Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Konec kouření v EU?

Konec kouření v EU?

08.10.2003 13:39
Autor: 

Evropská komise má nový cíl! Není to ani zvýšení zaměstnanosti, ani plán jak snížit schodky veřejných rozpočtů zemí EU. Komise se místo toho chystá zakázat kouření na všech veřejných místech, tedy i v restauracích, po celé Evropské unii. Ponechme stranou, jaké zdravotní následky takové opatření může mít. (Byly by asi jistě pozitivní, stejně jako kdybychom zakázali pití alkoholu, jízdu na koních, či fotbal.)

Ekonomicky však nemá nápad Evropské komise žádné opodstatnění. Kouření je (zatím) legální aktivita a lidé ji podstupují dobrovolně. Pokud někdo nechce být vystaven účinkům kouření, nemusí na zakouřené místo prostě chodit. Zatímco na úřady, kde je kouření již zakázáno, chodit musíme, do restaurace či hospody věru nikdo chodit nemusí. Zastánci zákazu často argumentují tím, že kouření ohrožuje zdraví personálu restaurací. To zcela nepochybně ohrožuje, stejně tak jako zdraví horníků ohrožuje uhelný prach, zdraví řidičů ohrožují nehody a zdraví vysokoškolských učitelů ohrožují někteří studenti.

Zastánci totálního zákazu prostě přehlížejí fungování trhu, který velmi přesně dokáže najít kompenzaci, za kterou jsou lidé ochotni snášet různá příkoří. Horníci a řidiči tak mívají vyšší platy, učitelé delší prázdniny. U spotřebitelů je volba ještě jednodušší: pokud mám jistotu, že například u McDonald's nakouřeno nebude, půjdu spíše tam, i když zaplatím za jídlo víc než v zakouřené putyce naproti.

Ondřej Schneider – nekuřák celý život
Vedoucí katedry Evropské ekonomické integrace a hospodářské politiky na Institutu ekonomických studií FSV UK


Váš názor
  • Reakce
    14.10.2003 8:13

    Pane Schneidere, vy jste buďte demagog a nebo nahlavu !!!
    Abel
  • Názor kuřáka
    13.10.2003 9:07

    No sláva!! Konečně nějaký rozumný článek týkající se kouření. Když už jste se všichni tak rozjeli, tak přidám jeden názor z druhé strany barikády. Nejprve k článku: Jak autor správně podotkl, horníky ohrožuje uhelný prach. Ale nikdo Vás nenutí pracovat jako horník. To samé u personálu v restauracích. Pokud to není vyloženě nekuřácká hospoda, tak se s kouřením počítat musí. Ale nikdo Vás nenutí v takové hospodě dělat. Je to Vaše volba. Dále k příspěvkům: Souhlasím s tím, že v době oběda by se kouřit nemělo a že kuřácký a nekuřácký koutek v hospodě je často vytvořen pouze pomocí květináčů s tújemi. Ale tohle není problém kuřáků, ale příslušného regulátora, že špatně vynucuje příslušná nařízení. Dále rovnice míň kuřáků = míň peněz na zdrav. péči = více na důchody je demagogie. Tady pomůže jenom více lidí v produktivním věku na 1 důchodce, takže kuřte (nebo nekuřte) a dělejte děcka. Pro Vítka: kouření je zatím legální narozdíl od střílení do vzduchu. Co se týče zastávek MHD. Je to samozřejmě neslušné, pokud Vám někdo funí kouř za krk nebo do ksichtu, ale už jste někdy zkusil tomu dotyčnému slušně říci, že vám to vadí a ať to na Vás nefouká? Jinak narvané zastávky bývají většinou hlavně ve větších městech, kde za těch 5 minut, které trpíte vedle kuřáka, projede kolem zastávky 20 osobáků + 3 Tatrovky, což má na Vaše zdraví mnohem horší dopad. A nakonec jak píše autor. Nemá to ekonomické opodstatnění. Zakažte to v hospodách úplně - holt přestanu chodit do hospod a občas si s kamarádama koupím bečku a posedíme na zahradě a Vy můžete ze svých daní v klidu platit číšníkům podporu v nezaměstatnosti. Jinak jsem sice kuřák, ale v době oběda v hospodě nekouřím, na zastávkách MHD stojím opodál a pracuji na nekuřáckém pracovišti (dobrovolně).
    Kema
  • Vážení
    10.10.2003 13:19

    celá tahle debata mně připomíná báby na pavlači.
    Dlouhý Bimbo
    • logicky test
      15.10.2003 10:12

      a ted se zkuste uprimne zamyslet nad vetou: "Pokud to neni vyslovene kuracka hospoda, tak se s nekourenim pocitat musi." Zkuste mi nejak logicky vyvratit, ze neni ekvivalentni s opacnym vyrokem, ktery jste pouzil vy...
      mlékař Dan
  • ohleduplnost a csechno by slo...
    08.10.2003 18:29

