Špatnou zprávu si dnes pro zákazníky připravil pivovar . Společnost uvedla, že tváří v tvář nejhorší inflaci za poslední dekádu zvýší ceny svého piva, aby dorovnala narůstající náklady na suroviny a energie a “šílené” poplatky za přepravu. Připouští přitom, že toto zdražení o „smělé“ částky nahlodá poptávku po pivu v domácnostech, které se už tak musejí vypořádat s narůstajícími výdaji za topení, potraviny a oděvy. Firma kromě toho odložila zveřejnění aktualizované prognózy na rok 2023 na pozdější část roku, právě kvůli nejistotě ohledně inflace a hospodářského růstu.
“Pokud se podíváte na inflaci, kterou v současnosti zakoušíme, je nejvyšší za deset let a není to jenom v našich kategoriích produktů,” uvedl podle Bloombergu v telefonickém rozhovoru generální ředitel Dolf van der Brink.
Nizozemský se tak zařadil mezi společnosti ze sektoru spotřebního zboží, které varovaly před dopadem narůstajících cen. Dánský konkurent Heinekenu, společnost Carlsberg, nasadil pesimistický tón už v lednu tvrzením, že je možné, že letos možná zisky neporostou. dnes uvedl, že zákazníci si možná nebudou moci dopřávat pivo tak jako dřív, a zotavování z pandemie se tak v pivovarnickém sektoru může zpozdit.
Narůstající náklady Heinekenu souvisejí zejména s hliníkem, jehož cena narostla od loňského ledna o polovinu, dále s ječmenem, který je na dvojnásobku, a nákladech na přepravu z Číny do USA. Vzhledem k tomu, kolik evropských barů a restaurací během pandemie ukončilo činnost, může podle de Brinka trvat i několik let, než se sektor plně vzchopí.
Investory mohla nicméně uklidnit předpověď marží v tomto roce, které budou podle firmy stabilní nebo mírně lepší. A i když Evropa byla pro slabá, pivovaru se to povedlo částečně dohnat v Brazílii a v Nigérii. Akcie v Amsterodamu rostly dnes kolem poledne o zhruba 2 procenta. Vývoj akcií NV za poslední pět ukazuje graf níže:

Mimořádnou odolnost projevily především stejnojmenná značka piva a ležák Amstel, uvedl také generální ředitel van der Brink. Značka tak za loňský rok vyrostla o 17 procent. Dražší značky piv se o růst tržeb loni postaraly z více než 60 procent.
Tržby společnosti (IFRS) tak loni stouply o 11,8 % na 26,583 miliardy EUR a provozní zisk dosáhl 4,483 miliardy EUR, meziročně byl vyšší o více než 400 procent. Objem piva se za celý rok zvedl na organické bázi o 4,6 procenta. V samotném čtvrtém čtvrtletí byl přitom růst rychlejší, protože v Evropě v porovnání se situací předloni ubylo protipandemických opatření.
Zdroje: , Bloomberg, Patria.cz