Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tipněte si nejhorší ekonomiku EU aneb lehký předvíkendový šok

Tipněte si nejhorší ekonomiku EU aneb lehký předvíkendový šok

6.5.2005 16:30
Autor: David Marek

Lotyšsko? Polsko? Litva? Tyto země mají nejnižší hrubý domácí produkt na obyvatele, jejich výkonnost ale není nejnižší. Měřítek výkonnosti ekonomiky je více. Jedním z nich je hodnota vytvořená jedním člověkem za jednu hodinu, nebo jinak řečeno produktivita práce na odpracovanou hodinu (labour productivity per hour worked). Ve srovnání s produktivitou spočítanou jako poměr HDP a zaměstnanosti je výhodou, že tento ukazatel reflektuje rozdíly v zastoupení celých a částečných úvazků a rozdíly v zákonné i faktické délce pracovní doby. Pro srovnatelnost dat je dále nutné přepočítat data podle parity kupní síly, aby skutečně reflektovala rozdíly v objemu produkce.

Počítat nemusíte, tento ukazatel je součástí přehledu strukturálních ekonomických dat počítaných Eurostatem. K nalezení odpovědi máte dvě možnosti: buď zabrousíte na web Eurostatu, nebo, a teď si raději sedněte, nám uvěříte, že nejméně výkonnou ekonomikou EU-25 je Česká republika s produktivitou na úrovni 37 procent původní EU-15. Kdyby byla dostupná data pro Estonsko, zřejmě bychom byli předposlední, na tristním skóre to ovšem mění pramálo. Šokující, ale pravdivé. Například Slovensko dosahuje 51 procent produktivity EU-15. V kontextu tohoto zjištění je označení šampión značně sarkastickým způsobem humoru.

Tabulku produktivity naleznete ZDE


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • To chce klid pane Marku,
    10.5.2005 9:48

    tímto článkem nás nevyděsíte. Ono jde o to, jak ta čísla vypočítáte. Pokud se totiž do českých výsledků započítávají i "odpracované" hodiny našich stovek tisíc majitelů živnostenských listů, kteří ve skutečnosti nic nedělají, pak ta čísla jsou zcela přesná. Česko má světový unikát v počtu "drobných" podnikatelů, kteří jsou sice evidováni na živnostenských úřadech, ale nic neprodukují. Rád bych viděl statistiku za rok 2004 nebo 2005 po zavedení minimální daně. V roce 2004 se totiž tisíce živnostníků, kteří nic nedělali, odhlásilo, aby nemuseli platit daň. Tím výrazně poklesl celkový evidovaný počet odpracovaných hodin. Musela nám tedy skokově vzrůst produktivita práce na jednu odpracovanou hodinu. Jo, statistika věda je, pane Marku.
    Mirek
  • Pane Marku říkejte jim tvrdou pravdu
    9.5.2005 19:33

    Češi si pořád něco namlouvají, jak jsou šikovní a úspěšní, ale opak je pravdou. Lžou si a oblbují a podvádějí jeden druhého. Pak když jim řeknete pravdu tak se ze zlou potážete. Přijmout sebekriticky pravdu je v naší společnosti problém každého jedince.
    t
    • Váš názor byl zrušen
      16.5.2005 10:08

      Váš názor byl zrušen z důvodu urážek a použití vulgárních výrazů. Prosíme uživatele o korektní a věcné příspěvky. Pokud máte dojem, že jsme Vás tímto poškodili, napište nám na info@patria.cz
      Bobecek
    • K "tvrdé" pravdě a sebekritice ...
      10.5.2005 9:39

      S Vaším titulkem naprosto souhlasím - jen s jedním dovětkem: pravda není ani tvrdá, ani měkká, ani slepá, je prostě jen jedna. Zbytek Vašeho textu přičítám působení ostrého jarního sluníčka z minulého týdne :-) Pokud se chcete dopátrat pravdy a sebekriticky si něco přiznat, musíte nejdříve srovnávat. Nikdy nestačí názor jednoho člověka, jedné organizace (a to ani statistické :-). Vzorovým příkladem Vám může být chování našich politiků. Téměř žádný neříká pravdu a ještě méně z tohoto pravdomluvného mála je schopno si něco sebekriticky přiznat. Vše je podřízeno jedinému cíli - volební zisk (a to doslova, po přepočtu hlasů na peníze jsou partajní prasátka vypasená jako na podzim). Chování Klause v roce 1997 po propuknutí sponzorských skandálů to jen dokumentuje (ale jinak se bohužel nezachoval ani Kohl v Německu ...).
      PaulC
      • upřesnění
        10.5.2005 12:42

