus vs vakcína
09.11.2020 13:43
Prezidentské volby v USA o víkendu konečně odhalily vítěze. Sice nejde...

Váš názor
  • Dánsko
    09.11.2020 14:31

    Jen aby nám to fungovalo i na mutaci z Dánska
    sleeper
    • Re: Dánsko
      09.11.2020 14:57

      No když jsem četl nežádoucí účinky, které se objevují u asi 50 % pokusných lidských králíků, tak bych to asi radši riskl s hovidem.
      Ten, který tančí s papoušky
      • Dodatek
        12.11.2020 19:07

        Nemám teď čas moc hledat, ale pokud je pravda (neověřené- z jedné diskuze), že Pfizeří vakcína se skladuje při mínus 70, tak to je hodně zásadní překážka v distribuci...
        Hawkie
      • školení od praktika
        12.11.2020 19:04

        nežádoucí účinky u vakcín jsou velmi časté, zpravidla jsou mírné až střední intenzity (posuzuje se podle míry, do jaké ovlivní běžný život pacienta). Dále ten počet záleží na tom, jaké zadání má zkoušející. Budiž příklad: pokud subjekt má po vakcíně teplotu, bolest hlavy, škrábání v krku, bolest svalů. kašel a rýmu, tak můžete dle pokynů konkrétního "study protocol" zadat do "CRF" buď všech 6 těchto "adverse events" nebo jako jeden- "flu-like syndrom". Tak se dá ohýbat počet reportů nežádoucích účinků (mimochodem, reportovat jeden každý symptom i s terapií je docela vopruz, ale přijde mi to korektnější).- Pokud ale CEO Pfizerů prodal akcie poté, co pustil velmi předběžný, v podstatě průběžný report ze studie (zřejmě) fáze II, tak patří do basy za podvod/manipulaci s trhem.
        Hawkie
        • Re: školení od praktika
          12.11.2020 21:49

          A co případ, kdy očkování proti chřipce u jedince, který na ni nikdy očkován nebyl a jeho poslední očkování bylo při přijímači před mnoha mnoha lety, neměl naprosto žádné příznaky osobního diskomfortu? Nebylo to placebo za třista?
          Mudr.c
          • může být
            12.11.2020 22:19

            Musel jsem vyrazit do terénu- asi COVID...Nejsem sice odborník přes vakcíny, ale vakcíny proti chřipce Vaxigrip Tetra, Influvac tetra a dříve Fluad používám řadu let. A klinické potíže vyvine by oko tak 10-20% očkovaných. Byť z logiky imunitního systému bych věřil, že u těch, co prodělají flu-like syndrom, bude imunitní intolerance navozená silněji. ---Mimochodem, co mě ještě napadlo, zajímalo by mne, jak na vakcíny budou reagovat lidé, kteří už COVID prodělali. Při rutinním používání se stopro aspoň občas nevyhnete aplikaci lidem, kteří už nemoc prodělali. Tohle může být docela kámen úrazu...
            Hawkie
      • COVID
        09.11.2020 15:23

        Asi jste ho ještě neměl, já bych zase raději riskl očkování, než být 3 týdny mimo provoz.
        Marcinescu
        • Re: COVID
          09.11.2020 15:28

          A stejne, nez se to dostane k nam a bude to pristupne pro bezne lidi (prvni to dostanou zdravotnici a ohrozene skupiny), tak uz to davno bude otestovane pul roku az rok na stovkach milionu jinych lidi :D
          sleeper
          • řekl bych...
            12.11.2020 22:23

            V té době bude nejlíp otestovaná ruská resp. ruské vakcíny, čínské vakcíny a pak se uvidí. Ta "oxfordská"= AZ vakcína je stavěná na stejné platformě jako ruská. Tož uvidíme, mě to čeká jako jednoho z prvních. Jestli přežiju, napíšu...
            Hawkie
          •  
            09.11.2020 15:55

            Ano, ano. Také jsem četl vyjádření, že já jsem až ten poslední. To člověka tak trochu zahřeje u srdíčka.
            Ten, který tančí s papoušky
            • na druhou stranu...
              16.11.2020 8:42

              Aspoň máš šanci, že to svinstvo přežiješ téměř na 100% ve zdraví pod obrazem mírného až středně výrazného virového infektu. Já bych taky měl být poměrně v pohodě (byť rizika trochu mám- věk, nadváha tak 8-10 kg a s otazníkem prodělaná srdeční příhoda- ale málo obvyklého typu), ale pigáro dostanu proto, že odjezdím tak 2/3 úvazku na záchrance.
              Hawkie
            •  
              12.11.2020 23:53

              Tak si pořiď břicho, cukrovku a hypertenzi a pudeš na řadu dřív
              Velkamedvědice
      •  
        09.11.2020 14:57

        Popřípadě s tím norkovým.
        Ten, který tančí s papoušky
        •  
          09.11.2020 15:03

          Tak si někdy přečti vedlejší účinky u jakéhokoliv prášku na cokoliv
          Velkamedvědice
          •  
            09.11.2020 15:50

            Si ale VM všimněte, že to máte různě klasifikované. Od časté pšoukání až méně časté až kuriózní. Né že má nějaké závažnější potíže polovina.
            Ten, který tančí s papoušky
          • to Velkamedvědice
            09.11.2020 15:34

            Mohu rovněž jen doporučit :-) Vlastní zkušenost: Bolela mě hlava a tak jsem hledal doma nějaký prášek a našel jsem, tak jsem se začetl do příbalového letáku, kde mě zaujaly nežádoucí účinky, kterých bylo habaděj a skoro na konci byla perla, když jako nežádoucí účinek byla zmíněna i bolest hlavy, tak to fakt nevymyslíš :-)
            oh171
            • Re: to Velkamedvědice
              12.11.2020 20:05

              Přesně o))
              Velkamedvědice
            • Re:
              09.11.2020 17:06

              však to může být jiná bolest hlavy. Tebe třeba bolí hlava jako by ti do ni někdo vrtal vrtačkou, polkneš prášek a šup změna. Už je to jako by ti do ni někdo bouchal kladivem :-)
              lump
              •  
                09.11.2020 17:23

                Ano, ano. Musíme totiž přísně rozlišovat, jestli se jedná o tupou bolest, ostrou bolest, kocovinovou bolest, bolest jako při obědě u tchyně. Tyhle otázky jsem vždycky miloval: "Jaká ta bolest je?" :))
                Ten, který tančí s papoušky
            • Nežádoucí účinek
              09.11.2020 15:53

              Nežádoucí účinek: Smrt :) A teď vážně. Třeba teď se opravdu reálně řeší, jestli nemá být ibalgin a spol. na recept. Protože se prý rozmohla vlna, že to lidi chtějí používat k sebevraždě. A jde to. Prostě si tím lidi oddělají játra. Trochu stupidní sebevražda.
              Ten, který tančí s papoušky
              • Re: Nežádoucí účinek
                12.11.2020 18:52

                Ibalgin má velmi nízkou toxicitu, asi před 15 lety jsem zažil pacienta, který zblajzl asi 200 tablet a neměl štrejchnuté ani jaterní testy, jen ho bolel žaludek... Ale Paralen/Panadol atd- paracetamol je dobře toxický, 8 gramů je potenciálně smrtelná dávka a lidi dost často se otráví i nechtěně požíráním více léků se stejnou účinnou látkou.
                Hawkie
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data