Komentář doplněn
Tržby v maloobchodním prodeji v květnu meziměsíčně reálně klesly o 1,5 %, meziročně se zvýšily o 0,5 %. Důvodem byl především propad tržeb u prodeje a oprav motorových vozidel. V prvních pěti měsících se obrat v maloobchodu meziročně zvýšil pouze o 1,4 %, což je třikrát pomalejší tempo než loni ve stejném období.
Prodejci automobilů mají letos těžký rok. V předchozích měsících mírnily opravy automobilů, případně prodeje ojetých automobilů, propad tržeb v motoristickém segmentu, v květnu ovšem nikoli, a meziročně tak došlo k poklesu tržeb za prodej a opravy motorových vozidel o 6,8 %. Co se týče prodeje nových automobilů, jsou již k dispozici údaje nejen za květen, ale i za celé 1. pololetí. Podle Svazu dovozců automobilů prodej osobních a lehkých užitkových vozů meziročně klesl o 6,5 %. Proč auta letos netáhnou? Zboží dlouhodobé spotřeby se nekupuje každý den, měsíc či dokonce rok. Cykly spotřeby se sice díky technologickým změnám a růstu bohatství postupně zkracují, přesto ještě není nový automobil každoroční záležitostí. Loni se prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů zvýšil o 3,7 %. Možná ještě významnějším faktorem je zdražení. Index, který ve spotřebním koši agreguje položky související s pořízením a provozem motorových vozidel, byl v květnu o 7,8 % vyšší než loni. Svůj díl na nižších prodejích má i pomalejší růst mezd. V prvním čtvrtletí to sice ještě nebylo vidět, ale data za druhý kvartál příliš příznivá nebudou. Šetřit se začalo také v důsledku větší skepse spotřebitelů. Průměrná hodnota indikátoru spotřebitelské důvěry loni v 1. pololetí dosahovala -11,8 bodu, letos je to -17,2 bodu.
Květnové údaje o maloobchodním obratu ovlivnil také jeden specifický faktor: konec bezcelního prodeje v duty free shopech.
Důležitou roli hrál pokles cen, který podpořil reálné zvýšení prodeje pohonných hmot, elektroniky a elektrických přístrojů, nábytku, textilu, obuvi, drogistického a kosmetického zboží.
Opět se zvýšily tržby stánkařů (+3,3 %). Naopak zásilkový prodej (-5,2 %) a použité zboží (-12,1 %) netáhnou.
V letošním roce očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 1,0-1,5 %.
David Marek, Patria Online