        Když už tady filizofujete o PRAVDĚ, pravda je subjektivní a nikoli objektivní, pánové. Takže tvrdit, že pravda je jenom jedna, no tak.... :-))
        Petr
        • .
          10.5.2005 14:00

          A ta Vaše s velkým P je předpokládám populární ruské periodikum :-) Číselný údaj lze při jasně zadaných podmínkách spočítat jen jeden. Tam kde příklady mají více řešení jsou pravdou všechna tato řešení. Nepředpokládám, že Vaše připomínka míří do nevyčíslitelných filozofických úvah :-)
          PaulC
  • OECD productivity
    9.5.2005 18:40

    Tady si kazdy muze projit OECD statistiky ohledne produktivity a udela si obrazek sam http://www.oecd.org/findDocument/0,2350,en_2649_29964795_1_119656_1_1_1,00.html http://www.oecd.org/dataoecd/59/29/2352458.pdf
    Mirek
  • Jsou oficiální údaje ze statistik jednotlivých
    8.5.2005 8:32

    statistických úřadů? Pak se to dalo vysvětlit i tak, že ČR je superpřeborníkem ve stínové ekonomice. Pokud bychom sečetli HDP oficiální i ten stínový (šedý), tak bychom určitě hodně států přeskočili. Na účet Patrie bych se přidal k tomu názoru (a chodí mi spousta e-mailů, které můj názor jednoznačně potvrzují :-)), že její zpravodajství je tendenční, blížící se bulváru. Nikoliv tím, že by jednotlivé příspěvky nebyly kvalitní, ale že jejich mix naprosto dokuzuje, že zaměstnanci Patrie čtou velmi pozorně bulvár a prosakuje to do jejich profese. Možná je to cílená snaha přeskupit abonenty do kategorie "P+"...
    Honza
    • Mate pravdu
      9.5.2005 18:20

      Ctu Patrii pravidelne, a z jejich rozboru mam pocit, ze ctu o ekonomice v roce 1997 pod vedenim VK a ne soucasne, nizkoinflacni, rostouci ekonomice s obchodnim prebytkem. Takove hodnoceni produktivity jsem se nikdy nesetkal. Vzdy se vymeruje vykonnost z prace ne z pomeru parity kupni sily!!! Prosel jsem Eurostat, a produktivita v CR a SR byla temer stejna (49% EU), Lotyssko, Polsko bylo nekde na 37%. OECD server je nejak mimo provoz, tam maji dobre statisticke ukazatele.
      Mirek
    • Tak, tak
      9.5.2005 12:35

      Schneider a Marek - známá to dvojka (a pak ještě jeden dreamer :-). Dokonce mám pocit, že Schneiderův výpadek v "publikační" činnosti nahrazuje Marek jeho články pod svým jménem ... Já bych chvilku počkal, nechme statistiky v klidu "pracovat", třeba bude zas ňáká revize a budeme pro změnu první :-)) PS: Takovým článkům přece nevěří ani autor sám, jen se to prostě někomu (a to možná dost dobře ani autor nebude ...) hodí do krámu.
      PaulC
  • tady jsou jiná čísla - a aktuálnější
    6.5.2005 17:57

    http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/european_economy/2005/ee105en.pdf
    asdf
  • Nerozumím
    6.5.2005 17:35

    Pan marek vždy vystihne zázračný fakt na kterém dokazuje že je ČR nejhorší. Že má ČR nejvyšší HDP na hlavu po Slovinsku z přistoupivších zemí, že má téměř o třetinu nižší nezaměstnanost než Slovensko a další země, že má jeden z nejvyšších přílivů investic, že má zanedbatelnou inflaci, že má koruna neustále posilující tendenci atd atd je na nic - ČR má podle něho nejhorší ekonomiku podle jakéhosi zcela vykonstruvaného ukazatele. Mám dojem že nás všechny postupně připravuje na smrt jako v nějaké sebevaržedné sektě do které musí nevyhnutelně patřit. Své názory šíří jako náboženský fanatik a ne jako objektivní ekonom.
    Černý
    • SocDem propaganda?
      7.5.2005 11:40

      Pánové ráčí být nacionalisté raději než realisté? Mazání medu kolem úst zajišťují politici až až, analýzy Patrie jsou příjemným osvěžením politického bulváru.
      Black&White
      • O čem je debata?
        10.5.2005 12:47

        Když se bavíme o tom, jestli ČR směřuje správným směrem, je potřeba se soustředit na budoucnost, ne na součastné ekonomické ukazatele. Takže pojďme se raději bavit o tom, proč se mi vyplatí nechat se zaměstnat naší slovenskou pobočkou.... :-)) A o tom to je...
        Petr
    • Váš názor byl zrušen
      7.5.2005 1:57