    Dobry den, jsem take nekurak, prilezitostne si jen blafnu doutnicek. Dovoluji si s autorovym clankem v jedne veci nesouhlasit, a to sice s tvrzenim, ze nekurak nemusi na zakourene misto chodit. Nekurak na zakourena mista chodit totiz musi. Zacina to od zabafane cekarny na MHD, kde Vam v desti kurak pozitkarsky vyfukuje kour v lepsim pripade za krk, v horsim primo do obliceje elegantnim cvikem koutkem ust, precpanym tramvajovym ostruvkem, frontou na autobus, vytahem ve vyskove budove (4x denne si do 13. patra chodte sam), praci v lokalitach, prikladem pred povodni vznikajici kancelarska oblast v Karline, kde restauraci ci jinou moznost stravovani se zakazanym kourenim proste nenajdete. Naprosto ignorovany, nevim ani jestli aplikovatelny zakon o zakazu koureni v mistech, kde se pripravuji a podavaji potraviny, je budto natolik spatny, ze je nedodrzovatelny, nebo proste jaksi pozapomenuty- podotykam znovu, ze si nejsem jist, jestli to vubec zakazuje. Nechci ani v nejmensim brat kurakum pravo na jejich pozitek, nicmene za jakoukoliv prakticky proveditelnou zakonnou upravu, ktera omezi cas, kdy jsem kourenim obtezovan a poskozovan, budu rad. Napriklad dusledne oddeleni kurackych a nekurackych prostor v restauracich? Omezit velmi zazite koureni na ulici a dalsich naprosto verejnych mistech, kudy spousta nekuraku proste projit musi, bych povazoval take za zasadni prinos, nejen po zdravotni, ale i ekologicke strance. Chces si kourit, kur si, ale nikoho s tim neobtezuj, rekl bych v kratkosti. Z principu, nemohu uznat argument, ze nechce- li byt osoba poskozena jednanim jine osoby, mela by se v miste nebezpecneho jednani vyskytovat... predstavte si to- nemel tam to brich strkat, kdyz mi tam vyletlo to koleno... nemel se tam motat, kdyz jsem tam strilel... Neni- li samozrejme ono misto pro takovou, potencialne nebezpecnou ci neprijemnou aktivitu vyhrazene- boxersky ring ci strelnice napriklad. No a nebo kurarna, ze.
    • Souhlasím
      09.10.2003 21:04

      Máte naprosto pravdu, názor pana švejnara mi pripadá divný. Sedím v restauraci, kde zákon zakazuje kouření od 12:00 do 14:00, čekám na hlavní chod a člověk v rohu si zapálí Startku- do dvou minut páchne celá restaurace, není tomu vyhnutí- co tak asi mám dělat? Nosit si zabalený chleby z doma? A navíc se z mích daní ten kuřák bude léčit. Zakázat kouření na veřejnosti a zdanit kazdou cigaretu 20Kč bude jen dobrý začátek. Nikotina je tvrdá droga a její konzumace kouřenín mi ubližuje. Stát má povinnost mně chránit když nesmím se chránit sám, jak navrhuje Mike a Rourke.
      Petr Nekuřák
  • Vyhazov
    08.10.2003 16:05

    Právě si v naší společnosti nějaký hazardér zapálil a zamořil chodbu s cca 8 kancelářemi. Až ho najdu bez milosti půjde.
    Mike
    • jo, takhle na kuřáky
      08.10.2003 16:09

      Správně, to je trh
      Rourke
  • Co přinese zákaz kouření?
    08.10.2003 15:15

    Možná si najivně myslím, že zákaz přinese celkové snížení nákladů na zdravotní péči. Rozhodně kuřáky neomezujme, navrhuji však progresivní zvýšení sazby zdravotního pojištění pro všechny ty, kteří se hrdě hlásí ke "svobodě" kouření. Ale to bychom jen objevovali Ameriku
    Láďa
    • Co přinese zákaz?
      08.10.2003 17:08

      Víc kuřáků = vyšší výdaje na zdravotní péči, míň na důchody. Míň kuřáků = nižší výdaje na zdravotné péči a vyšší na důchody. Je to sice černý humor, ale je to tak :)
      Pavel
    • Správně
      08.10.2003 16:31

      O.K. Ale potom zrušme spotřební daně na cigarety. Proč by za to měli kuřáci platit dvakrát? (I když, řidiči taky platí kompenzaci za negativa spojená s automobilismem několikrát - spotřební daň za benzín, silniční daň, dálniční známky a teď chtějí ještě zavést mýtné.)
      Nonsmoker
  • Typická ódéesácká demagogie
    08.10.2003 14:52

    Pane Schneidere, něco tak hloupého jsem dlouho nečetl...pokud použiji Vaši demagogii, mohl bych říct, že si budu střílet do vzduchu z pistole, a pokud někdo nechce být vystaven účinkům mé střelby, nemusí na místo, kde střílím, chodit...!?!...
    Vítek
    • Souhlas
      14.10.2003 8:11

      Souhlasím. Navíc kuřáci jsou lidi s téměř militantními názory.
      Petr
    • ???
      08.10.2003 16:13

      Já bych možná s tim střílením souhlasil, je ale třeba, aby střelci bylo jasné, co tím střílením riskuje. Třeba svobodu, svůj život atd. Vždyť to jsou jen myšlenky liberalismu. Mimochodem, pokud bude střílet na svůj pozemek, tak to je skutečně problém těch, co mu tam lezou. Pokud by trh fungoval správně, a nekuřáků bylo 67% (viz jeden z názorů), potom musí vzniknout mnoho nekuřáckých restaurací a zase by to vyhrála většina ... nevim co je na tom špatně.
      Rourke
  • Zákaz kouření je správný
    08.10.2003 14:42

    Názory v příspěvku jsou jak z minulého století.Pokud kouří "pouze" cca 33% populace je pouze správné, že tato minorita bude omezována ve prospěch práv majority. Kouření je závislost a každá drobnost znepříjemňující kuřákům život je dobrá.
    Michal
  • Asi špatně vidím
    08.10.2003 14:13

    Kde jste přišli na to, že ten kdo hraje fotbal či jezdí na koni dělá něco proti svému zdraví jako ten, kdo kouří nebo pije? :)
    Pavel
Aktuální komentáře
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.