Americká akciová sedmička výjimečných si podle některých názorů názoru vede tak dobře do značné míry díky příběhům točícím se kolem nových technologií a umělé inteligence. Existuje i sedmička evropská, která si navíc vede hodně podobně. Ale spojit jí s umělou inteligencí je mnohem těžší.
Oněch „Magnificent seven“ zmiňovaných v níže uvedeném grafu je odkazem na film u nás známý jako Sedm statečných. Jde o hodně volný překlad a u akcií velkých technologických firem nedává moc smysl. Dejme tedy tomu, že jde spíše o sedmičku výjimečných (o „velkolepých“ bych také radši nemluvil). Následující graf pak ukazuje, že i v Evropě se dá najít podobná skupina – podobná tím, že jde, řekněme, o výrazné a velké firmy, jejichž akcie si vedou po řadu let hodně podobně, jako jejich americké protějšky.

Zdroj: X
V grafu si všimneme, že evropská sedmička má svou celkovou kapitalizací řádově nižší měřítko, než ta americká. Mně pak obrázek zaujal zejména z důvodu zmíněného v samotném úvodu. U firem jako , Google, , NVIDIA a podobně je lehké najít vazbu na příběhy točící se kolem umělé inteligence. Tedy příběhy, kterým je připisována nemalá část letošní rally na těchto akciích. V případě evropských firem od LVHM přes po Ferrari je AI stopu dost těžké najít, zde hovoříme téměř výhradně o trzích se zbožím, luxusem a prémiovostí.
Jedno z vysvětlení uvedeného obrázku by mohlo říkat, že investorům již delší dobu nejde ani tak o AI, ale o společnosti se silnou pozicí na trhu, silnou rozvahou, odolnými maržemi a podobně. A jsou ochotni za takovou kombinaci platit – viz druhý graf s valuacemi amerických výjimečných a zbytku trhu:

Zdroj: X
V prvním obrázku si ale přece jen můžeme všimnout, že v letošním roce už se od určitého bodu cesty obou sedmiček začínají rozcházet. Příčin samozřejmě může být opět celá řada, ale můžeme do nich možná dát i AI, která „brání“ americké sedmičce v korekci, kterou prochází ta evropská. S tím, že v takové tezi je umělá inteligence stále brána jako něco, co velkým a starším společnostem jako skupině prospěje – nebude to tedy síla, která (stejně jako v minulosti) spíše překope zaběhnuté pořádky a vyzdvihne firmy nové. To už je ale zase téma samo o sobě.