Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní značky by se měly zaměřit na stříbrnou generaci, aby vykompenzovaly Trumpovy tarify

Luxusní značky by se měly zaměřit na stříbrnou generaci, aby vykompenzovaly Trumpovy tarify

13.01.2025 6:07
Autor: Redakce, Patria.cz

Rok 2024 byl pro luxusní zboží jedním z nejhorších let v poslední dekádě. Na vině je těžká situace na straně čínských spotřebitelů, kteří v posledních letech tvořili až pětinu celosvětových výdajů za luxusní zboží, a odpor nakupujících proti přemrštěnému růstu cen mnoha luxusních značek. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, zdaleka největší z veřejně obchodovaných luxusních společností, zaznamenala v loňském roce pokles tržní hodnoty o více než 13 %.

luxus 

Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu vrhá na tento sektor další stín v podobě důsledků eskalace obchodních válek. Aby mohly luxusní firmy lépe čelit potenciálnímu dopadu vyšších cel na své podnikání, měly by se podle odborníků více zaměřit na demografii zákazníků, kterou v posledních letech zanedbávaly – na tzv. stříbrnou generaci.

„Módní průmysl byl po léta posedlý mládím,“ říká Anita Balchandani, seniorní partnerka v McKinsey & Co. „Ale nyní je čas, aby značky skutečně začaly mluvit o zákaznících nad 50 let.“ V USA lidé ve věku 55 a více let vlastnili v roce 2024 72 % bohatství, odhaduje McKinsey. A tento podíl se každým rokem zvyšuje. „V západních ekonomikách jsou to zákazníci nad 50 let, kdo drží pěněženku. Tam je soustředěno bohatství a upřímně řečeno, je to také segment, který často financuje i některé nákupy mladších generací,“ doplňuje Balchandani.

McKinsey odhaduje, že za téměř polovinou růstu spotřebitelských výdajů v roce 2025 ve srovnání s loňským rokem budou stát lidi starší 50 let. Navíc jejich loajalita ke značkám je pevnější než u mladších a nestálejších mileniálů a generace Z. Výzkum ukazuje, že starší zákazníci luxusního zboží jsou méně ovlivněni trendy ve srovnání s mladšími kohortami a více faktory, jako je kvalita, nadčasovost a funkčnost.

Zatímco většina módních domů spoléhá na mladé hvězdy jako Anya Taylor-Joy a Zendaya, aby předváděly jejich výtvory, španělská značka Loewe od LVMH vzbudila loni rozruch, když vydala reklamu s Danielem Craigem. Kampaň, kterou vedl kreativní ředitel Jonathan Anderson, zobrazovala 56letého britského herce v kašmírovém svetru za 3 200 eur a v kožených botách za 1 300 eur. LVMH sice nerozděluje příjmy podle značek, ale analytici HSBC Holdings v říjnu odhadli, že Loewe byla součástí malého počtu značek LVMH, které rostly navzdory celkovému poklesu.

Starší zákazníci „se mnohem více zajímají o kvalitu produktů a jejich udržitelnost z dlouhodobého hlediska a méně o módní výstřelky,“ podotýká Stéphane Roth, generální marketingový manažer obchodního řetězce Printemps, jehož luxusní vlajkový obchod se nachází v nákupní čtvrti Haussmann v Paříži. Ročně tato demografická skupina utratí v obchodě Printemps o 15 % více na jednu transakci než průměrný spotřebitel, dodává Roth. „Bylo by zjednodušením považovat je za homogenní kategorii nakupujících, ale mají větší afinitu k obchodním domům, kde mohou najít vše a využít odborné znalosti prodavačů.“

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Tato výsledková sezóna v Evropě vlastně není vůbec špatná. Kdo je vítězem a kdo by mohl brzy zkorigovat?
08.08.2024 13:03
I přes veškeré zklamání z výsledků výrobce léku na obezitu Novo Nordis...
Luxusní sektor jako nová sázka kontrariánů?
13.08.2024 14:38
Spotřebitelský apetit po luxusním zboží se celosvětově vytrácí, což nu...
Slabá poptávka je překážkou pro evropské akcie. Druhá polovina roku může být náročná, varují analytici
23.08.2024 6:10
Slabá poptávka v sektorech citlivých na ekonomiku a ve spotřebitelskýc...
Bain & Company: Letošní prodej luxusního zboží bude jedním z nejslabších
13.11.2024 13:52
Prodej luxusního zboží letos klesne asi o dvě procenta, pro sektor to ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
02.04.2025
9:07Rozbřesk: Český průmysl otáčí směr a vyhlíží lepší zítřky. Pozor ale na dnešní Trumpova cla!
9:05Americká cla na země kupující venezuelskou ropu a plyn pomohla k březnovému poklesu vývozu pohonných hmot z Venezuely o 11,5 pct
8:36A je tu den osvobození pro USA, kdy Trump oznámí reciproční cla. Americké státní dluhopisy na vzestupu, evropské futures v červeném  
6:06Clinton: První vlna pochyb o umělé inteligenci, ale stále je tu výhled na několikaletý růst technologií
01.04.2025
22:01Americké indexy díky silnému závěru rostly  
17:27Odklon od amerických trhů – krátkodobý jev, nebo strukturální změna?
17:26Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, navrhla Evropská komise
17:06Akcie se snaží odolat špatným číslům, dluhopisy dnes jedou  
16:53Slabý index ISM potvrzuje stagflační dopad cel na americkou ekonomiku  
15:19The Washington Post: Trump chce většinu dovozu zatížit clem kolem 20 procent
14:52Klid před bouří? Wolfe Research hledá mezi rodícími se dividendovými aristokraty
13:11Inflace v eurozóně v březnu zpomalila, nezaměstnanost v EU v únoru klesla
12:28Co bude nyní dělat americká centrální banka?
11:06Patria Finance zásadně zlevňuje online obchodování a představuje novou obchodní platformu
10:45Evropa se zelená, ale americké futures naznačují před daty opatrnost  
10:16Český průmysl otáčí směr a vyhlíží lepší zítřky. Ale pozor na Trumpova cla!
9:07Rozbřesk: Trumpův šok. Jak nejistota ovlivňuje ekonomiku a trhy
9:04Čínská média: Čína, Japonsko a Korea dají na americká cla společnou odpověď
8:52Trhy čekají na cla, Evropa zahájí pozitivně  
6:00Morgan Stanley: Ve druhém pololetí se situace v ekonomice změní

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m