      Váš názor byl zrušen kvůli neodůvodněnému napadání společnosti Patria. Prosíme uživatele o korektní a věcné příspěvky. Pokud máte dojem, že jsme Vás tímto poškodili, napište nám na info@patria.cz
      Pavel
      • Váš názor byl zrušen
        7.5.2005 13:42

        Váš názor byl zrušen z důvodu použití vulgárních výrazů. Prosíme uživatele o korektní a věcné příspěvky. Pokud máte dojem, že jsme Vás tímto poškodili, napište nám na info@patria.cz
        Jaroslav Lohniský
  • Vážený pane Marku
    6.5.2005 16:50

    Začínám si nějak zvykat, že téměř všechny vaše články z poslední doby útočí na vládu ČSSD. Ačkoliv jsem tuto stranu nikdy nevolil, tento trend se mi nelíbí. A už vůbec se mi přestává líbit, že k tomu používáte lživé argumenty. Po prostudování tabulky musím konstatovat, že v roce 2002 bylo horší než ČR minimálně Estonsko (údaj za 2003 chybí), navíc údaje za roky 2003 jsou předpovědi. Navíc pohled na tuto tabulku vyvolává spíše mnoho otázek, než nějaké konkrétní odpovědi. Opravdu je Japonsko stejně výkonné jako Řecko? Je opravdu reálně možné, že produktivita na Slovensku je tak výrazně vyšší než v ČR, nebo například Švédsko x Norsko? Od profesionálního webu bych očekával adekvátnější pohled. Bohužel mi z toho začíná vycházet čím dál častěji bulvár. A to je opravdu škoda.
    Ivos
    • RE....
      6.5.2005 16:59

      Hele, Ivoši, vykašli se na to. Jestli máš problém s daty uvedenými v tabulce, stěžuj si na Eurostatu a ne u p. Marka. On ta data rozhodně nevytvářel, on na ně pouze upozornil. Což je objektivně dobře, protože značná část naší populace nemá nejmenší tušení, kde by tato data na stránce Eurostatu našla a pokud ano, měla by velké problémy je nějak racionálně interpretovat.
      Dreamer
      • myslim si,
        10.5.2005 15:18

        myslim si, ze toto plati aj pre porovnanie EU a USA, kym USA maju asi o tretinu vyssi HDP nez EU, skutocna produktivita uniu neprevysuje, pretoze Americania to dosahuju za cenu vyrazne vyssieho poctu odpracovanych hodin, skuste si niekedy vydelit HDP jednotlivych krajin nie poctom obyvatelov ale poctom pracujucich prepocitanych na plny uvazok a budete prekvapeni ako dobre je na tom tolko zaznavana Europa oproti tolko vychvalovanych Statom,
        Vlado
Aktuální komentáře
25.6.2017
11:14Summers: Dlouhodobá stagnace nezmizela, pouze ji maskují stimulační kroky
7:2320 dolarů? 100 dolarů? Dlouhodobá cena ropy je kolem 55 dolarů
24.6.2017
17:20Matematička z Harvardu varuje: Hrozí totalita algoritmů?
13:33Akcie, které dávají lekci všem pesimistům
8:54Víkendář: Byl Lenin německým agentem?
7:28Co si myslí o budoucnosti EU elity a běžní lidé?
23.6.2017
22:02Hlavní indexy na Wall Street jen mírně zpevnily; VIX opět pod 10
18:28Ropa, akcie a výhled příliš hezký na to, aby byl pravdivý
17:46Akciová Praha uzavřela ztrátový týden. Index PX ztratil procento a vzdaluje se hranici 1 000 bodů
17:22Forbes: Nový žebříček 50 nejbohatších Američanů. Každý průměrně vlastní 14,4 miliardy dolarů
17:20Lukáš: Věřím ve stabilizaci ropy, Shell by mohl být dobrou příležitostí (video)
17:14Týden technicky: Euru se tento týden podařilo ubránit pozice na páru s dolarem i korunou
16:46Auditor: 18 z 20 klíčových čínských státních firem nadhodnocovalo tržby
16:41Euro končí týden růstem, koruna stagnací  
16:28Týden na měnách: Nejednotná BoE mává s librou  
15:14Co s boomem v bydlení? Rizika nevidí jen v Česku
13:22Londýnské banky dál přesunují lidi do Evropy, ECB nově chce víc dohledu nad clearingem
12:14Maloja Investment SICAV a.s.: Zveřejňuje Výroční zprávu za období od 1. 8. 2016 – 31. 10. 2016
12:14Proč je cena ropy nejníž od listopadu 2016  
11:17Evropa i na konci týdne mírně v záporu, komoditním titulům se ale daří

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data