Skupina Moët Hennessy Louis Vuitton (MC.PA - Investiční tipy) opět ukázala, proč je světovou jedničkou ve svém oboru. I když včera oznámila, že v prvním čtvrtletí letošního roku dosáhla nejslabšího růstu tržeb od doby, kdy se trhy začaly zotavovat z pandemie na počátku roku 2021, vykázala přes problémy na trhu s luxusním zbožím organický růst tržeb. Za pomalejším růstem však stojí klesající prodeje šampaňského a pokles růstu v Číně. Negativní měnový efekt ve výši 4 %, zejména z jenu a jüanu navíc stáhl tržby do negativního pásma.
Společnost, kterou kontroluje rodina miliardáře Bernarda Arnaulta, v prvním čtvrtletí roku 2024 zaznamenala tržby ve výši 20,7 miliardy eur a růst tržeb dosáhl 3 %. Přestože její růst v posledních čtvrtletích zpomalil, byznys zůstává stabilní ve srovnání s konkurenční firmou Kering, která nedávno vydala varování před poklesem zisku kvůli slabým prodejům své hlavní značky Gucci v Číně.
Jak můžeme vidět, luxusní průmysl se potýká se zpomalením, neboť končí nákupní boom z doby pandemie. Dokonce se očekává, že trh osobních luxusních zboží poroste v roce 2024 jen o 1-4 %, což je pokles z odhadovaných 8-10 % v roce 2023.

Pokud se podíváme na tržby sektorově, je potřeba začít s divizí módy a koženého zboží, která tvoří více než 50 % tržeb a do které patří značky Christian Dior a Louis Vuitton. Prodeje v této sekci vzrostly na organické bázi o 2 % na 10,5 miliardy eur. Tato čísla, která jsou v souladu s odhady analytiků, mohou na první pohled působit jako zklamání oproti růstu o 18 % hlášenému ve stejném období před rokem. Je však potřeba vzít v potaz, že v té době se Čína dostala z lockdownu kvůli Covid-19. Poptávka v největší divizi byla stále podporována čínskými zákazníky jak na domácím trhu, tak v zahraničí, přičemž globální prodej čínským klientům vzrostl o přibližně 10 % — pomalejším tempem než po pandemické euforii na začátku roku 2023, ale stále silnější než na jiných velkých trzích, jako jsou USA a Evropa, kde byl růst od loňského roku slabší.
U značky Louis Vuitton, největší světové luxusní značky s ročními tržbami přesahujícími 20 miliard eur, byly tržby v USA přibližně stabilní, zatímco v Evropě byly lehce záporné. Prodeje naopak klesly v divizi hodinek a šperků. Klenotnictví Tiffany, které skupina koupila za 16 miliard dolarů v roce 2020, dost utrpěl slabší poptávkou amerických zákazníků.
Nejslabším segmentem byla divize vín a lihovin, kde prodeje na srovnatelné bázi klesly o 12 %. Prodeje koňaku Hennessy zase brzdil opatrný přístup maloobchodníků, kteří omezovali své objednávky vzhledem k nejistému prostředí v USA.
I přes zpomalení růstu pořád věříme v dlouhodobou investiční tezi. To, že i v tomto nejistém prostředí na rozdíl od své konkurence roste, jasně ukazuje, proč je tato společnost tržním lídrem. Akcie díky této odolnosti dnes přidávají 4 %.